چرا خواهر امام رضارا کریمه اهل بیت مینامند
حضرت معصومه سلام الله علیها در ایام محبوس بودن پدر بزرگوارش حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و در روزگار مسافرت برادرش حضرت رضا علیه السلام در دفاع از حریم ولایت و پاسداری از خط امامت، آن چنان نقش مؤثری ایفا کرد که به شفیعه روز محشر و کریمه اهل بیت اشتهار یافت.
حضرت فاطمه سلام الله علیها در اول سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود، پدرش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و مادرش حضرت نجمه بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره میگفتند، امروز بارگاه ملکوتی و مرقد مطهرش همچون خورشیدی میدرخشد و همواره فیض بخش و نورافشان دلها و جانهای تشنه معارف حقانی است، آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوهای از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها بود، در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والاداشت که امام هشتم برادر تنی آن حضرت او را معصومه خواند و فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی»؛ کسی که حضرت معصومه را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است.
یکی از سؤالاتی که درباره این بانوی بزرگ پرسیده میشود این است که چرا حضرت معصومه(س) را کریمه اهل بیت مینامند؟ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این چنین پاسخ میدهد:
حضرت فاطمه معصومه(س) کریمه اهل بیت(ع)، دختر امام هفتم حضرت موسی بن جعفر(ع) است، امام موسی بن جعفر(ع) دختران زیادی داشته است، علمای شیعه حضرت معصومه(س) را افضل از سایر دختران آن حضرت میدانند، به عنوان نمونه «شیخ عباس قمی» در منتهی الآمال مینویسد: «… بر حسب آنچه به مارسیده افضل آنها(۱) سیده جلیله معظّمه فاطمه بنت امام موسی(ع) معروف به حضرت معصومه است».(۲)
حضرت فاطمه دختر امام موسی بن جعفر(ع) دارای القاب زیادی هستند(۳)، دو لقب مشهور آن حضرت «معصومه» و «کریمه اهل بیت» است، در رابطه با لقب «کریمه اهل بیت» در کتاب «در حریم حضرت معصومه(س)» این گونه آمده است که در ایام محبوس بودن پدر بزرگوارش حضرت موسی بن جعفر(ع) و در روزگار مسافرت برادرش حضرت رضا(ع)، در دفاع از حریم ولایت و پاسداری از خط امامت، آن چنان نقش مؤثری ایفا کرد که به «شفیعه روز محشر» و «کریمه اهل بیت پیامبر» اشتهار یافت.(۴)
در کتاب «فروغی از کوثر» ذیل عنوان «کریمه اهل بیت» آمده است که اولیاء الهی منشاء کرامات و عنایاتی بودهاند که آثار یک عمر اخلاص و وارستگی آنهاست، از دیر زمان، آستانِ قدس فاطمی منشاء هزاران کرامت و عنایت ربّانی بوده است… .(۵)
اما به نظر میرسد، شهرت این لقب برای حضرت معصومه(س) به واسطه رؤیای صادقهای است که از مرحوم آیت الله سیدمحمود مرعشی نجفی(ره) نقل شده است، داستان به این صورت است که مرحوم سیدمحمود مرعشی نجفی متوفای ۱۳۲۸ هجری قمری بسیار علاقهمند بود که به هر طریقی شده، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهر(س) را به دست آورد، برای این مقصود، ختم مجربی انتخاب کرده، چهل شب به آن مداومت کرد تا شاید خداوند به طریقی او را از محل قبر شریف حضرت زهرا(س) آگاه فرماید، شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان استراحت کرده، در عالم رؤیا به محضر مقدس حضرت باقر(ع) یا حضرت صادق(ع) مشرف شد.(۶)
امام(ع) به ایشان فرمود: «علیک بکریمه اهل البیت»؛ به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن، ایشان به تصور اینکه منظور امام(ع) از «کریمه اهل بیت» حضرت زهرا(س) است، عرضه داشت: بلی قربانت گردم، من نیز این ختم را برای همین گرفتم که محل قبر شریف آن حضرت را به صورت دقیقتر بدانم و به زیارتش مشرف شوم، امام(ع) فرمودند: منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم است، مرحوم آیتالله سیدمحمود مرعشی نجفی هنگامی که از خواب برخاست تصمیم گرفت که رخت سفر ببندد و به قصد زیارت حضرت معصومه(س) رهسپار ایران شود.(۷)
این جریان در کتاب «کریمه اهل بیت» نقل شده است، مؤلف بعد از نقل این جریان در پاورقی کتابش اضافه میکند این داستان را مرحوم آیتالله مرعشی(۸) چندین بار در ملاقاتهای اینجانب با ایشان از پدر بزرگوارشان نقل کردند و حقیر آن را بدون هیچ گونه تصرفی در اینجا آوردم.(۹)
این داستان در کتاب «حرم فاطمیون»(۱۰) و همچنین در کتاب «حضرت معصومه، فاطمه دوم»(۱۱) با اقتباس از کتاب «کریمه اهل بیت(ع)» هم نقل شده است، آقای محمدی اشتهاردی بعد از نقل این داستان مینویسد: اقتباس، از کتاب ارزشمند «کریمه اهل بیت(ع)» صفحه ۴۳-۴۵، سپس آقای محمدی اشتهاردی ادامه میدهد: ماجرای فوق را مرحوم آیتالله سیدشهابالدین مرعشی به طور مکرر برای افراد مختلف نقل کرده است.
یکی از شاگردان آیتالله نجفی میگفت: ایشان در درس خود میفرمود: علت آمدن من به قم، همین مطلب بود،(۱۲) و در مورد رؤیای مذکور ایشان مینویسد: با توجه به اینکه مرجع تقلیدی این رؤیا را از پدر مجتهدش نقل میکند و خواب دیدن امام معصوم(ع)، دلیل بر صدق آن خواب است.(۱۳)
در پایان میتوان نتیجه گرفت که شهرت لقب «کریمه اهل بیت» برای حضرت فاطمه(س) بعد از رؤیای صادقهای است که مرحوم آیت الله سیدمحمود مرعشی نجفی آن را نقل کرده است، إنشاءالله خداوند توفیق زیارت، همراه با معرفت این بانوی بزرگوار را به همه عاشقان عنایت فرماید.
*پینوشتها:
۱٫ دختران امام موسی بن جعفر(ع)
۲٫ قمی، عباس، منتهی الامال، قم، انتشارات هجرت، چاپ پنجم، ۱۴۱۲ هـ ، ج۲، ص ۴۳۰٫
۳٫ در کتاب «انوار المشعشعین» به غیر از دو لقب «معصومه» و «کریمه اهل بیت» ده لقب دیگر در زیارتنامهای، برای حضرت معصومه(س) نقل شده است. مراجعه شود به کتاب: مهدی پور، علی اکبر، کریمه اهل بیت، قم، نشر حاذق، چاپ اول، ۱۳۷۴، به نقل از انوار المشعشعین، ج ۱، ص ۲۱۱٫
۴٫ مهدی پور، علی اکبر، در حریم حضرت معصومه(س)، انتشارات رسالت، چاپ دوم، ۱۴۱۷ هـ ، ص ۱۱٫
۵٫ محمدبیگی، الیاس، فروغی از کوثر، قم، انتشارات زائر، چاپ دوم، ۱۳۷۹، ص ۴۳٫
۶٫ مؤلف مینویسد: این تردید از مرعشی نجفی است مراجعه شود به مهدیپور، علیاکبر، کریمه اهل بیت، قم، نشر حاذق، چاپ اول، ۱۳۷۴، ص ۴۳٫
۷٫ مهدی پور، علی اکبر، کریمه اهل بیت(ع)، قم، نشر حاذق، چاپ ۱، ۱۳۷۴، ص۴۳٫
۸٫ مرعشی نجفی، سیدشهاب الدین که در کتابخانه بی نظیرش در قم مدفون است.
۹٫ مهدیپور، علی اکبر، پیشین، ص۴۵٫
۱۰٫ شهاب، محمدعلی و باقری، حسن، حرم فاطمیون، قم، نشر نذیر، چاپ اول، ۱۳۸۱، ص۴۰٫
۱۱٫ محمدی اشتهاردی، محمد، حضرت معصومه فاطمه دوم، قم، انتشارات علاقه، چاپ اول، ۱۳۷۵، ص۱۳۸٫
۱۲٫ همان، ص۱۴۰،
۱۳٫ همان، ص۱۴۱٫
منبع: خبرگزاری فارس
ادامه مطلب ....
http://ift.tt/1gPDoia
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر