۱۳۹۴ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

سرنوشت برجام به کدامین سو خواهد رفت؟

زاکانی:
1. اصول 77، 125 و 139 قانون اساسی بر نقش و وظیفه ذاتی مجلس شورای اسلامی در بررسی و تصویب برجام تاکید دارد. علاوه بر اینکه ماده 9 قانون مدنی و تبصره یک قانون الزام دولت به حفظ دستاورد‎ها و حقوق هسته‎ای ملت ایران که رئیس‎جمهور محترم نیز آن را ابلاغ کردند، دولت را به ارائه نتایج مذاکرات به مجلس برابر اصول 77 و 125 قانون اساسی ملزم کرده است که بالتبع راهی جز تصویب آن در مجلس مورد نظر نمی‎باشد.
2. دولت محترم تاکنون دوبار ترجمه برجام را به مجلس ارائه کرده که علاوه بر تناقضات در ترجمه متن‌ها، هیچ‌کدام لایحه نبوده و برابر اصل 74 قانون اساسی اعتبار ندارد، علاوه بر این مصاحبه‎‎های مکرر رئیس‎جمهور محترم و برخی از اعضای تیم مذاکره‎کننده در مخالفت دولت با بررسی برجام توسط مجلس شورای اسلامی دلالت داشته و تاکیدات آن‎ها به رسیدگی از طریق شورای عالی امنیت ملی است که اکثریت آن از همراهان و وزیران محترم دولت هستند. به‎نظر احتمالا به سه علت دولت محترم مخالفت خود را علنا ابراز می‎دارد:
الف) به‌علت کارشناسی حقوقی و نظریات حقوق‌دان‌ها، آمدن برجام به مجلس را خلاف قانون می‎داند که براساس اخبار رسیده، اساتید صاحبنظر رشته حقوق در جلسه معاونت حقوقی رئیس‎جمهور به ضرورت تصویب برجام در مجلس تاکید کرده‎اند.
ب) بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی ابعاد مختلف مثبت و منفی برجام را معلوم می‌کند و از این طریق افکار عمومی و آحاد ملت شریف ایران از احکام و پیام‎های برجام مطلع خواهند شد. بی‎شک افکار عمومی مردم و شعور بالای آن‎ها امکان قبول برجام را به هرعنوان منتفی ساخته و برابر قضاوت عموم مردم می‎بایست عمل شود و این با انجام ضرورت اصل توافق فراتر از محتوای خوب و بد آن «هرتوافقی هرچند بد» منافات داشته؛ لذا دولت از آن پرهیز می‌کند که البته در این صورت خلاف وظیفه مسئولان نسبت به مردم و متفاوت از شعار همیشگی دولت؛ یعنی «دانستن حق مردم است» خواهد بود.
ج) ترجیح تصویب اولیه در شورای عالی امنیت ملی کشور نسبت به ارائه لایحه به مجلس حداقل بر پنج احتمال استوار است:
1ـ‌ج) دولت کار کارشناسی را در جمع محدود شورای عالی مفیدتر از طرح آن در مجلس می‎داند که این با تصویب کمیسیون تخصصی هسته‎ای مجلس منتفی است.
2ـ‌ج) تعداد افراد حامی برجام در شورای عالی بیشتر است؛ لذا با حضور آن‎ها نتیجه بررسی اولیه در صحن شورا تاییدی بر آن خواهد بود.
3ـ‌ج) به نقل از اعضای تیم مذاکره‌کننده، ورود مجلس شورای اسلامی راه را برای ورود کنگره آمریکا هموار خواهد کرد؛ لذا برای پیشگیری از آن، باید موضوع در شورای عالی مطرح شود که این امر نیز به‌علت وجود الزامات قانون اساسی ایران و جدیت نمایندگان کنگره آمریکا منتفی است.
4ـ‌ج) بنا به تاکید اعضای تیم مذاکره‎کننده، حضور ریاست محترم مجلس، جناب دکتر لاریجانی در شورای عالی، در ارائه برجام به مجلس کفایت خواهد داشت که این فرض هم اساسا نادرست است؛ چون ریاست محترم مجلس احدی از نمایندگان مجلس بوده و برابر اصل 85 قانون اساسی «سمت‎ نمایندگی‎ قائم‎ به‎ شخص‎ است‎ و قابل‎ واگذاری‎ به‎ دیگری‎ نیست‎. مجلس‎ نمی‎‌تواند اختیار قانونگذاری‎ را به‎ شخص‎ یا هیئتی‎ واگذار کند».
5ـ‌ج) با بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی و تایید اولیه و ارسال برای تصویب یا عدم تصویب آن، ریاست محترم دولت وظیفه خویش را تمام شده خوانده و همه مسئولیت‎ها را متوجه رهبری معظم انقلاب کند؛ زیرا چندی قبل ـ‌ پیش از این مرحله ـ، در بیاناتشان فرمودند که به قولی که به ملت ایران داده بودند عمل کرده و کار خویش را تمام کرده‎اند. در این صورت قبول یا رد رهبری معظم انقلاب، دستاورد ویژه خود را برای ایشان خواهد داشت؛ چون با تایید، قهرمانانه صحنه مذاکرات را به پایان رسانده و در صورت رد بدون مقدمات توجیهی مردم، افکار عمومی نسبت به آن حساسیت نشان داده و نهایتا بنا بر نقل‎‎های متعدد رئیس‎جمهور یا وزیر خارجه و سایر مسئولان آمریکایی و بیانات حامیان دولت، ریاست تیم مذاکره‎کننده ایرانی و سکوت رئیس محترم جمهور، در هر صورت میوه آن را در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی خواهند چید.
در خاتمه معتقدم نقش مجلس، نقشی بی‎بدیل برای امروز کشور و در بزنگاه کنونی است که باید با همه قوا به‎عنوان اولویت اول خویش و مهم‎ترین رسالت خود در دوره چهارساله‎اش ورودی جدی و کارشناسانه و به دور از رفتار‎های سبک جناحی و با در نظر گرفتن مصالح انقلاب اسلامی و منافع مردم شریفمان را داشته باشد تا شاید در ورود دقیق خود با تنزل موضوع برجام به سطح دو نحوه تصمیم‎گیری رهبری، کفایت لازم را از خود نشان داده و بی‎دلیل از مقام و منزلت بالای حضرت امام خامنه‎ای (مدظله‌العالی) هزینه نکنند. امروز بحمدالله راه برای انجام وظایف قانونی مراجع ذی‌صلاح باز است و واقعیت‎‎های جامعه نیز قابل تغییر است و این نویدی است تا همه خدمتگزاران و دلسوزان انقلاب را به میدان مجاهده هوشمندانه فرا خوانده و با عمل به‎نظر و خواست قلبی رهبری سعادت و افتخار دنیا و آخرت را کسب نمایند.
ان شاء الله


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1j5iHQB

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: