۱۳۹۴ مهر ۵, یکشنبه

آرامش روان با گنج قناعت

روح انسان هروقت دچار كثرت مي‌شود، اضطراب او را مي‌گيرد. هرقدر تعلقات را كم كنيد در هر تصميمي و انتخاب و ارتباطي مي‌بينيد كه زندگي شيرين‌تر مي‌شود. كسي كه قانع باشد، اندوهگين نمي‌شود. قناعت مايه آسايش تن است. بسياري از بيماري‌هاي جسمي و روحي از اعصاب است.

اميرالمؤمنين «عليه‌السلام» فرمودند: انسان با قناعت به غنا می رسد.
هركس به كفاف زندگی بسنده كند به زودی به آرامش می رسد.
دومين اثر قناعت عزت و عفت است. شخصيت انسان در سايه قناعت حفظ مي‌شود. حرص، انسان را به ذلت مي‌كشاند.
كساني كه روح حريص دارند قانع به آنچه خداوند داده نيستند. مجبورند برای اينكه روحشان را آرام كنند به ذلت و خواری تن در دهند.
بعد از اعتياد بيشترين زندانيان ما از مسائل اقتصادي است به حرص برمي‌گردد. هوس كردند يك شبه ثروتمند شوند. خواستند در مختصات و جايگاه زندگی ديگران زندگی كنند. متوسط سن ازدواج در آقايان ۷/۲۹ و خانم‌ها ۹/۲۷. به دليل سخت‌گيري‌هاي بيهوده، خيلي‌ها عفت و شخصيت خودشان را از دست داده‌اند و عزت خودشان را پايمال كرده‌اند. تن به انواع دين‌فروشي و... آخرت‌فروشي داده‌اند. چون به آنچه دارد، قانع نيست. قيمت اين جز له شدن و تحقير شدن نيست. يك حرص و طمع انسان را به انوع ظلم‌ها و جنايات مي‌كشاند. آزادگي و شرافت را از انسان مي‌گيرد. خداوند براي اينكه يك نفر زندگي آبرومند داشته باشد، راه گذاشته است. به شرط اينكه قناعت باشد. اگر روح قناعت را بر خود حاكم كنيد، آزادگي دارد كه به انسان خيلي شجاعت و آرامش مي‌دهد. وام‌دار كسي نبودن خيلي چيز خوبي است.
در روايت داريم: تا مي‌توانيد به سمت قرض نرويد. در صورت نياز از دوست صميمي بدون منت بگيريد.
اميرالمؤمنين «عليه‌السلام» فرمودند: هركس كه نفسش قانع باشد، در پاكي و عفت به او كمك مي‌كند. عفت يعني به آلودگي و چيزي كه شأنش نيست آلوده نشود. اميرالمؤمنين «عليه‌السلام» فرمودند: هركس نفسش قانع نباشد، در عين تنگدستي عزيز است.
قرآن مي‌فرمايد: به كساني كمك كنيد كه اهل عفت هستند.
بيش از ۹۰% گدايان بي‌نياز هستند. دائماً ذليل هستند. بعضي اگر دارا هم شوند، روح گدايي را دارند و اين روح را نمي‌شود با كثرت مال آرام كرد.
اگر نتوانيم روح قناعت را در خودمان تقويت كنيم، بايد تن به خيلي خواري‌ها بدهيم.
امام رضا «عليه‌السلام» فرمودند: قناعت باعث خويشتن‌داري و ارجمندي و آلوده شدن از زياده‌خواهي و... مي‌شود.
خداوند در قرآن فرمودند: از روي رحمت بال‌هاي تواضع را در مقابل پدر و مادر باز كن.
راه قناعت را جز دو كس نپيمايند: ۱ ـ عبادت‌پيشه‌اي كه خواهان مزد آخرت است. او به بلنداي ابديت عاشق خودش است. كسي كه ابديت را مي‌بيند، مي‌تواند از دنيا چشم‌پوشي كند. مي‌داند اگر از دنيا نگذرد، حتماً از آخرت او كم مي‌شود. تا زماني كه كيفيت دنيا را بالا ببري از كيفيت آخرتت كم مي‌شود.
پيامبر «صلي‌الله عليه و آله و سلم» فرمودند: حلاوه الدنيا مراره الآخره (چون به هر ميلي كه دل خواهي سپرد / از تو چيزي در نهان خواهند برد)
۲ ـ بزرگواري كه از مردمان فرومايه كناره‌گيري مي‌كند.
اميرالمؤمنين «عليه‌السلام» فرمودند: ثمره قناعت اين است كه انسان در به‌دست آوردن روزي ميانه‌روي مي‌كند و خويشتن‌داري از دست دراز كردن پيش مردم.
اصل مسلم: آنهايي كه در آوردن ثروت زياده‌روي مي‌كنند، دنيا و آخرتشان را خراب مي‌كنند. نه به وظايف دنيايي‌شان مي‌رسند نه به وظايف معنويشان.
راحتي و شيريني زندگي، ديگر از آثار قناعت است. آدمي كه قانع است، آرامش روان دارد.
حضرت سليمان «عليه‌السلام» فرمودند: من هر دو زندگي را امتحان كردم، اما شيريني در سادگي است.
اگر كسي مي‌خواهد فشار رواني و دلشوره‌هايش كم شود، مهم‌ترين كاري كه بايد بكند، اين است كه به خداوند و معصومين «عليهم‌السلام» روابط اقتصاديش را تنظيم كند به سمت سادگي برود. سادگي براي كسب آرامش و شادي.
با قناعت، بركت عاطفي و معنوي زيادي پيدا خواهيم كرد. اعضاي خانواده با معنويت بيشتر لذت مي‌برند.
شيرين‌ترين زندگي قناعت است. در ذرات سادگي شيريني است. روح انسان هروقت دچار كثرت مي‌شود، اضطراب او را مي‌گيرد. هرقدر تعلقات را كم كنيد در هر تصميمي و انتخاب و ارتباطي مي‌بينيد كه زندگي شيرين‌تر مي‌شود. كسي كه قانع باشد، اندوهگين نمي‌شود.
قناعت مايه آسايش تن است. بسياري از بيماري‌هاي جسمي و روحي از اعصاب است.
بسياري از بيماري‌ها با قناعت شفا پيدا مي‌كند و اصلاً سراغ ما نمي‌آيد.

برگرفته از مباحث رسالت خانواده، استاد محمد شجاعی


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1FCqX4P

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: