بسم الله الرحمن الرحیم
بررسی آیات متناقض نما در قرآن ( بخش پنجم )
یکی از موضوعاتی که بعضی ها ادعا کردند قرآن دچار تناقض گوئی شده ، موضوع « تغییر و تبدیل یافتن سخنان خداوند » هست. به این دو دسته آیات دقت کنید:
دسته ی اول:
آیاتی که می گویند: « کلمات و سنت خداوند ، تبدیل و جایگزین ندارند.»
« پیش از تو نیز پیامبرانى تکذیب شدند و در برابر تکذیبها، صبر و استقامت کردند و آزار دیدند، تا هنگامى که یارى ما به آنها رسید. و هیچ چیز نمىتواند کلمات خدا را تغییر دهد .»
« وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلى ما کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ »[۱]
« برای آنان ( مومنین و متقین ) در زندگی دنیا و آخرت بشارت است ، هیچ تبدیلی در کلمات خداوند نیست.»
« لَهُمُ الْبُشْرى فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ لا تَبْدیلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ »[۲]
همچنین می تونید آیات زیر رو هم ببینید:
( انعام / ۱۱۵ ، کهف / ۲۷ ، احزاب / ۶۲ ، فاطر / ۴۳ ، فتح / ۲۳ ، اسراء / ۷۷ )
دسته ی دوم:
آیاتی که می گویند: « خداوند برخی از آیاتش را نسخ می کند.»
وقتی حکمی شرعی از طرف خداوند به صورت موقتی صادر میشه و بعد از مدتی حکم جدیدی به جای اون بیاد ، می گن حکم اولی نَـسْـخ شد.
« هر آیه اى را که نسخ و زایل کنیم یا از خاطرها ببریم بهتر از آن یا مثل آن را مىآوریم.»
« ما نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها »[۳]
سخن مدعی تناقض:
از دیگر تناقضات قرآن خداوند در چند مورد تاکید کرده که سخنانش غیر قابل تغییر است ولی در موارد دیگر آنرا نقض نموده.
نقد و بررسی :
آیا شرائط تناقض بین این دو دسته وجود دارد؟
شرائط تناقض رو تو مطلب « آیا قرآن آیات متناقض دارد ؟ » توضیح دادم ( قبل از این که ادامه ی این بحث رو بخونید ، حتما اون مطلب رو بخونید )
مضمون دسته ی اول از آیات : « هیچ کدام از کلمات و سنت های خدا جایگزین نمی پذیرند. »
مضمون دسته ی دوم از آیات : « بعضی از آیات خداوند جایگزین می پذیر اند.»
موضوع در جمله ی اول « کلمات و سنت خداوند » و در جمله ی دوم « آیات خداوند » هست.
اگه « کلمات و سنت های خداوند » با « آیات خداوند » هم معنا باشند ، قطعا تناقض ایجاد میشه اما اگر هم معنا نباشند قطعا تناقض نخواهد بود !
حالا آیا واقعا این دو واژه هم معنا هستند ؟؟؟
برای اینکه بدونیم معنای « کلمات و سنت ها » و معنای « آیه » چیه باید به خود قرآن رجوع کنیم و ببینیم در فرهنگ اصطلاحی قرآن این واژه ها چه معنایی دارند؟
معناهای « کلمة » و « سنت » در قرآن
اصطلاح « کلمة » و جمع اون « کلمات » و « سنت » چند تا معنای خاص تو قرآن داره و جالبه که در هیچ جای قرآن به معنای « آیه » به کار نرفته.
- کلمات یعنی تعدادی اسم و جمله: ( بقره / ۳۷ ) . این معنا اعم از « آیه » است یعنی یک مصداقش « آیه » است و میلیاردها مصداق دیگه هم داره.
- آزمایش و امتحان های الهی: ( بقره / ۱۲۴ ) این معنا هم ارتباطی به معنای « آیة » نداره.
- بنده ی خاص خداوند: ( آل عمران / ۳۹ و ۴۵ ، نساء / ۱۷۱ ) این معنا در قرآن فقط برای حضرت عیسی به کار رفته.
- سخن و اعتقاد: ( آل عمران / ۶۴ ، توبه / ۷۴ ، کهف / ۵ ، فتح / ۲۶ ) این معنا هم با « آیة » هم معنا نیست.
- وعده و وعید خداوند به ثواب یا عذاب: ( اعراف / ۱۳۷ ، انعام / ۱۱۵ ، انفال / ۷ ، یونس / ۱۹ و ۳۳ و ۸۲ و ۹۶ ، هود / ۱۱۰ ، هود / ۱۱۹ ، زمر / ۱۹ و ۷۱ ، غافر / ۶ )
- سخنان خداوند: ( اعراف / ۱۵۸ ، کهف / ۲۷ ) این معنا هم اعم از « آیة » است.
- رفتار ، منش و هدف: ( احزاب / ۶۲ ، فاطر / ۴۳ ، فتح / ۲۳ ، اسراء / ۷۷ ، ابراهیم / ۲۴ و ۲۶ )
- نعمت ها و مظاهر صفات خداوند: ( کهف / ۱۰۹ )
نتیــجـــه :
پس کاملا روشن شد که این دو دسته آیه از نظر موضوع اصلا اتحاد ندارند تا کسی بخواد ادعای تناقض در مورد اون ها بکنه. و ادعای تناقض بین این دو آیات مثل ادعای تناقض بین دو جمله ی زیر واقعا مضحکه :
- اردبیل سرد است.
- اهواز سرد نیست.
این دو جمله ابدا با هم متناقض نیستند چون دو تا موضوع متفاوت دارند.
مطلب واضحه ، اگه تعصب و احیانا غرض و مرض اجازه ی فهم به آدم بده !!!
[۱] . الأنعام : ۳۴ .
[۲] . یونس : ۶۴ .
[۳] . البقرة : ۱۰۶ .
منبع : سایت رضوا
ادامه مطلب ....
http://www.nooreaseman.com/forum136/thread48800.html
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر