۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۸, دوشنبه

دوستی حلال.....رضایت طرفین کافیه

حدیث امام معصوم:

گفت سوال کردم از ایشان درباره متعه ( ازدواج موقت ) با دختر باکره ای که بین پدران خود است ( پدر و پدربزرگ ) بدون اجازه گرفتن از پدرانش. فرمود: اشکالی ندارد مادامی که به بکارت او لطمه وارد نشود. چه اینکه عفت خود را به وسیله آن حفظ می کند.

این حدیثی هست که با سند صحیح از امام معصوم نقل شده. و خدا اجازه داده. منبع این حدیث:
( تهذیب الاحکام جلد 7 صفحه ی 254 حدیث 23
همچنین همین حدیث در این منبع هم ذکر شده: وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 34 حدیث 26455 )
و از هر دو منبع سند حدیث صحیح هست. برای بررسی سند خودتون هم میتونید از نرم افزار درایه النور که کتب تخصصی رجالی داخلش گنجانده شده استفاده کنید.
متاسفانه به این دست احادیث صحیح ( تعداد دیگه ای هم در ادامه هست ) که با سند صحیح از امام معصوم نقل شده توجه نشده. شاید به خاطر این که روایاتی در ظاهر متناقض با اونها وجود داره. اما توضیح خواهیم داد که اصلا اینطوری نیست.
مثلا حدیث صحیحی هست که
الْبِكْرُ لَا تَتَزَوَّجُ مُتْعَةً إِلَّا بِإِذْنِ أَبِیهَا
دختر باکره ازدواج متعه نمی کند جز به اجازه پدرش
( وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 33 حدیث 26451 )
و یا:
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی الرَّجُلِ یَتَزَوَّجُ الْبِكْرَ مُتْعَةً قَالَ یُكْرَهُ لِلْعَیْبِ عَلَى أَهْلِهَا
امام صادق درباره مردی که با دختر باکره ازدواج متعه می کند فرمود: کراهت دارد؛‌چون بر خانواده اوعیب به حساب می اید.
( من لا یحضره الفقیه جلد 3 صفحه ی 461 حدیث 4592 )
سه حدیث بالا و احادیثی که در پایین خواهیم اورد سندشون صحیحه اما توضیح خواهیم داد. خدا اجازه داده.
خب خود امام معصوم این ابهام رو جواب داده. و گفته در چه شرایطی و به چه دلیلی اجازه ی پدر دیگه لازم نیست.
در حالت کلی باید برای ازدواج موقت دختر باکره اجازه ی پدر گرفته بشه اما باز هم این موضوع کراهت داره چون عیبی هست برای خانواده ی دختر باکره......اما
أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ لَا بَأْسَ بِأَنْ یَتَمَتَّعَ بِالْبِكْرِ مَا لَمْ یُفْضِ إِلَیْهَا مَخَافَةَ كَرَاهِیَةِ الْعَیْبِ عَلَى أَهْلِهَا
امام صادق (ع) فرمود: اشکالی ندارد که با دختر باکره ازدواج موقت انجام شود مادامی که به بکارت او لطمه ای وارد نشود چون ( از بین رفتن بکارت ) عیب برای خانواده او به حساب می آید
( الکافی جلد 5 صفحه 462
همین حدیث در این منبع هم ذکر شده: وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 32 حدیث 26447 )
خود امام معصوم توضیح داده توی حدیثش این ابهام رو که.با شرط خاصی دیگه اجازه ی پدر برای دختر لازم نیست. مادامی که به بکارت لطمه نخوره اجازه ی پدر لازم نیست. چون از بین رفتن بکارت عیب هست برای خانواده ی دختر.
توی اولین حدیث امام معصوم صریح گفته اجازه ی پدر و یا پدربزرگ لازم نیست در اون شرط خاص. متاسفانه به این احادیث توجهی نشده. در حالی که باید همه ی احادیث صحیح رو با هم دید. نمیشه به یکی ایمان اورد و به یکی دیگه کافر شد. همونطوری که خدا توی قرآن فرموده: ..می گویند به آن ایمان آوردیم. همه ی آن از جانب پروردگار ماست. و جز صاحبان خرد متذکر نمی شوند. ( سوره ی آل عمران ایه ی 8 )
خود امام معصوم گفته اجازه ی پدر لازم نیست. به شرطی که به بکارت لطمه نخوره. خدا اجازه ی یه دوستی حلال رو داده و خدا چیز سختی توی دین نگذاشته.
أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَرَّمَ عَلَى شِیعَتِنَا الْمُسْكِرَ مِنْ كُلِّ شَرَابٍ وَ عَوَّضَهُمْ مِنْ ذَلِكَ الْمُتْعَة
امام صادق (ع) فرمود : خداوند متعال بر شیعیان ما مستی از هر گونه شراب را حرام کرد و به جای آن متعه را برای آنها قرار داده است
( من لا یحضره الفقیه جلد 3 صفحه 467 حدیث 4616 )
.
قَالَ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ التَّمَتُّعِ مِنَ الْأَبْكَارِ اللَّوَاتِی بَیْنَ الْأَبَوَیْنِ فَقَالَ لَا بَأْسَ وَ لَا أَقُولُ كَمَا یَقُولُ هَؤُلَاءِ الْأَقْشَاب‏
از امام صادق (ع ) درباره متعه باکره هایی که بین دو پدرشان هستند ( پدر و پدربزرگ ) سوال شد. فرمود: اشکالی ندارد و من مانند این اقشاب ( یعنی افرادی که در آنها خیری نیست ) حرف نمی زنم.
( تهذیب الاحکام جلد 7 صفحه ی 254 حدیث 22
همچنین همین حدیث در این منبع هم ذکر شده: وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 33 حدیث 26452 )
.
قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَتَمَتَّعُ مِنَ الْجَارِیَةِ الْبِكْرِ قَالَ لَا بَأْسَ بِهِ مَا لَمْ یَسْتَصْغِرْهَا
گفت از امام صادق درباره متعه دختر باکره پرسیدم. فرمود اشکالی ندارد در صورتی که او را کوچک نشمارد.
( وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 36 حدیث 26461 )
.
قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْجَارِیَةِ یَتَمَتَّعُ مِنْهَا الرَّجُلُ قَالَ نَعَمْ إِلَّا أَنْ تَكُونَ صَبِیَّةً تُخْدَعُ قُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ وَ كَمِ الْحَدُّ الَّذِی إِذَا بَلَغَتْهُ لَمْ تُخْدَعْ قَالَ ابْنَةُ عَشْرِ سِنِین‏
گفت از امام صادق درباره دختری که توسط مردی متعه می شود پرسیدم. فرمود: اشکالی ندارد مگر آنکه دختربچه ای باشد که فریب بخورد. گفتم خدا به شما خیر عطا کند. حد دختری که وقتی به آن برسد دیگر مورد فریب قرار نگیرد چقدر است؟ فرمود: دختر 10 ساله
( من لا یحضره الفقیه جلد 3 صفحه 461 حدیث 4591
همچنین همین حدیث در این منبع هم ذکر شده: وسائل الشیعه جلد 21 صفحه 36 حدیث 26464 )
تمام هشت حدیث بالا سندشون صحیح هست . البته اینطوری نیست که مسئله ی متعه فقط توی منایع شیعه باشه و توی منابع اهل سنت هم وجود داره.
در صحیح مسلم و صحیح بخاری که از کتب معتبر اهل سنت هستن اومده که در یکی از غزوه ها. عده ای پیش پیامبر اومدن و عرض کردن ایا ما به خاطر فشار شهوت میتوانیم خودمون رو ناقص کنیم تا دیگه شهوت نداشته باشیم؟ پیامبر اونها رو از این کار منع کرد و فرمود: شما میتونید با زنانی که پشت جبهه حضور دارن و برای پشتیبانی اومدن متعه کنید.. البته اهل سنت بر خلاف ما اعتقاد دارن متعه فقط مربوط به دوره ای خاص بوده.
حتی در خود قرآن کریم هم به متعه اشاره شده.
...و زنانی را که متعه می کنید واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تایین مهر با یکدیگر توافق کرده اید. ( بعدا میتوانید در صورت توافق آن را کم و زیاد کنید ) خداوند دانا و حکیم است ( سوره ی نساء ایه ی 24 )
بعضی ها شاید بگن ایا حاضری دختران نزدیکان خودت هم متعه بشن؟ همین سوال رو از امام معصوم هم پرسیدن. و روایتی هست که فکر میکنم گفتنش بهمون کمک میکنه. البته سند این یه روایت رو نمیدونم صحیح هست یا نه.
شخصی به امام باقر (ع) گفت: آیا خوشحال می شوی اگر دختران شما مورد متعه واقع شوند ؟
امام فرمود: چرا نام دختران را به میان می آوری ای احمق ؟ آن كسی كه در كتابش متعه را حلال شمرده و برای بندگانش مباح قرار داده ، از تو و آن كس كه بی جهت از متعه نهی می كنید غیرتمند تر است و دیگر اینكه آیا می پسندی و خوشحال می شوی كه دخترانت به ازدواج حائك ( بافنده و جولا ) در آیند ؟
گفت: نه.
فرمود: چرا حلال خدا را حرام می شماری ؟
گفت: نه حرام نمی شمارم. ولی آن مرد هم شأن من نیست.
حضرت فرمود: خداوند نیز انجام آن را پسندیده و به آن ترغیب و تشویق نموده و به انجام دهنده آن حوری بهشتی تزویج می كند. آیا تو از آنچه خداوند رغبت دارد دوری می جویی ؟ و از آنچه هم شأن حوری بهشتی است تكبر و تجاوز می كنی ؟
..
در کل خدا چیز سختی توی دین نگذاشته و اجازه اش رو داده. برای متعه هم بعد از رضایت طرفین باید مدت زمان ازدواج و میزان مهریه تایین بشه. البته میشه چیزای کوچیک رو هم به عنوان مهریه قرار داد. و مدت زمان هم میتونه حداقل یک روز یا بیشتر قرار داده بشه. بعد از توافق مدت زمان و میزان مهریه. بعد دیگه طرفین صیغه ی متعه رو که بخونن محرم میشن. طلاق هم نداره. و اگه مرد زمان باقی مونده رو ببخشه از هم جدا میشن دیگه. البته اگه دختری بخواد بعدش بره با یکی دیگه باید عده رو نگه داره ( یعنی مدت زمانی رو باید صبر کنه. و تنها بمونه. عده ازدواج موقت بنا به فتوای ایه الله مکارم بعد از تمام شدن مدت در صورتی که عادت ماهانه می بیند، به مقدار دو حیض کامل است و اگر عادت نمی بیند چهل و پنج روز تمام است. ) البته اگه هیچگونه دخولی انجام نشه دیگه عده هم لازم نیست.
صیغه ی عقد موقت هم این هست:
زن باید بگوید: زوّجتُکَ نفسی فی المّدت المعلومۀِ علی المهرِ المعلوم
من خودم را به همسری تو در آوردم با مدت معین و با مهر معین
بعد مرد باید بگوید: قَبِلتُ
قبول کردم
......
زکات دانش، بخشیدن آن به دیگران است لطفا منتشر کنید.
.

.
به نقل از: دوستی حلال...رضایت طرفین کافیه



ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1JSEqmu

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: