۱۳۹۳ آبان ۵, دوشنبه

ده گام تا محرمی که شور و شعور است...

محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:

(سلام خدای سبحان بر امام حسین علیه السلام. سلام خدای سبحان بر شهدای دشت کربلا)



محرم است و مردم به صورت خودجوش در پی تدارک برای برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا علیه السلام هستند. همین مسئله و پرداخت صحیح به محرم کشور ما و ملت ما را بیمه کرده و می‌کند ان شاء الله تعالی.



در این بین یک نکته قابل توجه است که همه عزاداران باید به آن توجه نمایند. موضوع حق‌الناس که اگر رعایت نشود ثوابی را کباب می‌کند.



برگزاری مراسم عزاداری باشکوه مورد تأکید بزرگان دین بوده و حتی در سیره ائمه اطهار علیهم السلام جایگاه مهمی داشته است. این شکوه عزاداری هرچه بیشتر باشد اثرات معنوی آن هم بیشتر است و دشمنان اسلام را هم حتماً ناامید خواهد ساخت.



اما باید مراقب بود که در کنار عزاداری که بسیار باارزش است حقوق مردم پایمال نشود. خوب است عزاداران و بخصوص صاحبان هیأت‌های عزاداری به مسائل و موارد زیر دقت نمایند تا ان شاء الله خدشه‌ای بر اجر معنوی کار آنان وارد نشود :



1 - دستجات عزاداری نباید راه عبور و مرور مردم را مسدود کنند و موجبات آزار و اذیت مردم را فراهم آورند. چه بسا بیماری در این مسیر نتواند به بیمارستان برسد یا نیاز نیازمندی برآورده نگردد که در این صورت حتی سبب بدبینی به اسلام و عزاداری سالار شهیدان علیه السلام هم می‌شود.



2 - ریختن زباله و ظروف یک بار مصرف شربت و غذا در معابر عمومی حتماً از نظر اسلام و اصول بهداشتی مذموم است و عزاداران محترم باید به این اصل مهم جداً بها دهند. ضمن آنکه مناسب است از بردن ظروف و پارچ به داخل منبع اصلی شربت که کاری غیربهداشتی است خودداری گردد.



3 - ذبح بهداشتی حیوان امروز اصلی پذیرفته شده در جامعه است و همانطور که در مراسمی مانند عید سعید قربان مراکز معتبری با رعایت اصول بهداشتی این کار را انجام می دهند در ایام محرم هم به فعالیت مشغول هستند (مراکز عرضه بهداشتی دام زنده شهرداری زیر نظر سازمان دامپزشکی) بنابراین لازم است هیأت های محترم عزاداری از ذبح حیوان در معابر عمومی که سبب انتشار آلودگی احتمالی و سرایت بیماری به دیگران و نجاست محل ذبح می شود پرهیز نمایند.



4 - از نظر اسلام تنها صدایی که مجاز به پخش آن هستیم صدای اذان از مسجد است و حتی پخش قرآن از بلندگوی مساجد که سبب به هم خوردن آرامش همسایگان می شود محل اشکال است. در عزاداری هم باید طوری تدبیر شود که صدای بلند نوحه و روضه همسایگان هیأت را اذیت نکند و این مسئله بخصوص در ساعات انتهایی شب بسیار مهم است.



5 - نماز اصل است. یک مداح ساده دل چندین سال قبل در یکی از هیأت های مشهور بازار تهران می گفت عاشورا یک روز است و نماز همیشه هست و از مردم می خواست که خلاف تعالیم اسلامی هنگام اذان هم به عزاداری ادامه دهند! امام حسین علیه السلام برای نماز قیام فرمود و حتماً عزاداران باید بیش از هر چیز به نماز اول وقت اهمیت دهند و نماز صبح را هم ارجح بر عزاداری بدانند و طوری برنامه ریزی نمایند که عزاداری شبانه تا دیروقت منجر به از دست رفتن نماز صبح نشود. در روایات موارد قابل تأملی وجود دارد که بر لزوم اقامه به وقت نماز صبح تأکید شده و از دست رفتن نماز صبح سبب خسران انسان دانسته شده است.



6 - شعر و روضه باید مستند باشد و به گریه انداختن مردم با روضه‌های دروغین حتماً از نظر اسلام کاری اشتباه است. بهتر است در این زمینه مسئولین هیأت ها نظارت ویژه‌ای داشته باشند و قبل از محرم مروری بر کتاب حماسه حسینی شهید عالی مقام مرتضی مطهری (ره) داشته باشند تا بتوانند مراقبت نموده و خدای ناکرده روضه‌های جعلی یا غیرمستند و اشعار وهن‌آلود خوانده نشود.



7 - انتساب صفات تحقیرآمیز به ساحت مقدس معصومین علیهم السلام و شهدای دشت کربلا کاری است که گاهی از سر ناآگاهی صورت می گیرد و متأسفانه بعضی اوقات جدی هم گرفته نمی‌شود. نسبت دادن صفاتی به امام سجاد علیه السلام یا حضرت زینب سلام الله علیها در اشعار و روضه‌ها و به طور کلی صفاتی که سبب وهن ساحت مقدس معصومین علیهم السلام است کاری اشتباه است و باید از آن پرهیز نمود. روضه و شعر باید طوری خوانده شود که بتوان مقابل امام عصر علیه السلام هم به همان شکل خواند. به عبارت دیگر خود را باید در محضر امام زمان علیه السلام (صاحب عزا) دانست.



8 - در هیأت‌هایی که غذا توزیع می‌شود افرادی که در این کار دخیل و خادم هستند باید بیش از مواقع دیگر به رعایت بهداشت ملتزم باشند. رعایت بهداشت فردی، عدم استعمال دخانیات، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی و بهداشتی (مانند روپوش، کلاه و دستکش)، استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی به جای پلاستیک، استفاده از لیوان یک بار مصرف فوم یا کاغذی به جای لیوان پلاستیکی هنگام توزیع چای یا مایعات گرم از جمله مهمترین موارد بهداشتی است که باید مدنظر قرار گیرد. افرادی که در کار طبخ و توزیع مواد غذایی دخالت دارند باید کارت بهداشتی داشته (مورد معاینه و آزمایش قرار گرفته باشند) تا عاری از بیماری واگیر و قابل انتقال به دیگران باشند. به این نکته هم باید توجه شود که مواد غذایی پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط بمانند و غذا باید یا سرد (دمای یخچال) یا داغ (با دمای بالای 60درجه سانتی‎گراد) توزیع شود.



9 - وجه مهم عزاداری شور و سوز است اما این شور و سوز که بسیار محترم است باید بر شانه‌های شعور سوار شود تا انسان را به کمال عزاداری برساند. اولویت بخشی به تبیین فلسفه قیام عاشورا و نهادینه نمودن فرهنگ عاشورایی در سبک زندگی امروزمان که از طریق خطبا و سخنرانان متعهد صورت می گیرد شور و شعور را با هم به ارمغان می آورد.



10 - پیش از این دو مطلب با عناوین (تأملی بر سخنرانی و مداحی) و (نقدی بر اظهارات مطرح شده درباره عزاداری در برنامه دیروز، امروز، فردا) تقدیم شده بود که با کلیک روی عناوین می توانید آنها را هم دوباره مرور فرمایید.



از خداوند متعال می خواهیم همه ما را موفق به اقامه عزای سید الشهدا علیه السلام مبتنی بر شور و شعور نماید و این عزاداری را ذخیره آخرت‌ و شب اول قبرمان قرار دهد و زیارت امام حسین علیه السلام در این دنیا نصیب همه علاقمندان بفرماید و ما را مشمول شفاعت آن حضرت در قیامت به اذن الهی بگرداند.



والحمد لله رب العالمین





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/ZTnH0t



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: