نگاهى كوتاه به «بیت النور»
محراب عبادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) در شهر مقدس قم
محراب عبادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) در شهر مقدس قم
بوى ربیع در كوچه ها پیچیده بود، حرارت آفتاب بعدازظهر جاى خود را به نسیم نوازشگر سپرده بود و من دستبه سینه در آستانه بارگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها) ایستاده بودم:
«السلام علیك یا فاطمه المعصومه»قصد داشتم امروز را در «بیت النور» نورانى شوم. «بیت النور» محراب كوچكى است كه حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در مدت17 روز اقامتخود در قم قنوت هاى خویش را با محراب كوچك ولى آسمانى آن عبادتگاه زیبا تقسیم مىكردند. «بیت النور»; خانه اى است از نور كه هنوز بعد از سالهاى زیادى كه بر آن گذشته عطر بهشتى بانویى ملكوتى را منتشر مىكند.
«بیت النور» بوى معصومه(سلام الله علیها) مىدهد و اگر چشم دل باشد، قوس محرابش تجلى نمازهاى عارفانه فاطمه زهرا(سلام الله علیها)است كه در دخترش معصومه(سلام الله علیها) تبلور یافته است.
از حرم كه بیرون آمدم به طرف خیابان «چهارمردان» به راه افتادم، «چهارمردان» خیابانى كه تندیس مقاومت قم است و امروز قلب زندگى در آن با عشق اهل بیت مىتپد. خیابان چهارمردان با سابقهاى درخشان دفتر خونآلود انقلاب است و «گلزار شهدا» در آخرین نقطه این خیابان بهشتى ترین مضمونها را مى آفریند.
«چهارمردان» كه امروز خیابان «انقلاب» مىخوانندش زیر گامهایم عبور مىكند تا مرا به «بیت النور» برساند. بعد از كوچه آیت الله گلپایگانى(ره) به چهل و پنج مترى عمار یاسر مىرسم وارد چهل و پنج مترى - كه حد فاصل خیابان انقلاب (چهارمردان) و آیت الله طالقانى (آذر) - شدم در اولین قدمها سمت راستخیابان میدان میر نوازشگر چشمهایم مىشود نسیم بهشتى این بانو نوازشگر مشام هر رهگذر عاشقى است كه از آنجا عبور مىكند.
«میدان میر» در واقع همان خانه موسى بنخزرج است كه حضرت معصومه(سلام الله علیها) بعد از كسالتى كه در ساوه پیدا نمودند به دعوت قمىها به خصوص موسى بنخزرج به این مكان آمدند آنگاه عبادتهاى خود را با محراب یكى از اتاقها تقسیم مىكردند كه امروز آن محراب را «بیت النور» مىخوانند.
گرادگرد این محراب مدرسه علمیهاى است كه نوجوانان دانشجوى علوم دینى در آن از سرچشمه معارف آل الله لبریز مىشوند. «مدرسه ستیه» - مدرسه خانم - در واقع محلى است كه طلاب علوم دینى در آن درس محبت مىخوانند و مشق معرفت مىآموزند. وارد حیات «بیت النور» شدم، قبلتر از این كه براى عرض ارادت آمده بودم حیاط سقف نداشت اما این بار حیات عبادتگاه مسقف شده بود در واقع این سقف را روى تكیه میدان میر زدند، تا در ماههاى عزا در آن عزادارى نمایند.
پیرمردى كنار در نشسته بود و به رفت و آمد مردم چشم دوخته بود چند بانو در محراب ركوع و سجود معصومه(سلام الله علیها) را تداعى مىكردند و من همچنان در انتظار بودم تا سعادتى یابم و دو ركعت نماز در آن زمین ملكوتى به جاى آورم.
بى مناسبت نمى دانم چند تذكر را عرض كنم و توجه مسؤولان فرهنگى شهر را به این نكات جلب مىنمایم تا شاید در راه شناخت صحیح معارف آل الله به عموم مردم موفقتر باشیم.
- محراب بیت النور در حال تخریب است كاشىكاریهاى زیبایش و آیینهكاریهاى درخشانش در حال خراب شدن است. بر مسؤولان شهر است تا با اهتمام به ترمیم اینگونه بناها میراث جاویدان مذهبى و ملى ما را براى آیندگان ماندگار نمایند.
- ساعتى از بعدازظهر كه مىگذرد عاشقان ولایتبراى زیارت و عرض ارادت به آن بیت نورانى مشرف مىشوند. جا دارد متصدیان امور فرهنگى عواملى داشته باشند تا در معرفى این مركز و مراكز مذهبى دیگر كوشا باشند و این جاودانه میراث را به آیندگان انتقال دهند.
- اكثر اهالى قم و ساكنان این شهر از وجود این مكان مقدس بىخبرند .
- شكل ظاهرى «میدان میر» و جایگاه آن در حال حاضر مناسب با این جایگاه رفیع نیست در بازسازى و زیباسازى این مكان باید كوشا باشیم.
- و به عنوان آخرین هشدار فرهنگى عرض مىشود، جوانان را دریابیم مخصوصا آن دسته از عزیزانى كه در اینگونه محلات زندگى مىكنند، باید وسایل فرهنگى چنان برنامهریزى شود كه فرد فرد این محلات ارزشمند خود مبلغ دین مبین اسلام و فرهنگ ناب شیعه باشند.
غروب بود و صداى اذان در گوش شهر طنین انداخته بود و من براى پیوستن به جارى نماز دل به دریاى جماعتحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) مى سپارم. تا شبانگاه دستاورد حضور در «بیت النور» را به تشنگان كوثر تقدیم كنم.
حامد حجتى
تنظیم : گروه دین واندیشه تبیان
ادامه مطلب ....
http://ift.tt/1lexCYM
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر