شیعه خنثی، شیعه لندنی
مدارس مذهبی و غیرانتفاعی در محاصره حجتیه!
مدارس مذهبی و غیرانتفاعی در محاصره حجتیه!
در استراتژی آموزشی انجمن حجتیه در این مدارس به دانش آموزان القا میشود که پیش از ظهور حضرت بقیهالله حکومت اسلامی نباید برقرار شود.
گروه اجتماعی عمارنامه - جابر خرم نیا؛
شاید در بین آگاهان امروز شیعه و حتی عموم مردم کسی نباشد که نام «انجمن خیریه حجتیه مهدویه» را نشنیده باشد. گذشته از زمینههای تأسیس این انجمن و کارنامه آن، چیزی که مهم است نوع تفکر خطرناک این گروه است. پیشتر نیز علمای بزرگ اسلام همچون حضرت امام سید روحالله خمینی (ره) پیرامون افکار این انجمن هشدار داده بودند.
آنچه مشخص است شیخ محمود حلبی، بنیانگذار این تشکیلات، بهظاهر پس از هشدارهای مکرر امام خمینی (ره) در پنجم فروردین 1362 با صدور بیانیهای، این انجمن را منحل اعلام کرد. اما این تشکیلات همچنان بهصورت زیرزمینی به حیات خود ادامه داد، بهگونهای که امروزه دوباره خطر احیای تفکرات این گروه، با فعال شدن وابستگان آن در نهادهای آموزشی چون مدارس، دانشگاهها و حوزههای علمیه حس میشود.
مدارس مذهبی درخطر حجتیه!
پیش از این در نوزدهم مهر 1392، فریدالدین حداد عادل در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو، گفته بود که امروز فضای بسیاری از مدارس غیرانتفاعی در تصرف انجمن حجتیه است. البته واکاوی جو حاکم بر امر آموزش و تربیت دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی و بهویژه مدارس مذهبی غیرانتفاعی، نشان داد که بسیاری از مدارس مشهور مذهبی و بهخصوص مدارس علوم انسانی زیر نفوذ تفکر حجتیه قرار دارند.
انجمن حجتیه که پیشازاین در دو دهه نخستین انقلاب در نفوذ در نهادهای متولی آموزش کشور بازمانده بود یا نفوذیهای آنها توسط وزارت اطلاعات تصفیهشده بودند، با گسترش فضای مدارس غیرانتفاعی در دولت اصلاحات و تساهل دولت اصلاحات در اعطای مجوز تأسیس مدارس غیرانتفاعی، فرصت خوبی یافتند تا مدارس غیرانتفاعی را تأسیس نموده و از طرق بهکارگیری معلمان وابسته به تفکر حجتیه، به تربیت ذهن و فکر دانشآموزان مطابق با استانداردهای حجتیه بپردازند و سپس آنها را به عضویت در شبکه انجمن حجتیه راهنمایی کنند.
حساسیت نیروهای دلسوز نظام و افشاگری برخی رسانهها، باعث شد تا در ابتدای دهه نود، نام برخی مدارس مشهور بهعنوان مدارسی که منتسب به تفکر انجمن حجتیه هستند در برخی رسانهها منتشر شود.
مدارس منتسب به حجتیه
در میان مدارس شهر تهران نام این مدارس بهعنوان کانونهای وابسته به حجتیه منتشر شد. آنهایی که نام این مدارس را در رسانهها و بعدها در شبکههای اجتماعی مجازی دستبهدست کردند، از خانوادههای مذهبی میخواستند که نسبت به ثبتنام فرزندان خود در مدارس خاص حساسیت بیشتری به خرج بدهند: «راهنمایی و دبیرستان پسرانه جعفری اسلامی منطقه 12، راهنمایی و دبیرستان پسرانه احمدیه اسلامی منطقه 7، راهنمایی و دبیرستان پسرانه محبان الحسین منطقه 12، راهنمایی دخترانه فردوس منطقه 11، راهنمایی و دبیرستان دخترانه رضویه منطقه 1، راهنمایی و دبیرستان دخترانه الغدیر منطقه 12، دبیرستان پسرانه کمال منطقه 8، دبیرستان دوشیزگان اسلامی منطقه 11، دبیرستان دخترانه مکتب الزهرا منطقه 12، دبیرستان دخترانه نرگس منطقه 11 و مدرسه علمیه خواهران الغدیر منطقه 12».
همچنین اسامی برخی مدارس در شهرستانهای گوناگون کشور هم در میان این مدارس به چشم میخورد: «راهنمایی و دبیرستان پسرانه جعفری اسلامی در اردبیل، راهنمایی و دبیرستان پسرانه اسلامی انصاریه در بابل، راهنمایی و دبیرستان دخترانه اسلامی تزکیه در دامغان، راهنمایی و دبیرستان دخترانه هاشمیه در تبریز، راهنمایی و دبیرستان پسرانه و دخترانه واحد شهید چمران و راهنمایی و دبیرستان پسرانه و دخترانه واحد پاسداران در یزد، راهنمایی دخترانه علمی در همدان.»
شیعه خنثی، شیعه لندنی
بارها و بارها رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در مورد جریان شیعه لندنی تذکر و هشدار دادهاند. امروز بسیارند شبکههای ماهوارهای و تبلیغاتی که از انگلستان و آمریکا پخش میشوند و به تبلیغ تفکرات اسلام آمریکایی برای شیعه و سنی میپردازند و تلاش وافری دارند تا در آتش اختلافات مذهبی شیعه و سنی بدمند.
یکی از تفکرات غالب در این شبکهها، تفکرات انجمن حجتیه است. گرچه انجمن حجتیه، بهشدت پنهانکار است و اعضای آن تمایل شدیدی دارند تا عضویت خود در انجمن را کتمان کنند (و این خصلت از ابتدا جزو آموزشهای اصلی گروه بوده است)، اما شایعات زیادی در مورد مدیران برخی از این شبکههای مشهور بهویژه «محمد هدایتی»، مدیر شبکه سلام و «حسن اللهیاری»، مدیر شبکه اهلبیت وجود دارد که نشان میدهد این افراد از اعضای انجمن حجتیه هستند. روال موردنظر در مدارس تحت سیطره انجمن حجتیه نیز بر همین منوال است.
در استراتژی آموزشی انجمن حجتیه در این مدارس به دانش آموزان القا میشود که پیش از ظهور حضرت بقیهالله حکومت اسلامی نباید برقرار شود، آنها نقش سازنده و اجتماعی اسلام را انکار میکنند و تنها به جنبههای فردی و موضوعات فرقهای میپردازند. لذا مشاهده میکنیم که در سالهای اخیر دانشآموزان این مدارس چطور به حضور در هیئتهای خاص ترغیب میشوند، شیوههای غلط در سنتهای اسلامی و عزاداریها را پیشمیگیرند، ولایتفقیه در ذهن آنها غیرمنطقی ترسیم میشود. این القائات با ادامه ارتباط این نوجوانان گاه در جو مرید و مراد بازی با یکی از اعضای انجمن حجتیه ادامه مییابد و به فضای حوزههای علمیه و دانشگاهها هم کشیده میشود.
خروجی فکری که می گیرند
محمد شیردل، دبیر آموزش جامعه اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در مصاحبه با فرقه نیوز گفته بود: «از اثرات و نتایج ترویج این تفکرات میتوان به ایجاد اختلاف در امت واحده اسلامی با بزرگنمایی اختلاف شیعه و سنی، سب و دشنام به صحابه پیامبر (که توسط ولی امر مسلمین رهبر عالیقدر انقلاب هم حرام اعلام شد)، رد نظریه مترقی ولایتفقیه، ترویج فرهنگ اخباریگری، ترویج رفتارهای تند و افراطی و برداشتهای رادیکالی از احکام فقهی و... اشاره کرد».
نکته جالب اینجاست که خروجی حاصل از آموزشهای تربیتی در مدارس تحت سیطره انجمن حجتیه باعث میشود تا یک نوجوان 18 ساله خود را در مقام یک کارشناس حدیث ببیند، به سراغ منابع حدیثی میروند و بدون توجه به مقولههای «علم حدیث» و «داشتن روایت حدیث» به بیرون کشیدن احادیث مختلف و تفسیر به رأی آنها اقدام میکنند، نقش عقل را در تفکرات روزانه نادیده میگیرند و با نگرش متعصبانه به برخی باورهای غلط و خرافی به حربه برائت و لعن در برابر هر فکر مخالفی روی میآورند.
خروجی این اتفاق بیانیههای عجیبوغریبی بود که در ایام محرم سال گذشته و یا راهپیمایی عظیم اربعین رخ داد و مداحان و چهرههای منتسب به این جریان، بجای آنکه جنگ و مبارزه با داعش را واجب بدانند، به کوری چشم داعشیها مراسم قمهزنی در کربلا برپا مینمایند.
تحرکات حوزوی و دانشگاهی در ادامه مسیر دانشآموزی
البته خیلی سادهانگارانه است که هدف انجمن حجتیه را به مدارس محدود کنیم. مدارس از درجه اهمیت بالایی برخوردارند، از این لحاظ که در بازه سنین 15 تا 18 اوج شکل گیری خمیر شخصیتی فرد است، یعنی دورانی که شخصیت و عقاید فرد شکل نهایی به خود میگیرد. لذا میخ محکم تفکرات خود را در مدرسه بر ذهن و روح نوجوانان میکوبند. اما این جریان در حوزههای علمیه و دانشگاهها هم ادامه پیدا میکند. اما در حوزهها و دانشگاهها تنها جنبه آموزشی صرف ندارد، بلکه نمود عملی پیدا میکند. حرکات بر ضد متفکران شیعه همچون شهید مطهری سازماندهی میشود (مانند هدایتی که همواره به لعن این استاد شهید میپردازد)، بحثهای منطقی و استدلال در فضای علمی جای خودش را به برائت و لعن میدهد، یعنی طلبه تحت سیطره فکری حجتیه یا دانشجوی جوان تربیتشده این مکتب، منتظر دلیل و برهان عقلی مخالف خود نمیماند بلکه خیلی صریح و شفاف طهارت مولد وی را مورد شبهه قرار میدهد و یا به لعن تفکر و اندیشه او میپردازد.
اگر تصور کنیم دست این افراد در مباحثه و استدلال خالی است خیلی سادهانگارانه است. گرچه حامیان تفکر حجتیه جوسازی و جنگ روانی را خیلی بیشتر ترجیح میدهند، اما همواره به استدلالهایی قوی مسلح هستند که بیشتر جنبه روایی و حدیثی و اخباری دارد. البته جریان تفکر حجتیه امروز بر برخی شبکههای ماهوارهای انگلیسی و آمریکایی حاکم است، اما نمیتوان بهطورقطع اعلام کرد که همه آنچه امروز در جریان اسلام لندن نشین و نیویورک نشین مطرح میشود وابسته به این تفکر است، بلکه گاهی اشتراک هدف و مفهوم بین آنها جای است.
درهرصورت باید دانست که امروز در مدارس غیرانتفاعی مربیان متون دینی و مربیان پرورشی، بهسادگی قلب و روح دانشآموزان را در اختیار میگیرند. با ترفندهای مختلف او را شیفته کیش شخصیتی خود میکنند و بعد تفکرات خود را به آنها منتقل میکنند. گام بعدی فاز علمی و عملی در حوزهها و دانشگاههاست.
منبع: نشریه شفافیت
ادامه مطلب ....
http://ift.tt/1M8MzYt
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر