۱۳۹۳ آبان ۵, دوشنبه

در انسان دو قدرت است ، عقل و عاطفه




بسم الله الرحمن الرحيم
«الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي»

حجت الاسلام قرائتی


چند شب پيش در باجه رفتيم بليط هواپيما بخريم. گفتيم: مي‌خواهيم مشهد برويم. زد و گفت: پول بده. در اين ميان به خانواده زنگ زديم گفتيم. گفت: من نمي‌آيم. مشکل دارم، مريض هستم ... به آنها گفتيم: خانم را حذف کن. گفت: جريمه! گفتم: من هنوز ايستادم. اسلام مي‌گويد: اگر در دکان هستي، حق داري معامله را هم کنسل کني. اسمت در کامپيوتر رفت و پنجاه هزار تومان جريمه گرفت. بليط فروش تقصير نداشت. ولي گفتم: صد رحمت به اسلام! مي‌گويد: تا از هم جدا نشديد، حق فسخ داريد.

امروز روشن‌فکران ما کامپيوتر ساختند، همينطور ايستادي جريمه از تو مي‌گيرند. گاهي هم بانک‌ها يک کاري مي‌کنند، اسمش را کارمزد مي‌گذارند. حالا واقعاً کارمزد هزار تومان با صد هزار تومان و ده ميليارد فرق مي‌کند؟ من نمي‌دانم اينها را چطور ماست مالي مي‌کنيم. شايد اين مثل را از من شنيده باشيد، يک کسي جگر را روي منقل گذاشت و شروع به باد زدن کرد که بخورد. ديد گربه‌ها جمع شدند. به گربه‌ها گفت: بلاله... بلاله! فکر کرد که اگر به جگر بگويد: بلال، گربه‌ها مي‌روند!

به جوان مي‌گويي: حلقه طلا براي مرد حرام است. مي‌گويد: نامزدي است. اگر بگويي نامزدي است، حرام خدا براي مرد حلال مي‌شود؟ ديگران، ديگران را سر کار مي‌گذارند. ما خودمان، خودمان هم سر کار مي‌گذاريم.

در انسان دو قدرت است، دو چراغ هم دارد. عقل در انسان هست، چراغ عقل، بيان است.

تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد

قرآن هم همين را مي‌گويد. اين آيه قرآن است. «فَلَمَّا كَلَّمَهُ قالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنا مَكينٌ أَمين‏» (يوسف/54) يوسف وقتي حرف زد، عزيز مصر گفت: تو با اين بياني که داري بيا مسؤول مملکتي باش. چراغ عقل بيان است. يک چيز ديگر هم در بدن ما است. عاطفه، چراغ عاطفه اشک است. انساني که اشک ندارد، مشکل عاطفه دارد.

«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»






ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1v7Xowx



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: