۱۳۹۴ بهمن ۱۰, شنبه

موبایل‌بازها مراقب تونل کارپال باشند+راه های پیشگیری بیماری

دکتر یکتاپرست متخصص طب سوزنی در گفت‌وگو با "رویکرد" عنوان کرد:
موبایل‌بازها مراقب تونل کارپال باشند+راه های پیشگیری بیماری




بیماری تونل کارپال در کمین دست‌هایی است که مدت زمان طولانی با گوشی‌های تاچ‌اسکرین، تبلت‌ها و رایانه کار می‌کنند.








دکتربابک یکتاپرست، متخصص طب سوزنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه "رویکرد"، می‌گوید:« در گذشته کسانی که بافتنی می‌بافتند یا تایپ‌ می‌کردند و یا خیاط‌ها در ناحیه مچ دست‌شان التهابی ایجاد می‌شد و به سندروم تونل‌کارپال مبتلا می‌شدند.»

او ادامه می‌دهد:« این داستان حالا شکلش عوض شده و کسانی که زیاد از دستگاه‌های تاچ‌اسکرین و لب‌تاپ استفاده می‌کنند به خاطر جریان مغناطیسی و حرکاتی که انجام می‌دهند دقیقا روی دست‌شان فشار همزمان وارد می‌کنند، این فرآیند باعث التهاب می‌شود، روی ریشه عصب فشار می‌آورد و فرد را مستعد این بیماری می‌کند.»

دکتر یکتاپرست اظهار می‌دارد:« این عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی را دیده‌اید که برای هر حرکت ،نخی جدا به بدن‌شان وصل است؟ هر دست ما هم ۱۵ بند دارد که با رشته‌هایی به بالا وصل‌اند اگر پنجه را باز و بسته کنید، در ناحیه آرنج حرکت یکسری عضلات را احساس می‌کنید تمام عضلاتی که پنجه دست را باز و بسته می‌کنند توسط تاندوم‌ها«زردپی» به استخوان‌ها وصل می‌شوند. این رشته‌ها مثل جعبه تقسیم برق هستند، ما در ناحیه مچ دست غلافی داریم که مثل مچ‌بند است و به این مچ‌بند می‌گوییم تونل کارپال تمام اعصاب از اینجا رد می‌شود و سندروم تونل کارپال در همین ناحیه مچ دست رخ می‌دهد.»

او می‌گوید:« احساس گزگز، خواب رفتگی و درد از نشانه‌های این بیماری است و اگر درمان نشود می‌تواند باعث فلج شدن و از بین رفتن انگشتان دست شود البته یکسری تمرین‌های روزانه و حرکت درمانی وجود دارد که اگر در همان زمانی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کند تمرین‌ها را انجام دهید از این بیماری پیشگیری می‌کند.»

به گفته او در تمام دنیا استفاده از این ابزار برای کودکان زیر دو سال ممنوع است و برای سنین 2تا ۵ سال روزی یک ساعت و بین سن ۶ تا ۱۷ سال روزی دو ساعت استفاده توصیه شده است.

دکتر یکتاپرست البته معتقد است راهکارها و نرمش‌هایی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد او می‌گوید:« برای استفاده از این وسایل محدودیت قایل شوید و برای ورزش، کتاب حقیقی خواندن و...وقت بگذارید. برای پیشگیری از عوارض فیزیکال، از دستگاه‌های کوچک‌تر و سبک‌تر استفاده کنید یا دستگاه را روی پایه بگذارید و با انگشتانتان کار کنید نه این که همزمان روی دست بگیرید و با انگشت شست کار کنید.»

او در ادامه توصیه‌هایش می‌گوید:« مراقب وضعیت نشستن خود پشت میز کار باشید. از قوز کردن و خم شدن روی کیبورد خودداری کنید. مراقب وضعیت دستان خود به هنگام کار با کیبورد و موس باشید. از کار مداوم طولانی مدت با کامپیوتر یا صفحات تاچ‌اسکرین خودداری کنید و هر نیم ساعت دقایقی را برای استراحت دست‌ها و انگشتانتان در نظر بگیرید. برخی افراد برای انجام کارها فشار زیادی به دست و مچ وارد می‌کنند اگر شما هم جزو این دسته هستید حتما این عادت را ترک کنید. انجام تمرینات کششی ناحیه مچ دست، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به سندروم تونل کارپال است. این تمرینات وقت زیادی از شما نخواهند گرفت و راه حل مناسبی برای کاهش خستگی و درد دست‌ها به ویژه پس از کار طولانی هستند.
در اینجا به دو نمونه از این تمرینات اشاره می‌کنیم.



تمرین نیایش :
۱ در حال ایستاده یا در حالی که راست نشسته‌اید، دو دست را به سمت بالا دراز کنید و کاملا به بالا بکشید. در این حالت فشار ملایمی در ناحیه شانه‌ها احساس خواهید کرد. ( پنج ثانیه در این حالت مکث کنید)
۲ کف دست‌ها را در بالای سر به هم بچسبانید و از جلوی صورت به آرامی به سمت پایین حرکت دهید تا در مقابل جناغ سینه قرار بگیرند. (شکل ۱ ) دراین حالت فشار ملایمی را در ناحیه مچ ها احساس خواهید کرد. ( ۳۰ ثانیه در این حالت مکث کنید)


شکل 1

تمرین کششی مچ‌ها:
الف – خم به پایین
۱- در حال ایستاده یا در حالی که راست نشسته‌اید، دو دست را به سمت جلو دراز کنید و کاملا بکشید. در این حالت فشار ملایمی در ناحیه شانه‌ها و آرنج‌ها احساس خواهید کرد. ( پنج ثانیه در این حالت مکث کنید)
۲- دست‌ها را از ناحیه مچ به آرامی به سمت پایین حرکت دهید تا دست‌ها نسبت به ساعد در زاویه ۹۰ درجه قرار بگیرند. ( در این حالت فشار ملایمی در ناحیه بالای ساعد و مچ‌ها احساس خواهید کرد. ( ۳۰ ثانیه در این حالت مکث کنید)
۳- کف دست راست را پشت دست چپ قرار دهید و آنرا با فشار ملایم به سمت بدن خود حرکت دهید. (شکل ۲ ) از فشار زیاد خودداری کنید. بهتر است حرکت دست راست حالت بازی دادن مچ چپ را داشته باشد. ( ده ثانیه در این حالت مکث کنید)


شکل2
۴- همین حرکت را با کف دست چپ برای مچ دست راست انجام دهید.

ب- خم به بالا
۱- در حال ایستاده یا در حالی که راست نشسته‌اید ، دو دست را به سمت جلو دراز کنید و کاملا بکشید. در این حالت فشار ملایمی در ناحیه شانه ها و آرنج‌ها احساس خواهید کرد. ( پنج ثانیه در این حالت مکث کنید)
۲- دست‌ها را از ناحیه مچ به آرامی به سمت بالا حرکت دهید تا دست‌ها نسبت به ساعد در زاویه ۹۰ درجه قرار بگیرند. در این حالت فشار ملایمی در ناحیه پایین ساعد و مچ‌ها احساس خواهید کرد. ( ۳۰ ثانیه در این حالت مکث کنید)
۳- کف دست راست را جلوی انگشتان دست چپ قرار دهید و آنرا با فشار ملایم به سمت بدن خود حرکت دهید. ( شکل ۳) از فشار زیاد خودداری کنید. بهتر است حرکت دست راست حالت بازی دادن مچ چپ را داشته باشد. ( ده ثانیه در این حالت مکث کنید)


شکل3
۴- همین حرکت را با کف دست چپ برای مچ دست راست انجام دهید.


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1RSlAU2

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: