۱۳۹۱ اسفند ۸, سه‌شنبه

علت اهميت و تقدس سنگ حجر الاسود چيست؟ .

براساس برخى از روايات «حجر الاسود» از بهشت آمده و در آغاز رنگ آن سفيد بوده و به تدريج بر اثر استلامگنه‏كاران سياه شده و به رنگ كنونى در آمده است. علت بر زمين آمدن آن اين است كه در عالم ميثاق پيام الهى را درخود جاى داده است. از همين‏رو استلام و بوسيدن آن مستحب است و تجديد عهد و پيمان با خدا تلقى مى‏ شود.درباره اين كه از چه زمان حجرالاسود در كنار كعبه آمده است به صراحت در روايات چيزى نيافتيم؛ ليكن از مضمون برخى از روايات مى‏توان استنباط كرد كه از آغاز خلقت آدم در اين مكان بوده است. حجرالاسود قديمى‏ترين اثر تاريخى و دينى موحّدان و مسلمانان است كه حدود چهارهزار سال قدمت تاريخى دارد. حجر الاسود، به عنوان مبدأ و سنتهاى طواف در ركن كعبه نصب گرديده است.حجرالاسود يكى از مشاعر بزرگ دينى، و سرّى است بين خدا و بنده و استلام آن بيعت و يا تجديد بيعت با خداست.اگر بخواهى با خدا بيعت كنى، دست روى آن بگذار و يا آن را ببوس. اين سنگ، سنگ بيعت است و وسيله‏اى است بين خدا و بنده.

رواياتى كه درباره اين سنگ است قابل توجه است: به عنوان مثال در روايات آمده است كه انّ الحجر الاسود، نزل من الجنة و ان‏الحجر الاسود كان ملكاً من الملائكه. ما تقدس حجر الاسود را، از رفتار پيامبر اكرم(ص) و اولياى الهى با آن درمى‏يابيم. حضرت رسول(ص) حجر رامى‏بوسيدند و استلام مى‏كردند. در روايات آمده است كه: «حجر الاسود به منزله دست راست خدا در زمين است كه مؤمنان با آن بيعت مى‏كنند (در طواف آن را استلام و يا حداقل به آن به وسيله دست سلام مى‏دهند)». هم‏چنين آمده است كه تمامى تعهدات آدمى در حجرالاسود به وديعت گذاشته شده است و در روز قيامت، شهادت مى‏دهد كه چه كسى به عهد الهى وفا كرده و چه كسى به آن وفا نكرده است.

حجر اسود، سنگى است سياه رنگ مايل به سرخى با نقطه‏هاى قرمز و خطهاى زرد كه در زاويه‏ى شرقى «كعبه» نصب شده است. طواف از مقابل آن آغاز و دور هفتم در همانجا ختم مى‏ شود. حجر اسود در ارتفاع يك و نيم متر از كف مسجد الحرام قرار دارد. قطر آن سى سانتى متر و وزنش بيش از دو كيلو است. اين سنگ سبكتر از آب است و براى همين در آب فرو نمى‏رود. در حال حاضر به علّت حوادثى كه اتفاق افتاده از هفده قطعه بهم چسبيده، تشكيل شده است. در عرض آن كه در داخل ديوار است، سه بست نقره‏اى در سه نقطه آن زده شده و بر طول آن كه در داخل ديوار است، حلقه‏اى از نقره براى حفظ شكافى كه در آن است، نهاده شده و بر طول و عرض بيرونى آن نيز حلقه دايره‏اى از نقره كار گذاشته شده است. حجر اسود قديم‏ترين اثر تاريخى و دينى موحّدان و مسلمانان است كه در حدود چهار هزار سال سابقه تاريخى دارد. فاصله‏ى حجر اسود تا صفا دويست و شصت و دو ذراع و 18 انگشت و فاصله آن تا مقام ابراهيم بيست و نه ذراع و نه انگشت و تا چاه زمزم چهل ذراع است. از مقام ابراهيم تا حجر اسود و از چاه زمزم تا حجز اسماعيل، آرامگاه 99 پيامبر قرار دارد و بين ركن يمانى و حجر

اسود قبر هفتاد پيامبر است. حضرت آدم اولين كسى است كه كعبه را ساخت و حجر اسود را در ضلع شرقى آن نصب كرد. حضرت ابراهيم، آن را از نو ساخت و در آن زمان حجر اسود در كوه ابو قبيس افتاده بود. حضرت ابراهيم در جاى خود نصب كرد. دشمنان كعبه، حجر اسود را در چاه زمزم انداختند تا نابود گردد ولى خاندان حضرت اسماعيل آن را از چاه درآوردند و در جاى خود قرار دادند. جدّ چهارم پيامبر قصىّ

بن كلاب، كعبه را مرمّت كرد و حجر اسود را در جاى خود محكم كرد. در آن زمان كه حضرت محمد(ص) 35 سال داشتند و هنوز رسالت خود را اعلام نكرده بودند، كعبه در اثر باران و سيل تخريب شد. قرشيان كعبه را از نو ساختند و حضرت محمد(ص) در ساختن آن به آنان كمك مى‏كرد. در نصب حجر اسود بين بزرگان قبيله قريش اختلاف پيش آمد و قرار بر اين شد كه حضرت محمد(ص) آن را نصب كند. آن حضرت هم به شكل جالبى حجر اسود را در جاى خود قرار داد. در سال 63 هجرى قمرى نيروهاى

يزيد بن معاويه به مكه حمله كردند. در اين حمله كعبه آسيب ديد و حجر اسود سه قطعه شد. در سال 64 آسيبهاى رسيده به كعبه را تعمير كردند. در سال 73 هجرى قمرى حجّاج بن يوسف ثقفى از سوى عبدالملك مروان براى سركوب عبدالله بن زبير به مكه حمله كرد و كعبه تخريب شد. به دستور عبدالملك كعبه از نو ساخته شد و حجر اسود را حضرت امام زين‏العابدين(ع) در جاى خود نصب كردند. در سال 317 فتنه قرامطه پيش آمد و حجر اسود را دزديدند و 22 سال نزد خود نگهداشتند. در سال 363 هجرى قمرى يك مرد رومى به مسجد الحرام رفت و به قصد دزديدن حجر اسود، مشغول كندن شد، در اين حال يك مرد يمنى با خنجر او را كشت. در سال 414 هجرى قمرى يكى از باطنى‏ها تصميم گرفت حجر اسود را بدزدد كه مردم او را كشتند. در سال 1351 هجرى قمرى يك فرد افغانى قطعه‏اى از آن را دزديد ولى توسط مأموران دستگير و اعدام شد. به حجر اسود از آن پس تاكنون آسيبى نرسيده است.

«حجر الاسود» ميرزا محمد كاظمينى ، 1379 ، انتشارات تشيع

رك: وسائل الشيعه، ج 9، ص 403، كتاب الحج، ابواب الطواف، باب 13

تفسير الميزان، ج 1، ص 290 به بعد، آيات 125 تا 129 سوره بقره

صهباى حج، نوشته آيت‏الله جوادى آملى، ص 265 چاپ دوم، 1378، مركز نشر اسراء.

فصلنامه ميقات، نشريه سازمان حج و زيارت.





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum67/thread48894.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: