عيسى بن اعين گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: «سفيانى از حتميّات است و خروجش در رجب خواهد بود و از آغاز خروج تا انجامش پانزده ماه به طول خواهد كشيد كه شش ماه آن در جنگ است و چون بر كشورهاى پنجگانه مالك شد، نه ماه حكومت خواهد نمود و يك روز بيش از نه ماه نمىشود.
یا ایها العزیز! پیمانه هایمان قرنهاست از شهد شیرین حضورت خالیست و حالا بعد از این همه بُعد زمانی ، معترفیم به ایمانهای تهی از تقوایمان....
اماما! پیمانه های معنویتمان را با دعا برای تعجیل در ظهورت پر کن که سخت به حضورت محتاجیم در فتنه هایی که از هر سو احاطه مان نموده اند و دشمنانی که جز با قدرت الهی «تو» نابود نخواهند شد.
علائم حتمی ظهور
امام صادق علیه السلام فرمود: پيش از قيام قائم، پنج علامت و نشانه مهمّ در پيش خواهد بود.
جنبش مرد ترقىخواه يمنى، جنبش ارتجاعى سفيانى، نداى آسمانى، قتل نفس زكيّه و فرورفتن[لشکر سفیانی در] زمين.(۱)
سفیانی(۱)
يكى ديگر از نشانههاى ظهور مهدى موعود[عج]، قيام شخصى با عنوان سفيانى است. در احاديث شيعه در روايات فراوانى بر حتمى بودن آن تاكيد شده است. (۲) از امام زين العابدين (ع) روايت شده است كه فرمود:
«امر قائم از سوى خداوند حتمى است و امر سفيانى نيز از جانب خداوند قطعى مىباشد و قائم ظهور نمىكند مگر پس از آمدن سفيانى » (۳)در برخى از احاديث اهل سنّت نيز با صراحت از آن به عنوان يكى از نشانههاى خروج مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف ياد شده است.(۴)و(۵)
سفیانی کیست؟
در حديثی كه از مولاى متّقيان امير مؤمنان عليه افضل التحيّة و السّلام دربارۀ نام و نسب سفيانى، وارد شده چنين آمده است:
او مردى است ميانه قامت، با صورت خشن، بدشكل و بدقيافه و داراى سرى بزرگ و آبلهروست. چون او را ببينى گمان مىكنى «اعور» است (يعنى يك چشم) ، و يا يك چشم او چنان ريز و تنگ و نابيناست كه انسان خيال مىكند يك چشم است) نامش عثمان و نام پدرش عنبسه و از نسل ابوسفيان است.(۶)
از امام باقر (ع) نقل شده است كه فرمود:
«او از فرزندان خالد پسر يزيد پسر ابو سفيان است» (۷)
محمّد بن مسلم از ابى جعفر عليه السّلام روايت مىكند كه ايشان فرمود: «سفيانى سرخ رويى است سپيد سرخ و كبودچشم، هرگز خداى را نپرستيده و هرگز مكّه و مدينه را نديده و مىگويد: پروردگارا خونم را از مردم مىستانم، هرچند به آتش روم.»(۸)
در حديثى كه «عمر بن يزيد» از امام صادق عليه السّلام در وصف سفيانى روايت نموده چنين آمده است:
اگر سفيانى را ببينى او را پليدترين مردمان مىيابى، كه چهرهاى گلگون-سرخ و سفيد، چشمانى كبود، و موهائى زرد دارد، پيوسته مىگويد: خدايا! خدايا! انتقام وانگهى آتش. يعنى: آتش مىپذيرم و سازش نمىپذيرم-او به اندازهاى خبيث است كه همسر و مادر بچههايش را زنده به گور مىكند تا مخفيگاهش را به كسى نگويد.(۹)
زمان و محل خروج سفیانی
عيسى بن اعين گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: «سفيانى از حتميّات است و خروجش در رجب خواهد بود و از آغاز خروج تا انجامش پانزده ماه به طول خواهد كشيد كه شش ماه آن در جنگ است و چون بر كشورهاى پنجگانه مالك شد، نه ماه حكومت خواهد نمود و يك روز بيش از نه ماه نمىشود.(۱۰)
به نوشته ی علی کورانی در کتاب عصر ظهور ، در اينكه سفيانى جنبش خود را از خارج دمشق از منطقۀ حوران يا درعا در مرز سوريه -اردن آغاز مىكند، روايات تقريبا هم داستانند، البته روايات، منطقۀ خروج وى را وادى يابس و أسود (درّۀ خشك و سياه) مىنامند. از امير مؤمنان (ع) روايت شده است كه فرمود:
پسر هند جگرخوار از وادى يابس (درۀ خشك) خروج مىكند (۱۱)
در حديثى كه «حذيفة بن اليمان» دربارۀ خروج سفيانى از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله روايت نموده، چنين آمده است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از فتنه و آشوبى كه ميان مردم مشرق و مغرب پديد مىآيد سخن به ميان آورد و آن فتنه را متذّكر گرديد، و آنگاه فرمود:
در اثنائى كه اهل مشرق و مغرب بهم در افتاده و سرگرم كشمكش و درگيرى هستند بناگاه سفيانى از وادى يابس، بر آنها خروج مىكند و بر آنان حمله مىبرد تا اينكه وارد «دمشق» مىشود آنگاه دو لشكر فراهم نموده يكى از آنها را به طرف مشرق مىفرستد و ديگرى به سوى مدينه گسيل مىدارد.
چون قسمتى از لشكريان او به سرزمين بابل (يعنى عراق) از شهرى كه جزء سرزمين لعنت شده است-يعنى بغداد-مىرسند، بيش از سه هزار نفر را به قتل مىرسانند و متجاوز از صد زن را مورد تجاوز قرار مىدهند، و سيصد نفر از بزرگان بنى عبّاس را مىكشند.
سپس مانند سيل خروشان به سوى كوفه سرازير مىگردند، و اطراف و حوالى آنجا را ويران مىسازند و سپس از آنجا بيرون رفته و متوجّه شام مىشوند.... (۱۲)
علامه قزوینی در کتاب امام مهدی (عج) از ولادت تا بعد از ظهور ص ۵۴۶ درباره خروج سفیانی می نویسد: سفيانى، عنصر بىبندوبار، آلوده و پرده در اموى نسب و اموى نژاد است كه در سوريّه انقلاب مىكند و انقلابش نيز، پس از غلبه بر دو گروه مخالف خويش، به ظاهر پيروز مىگردد و آن دو خطّ مخالف را كه رهبرى يكى را مردى سرخرو و ديگرى را مردى «ابرص» بعهده دارد، در هم مىكوبد.
فضاى سياسى و اجتماعى براى او آماده مىشود و او بر منطقۀ وسيعى كه شامل: دمشق، حمص، حلب، اردن، فلسطين و اسرائيل كنونى است، مسلّط مىگردد و يهوديان و عناصر تبهكار و حقستيز، كودكان پرورشگاهى و كنار خيابانى، از او پيروى مىكنند و همۀ اين تحوّلات ظرف شش ماه صورت مىپذيرد.
پس از استقرار قدرت و سيطرۀ سفيانى در سوريّه و منطقۀ وسيعى كه نام برده شد، سپاه گرانى مركّب از ١۴٢ هزار نفر سازماندهى مىكند و بخشى از آن را به منظور فتح عراق و بخشى ديگر را به سوى حجاز و مدينۀ منوّره، گسيل مىدارد.
... ادامه مطلب در شماره آینده
منابع:
۱- امام مهدی(عج) از ولادت تا بعد از ظهور علامه قزوینی ص ۵۱۶ به نقل از كمال الدّين صدوق، ج ۲، ص ۶۴۹، غيبت طوسى، ص ۲۶۷ با اندك تفاوت در ترتيب علائم پنجگانه و بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۲۰۳
۲- ر. ك: نعمانى، الغيبة، ص ۲۵۷، ح ۱۵ و ص ۲۶۴، ح ۲۶؛ شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۵۰، ح ۵؛ محمد بن حسن طوسى، كتاب الغيبة، ص ۴۳۵
۳- عصر ظهور علی کورانی ص۱۱۵ به نقل از بحار ج ۵۳ ص ۱۸۲
۴- الحاوى للفتاوى، ص ۸۰؛ عقد الدرر، ص ۷۶؛ و نيز ر. ك: متقى هندى، كنز العمال، ج ۱۱، ص ۲۷۳
۵- درسنامه مهدویت ج ۲، خدا مراد سلیمان ص۹۳
۶- زمینه سازان ص ۷۳ به نقل از بحار الانوار ج ۵٢ ص ٢٠۵ و بشارة الاسلام ص ۴۶ ط مؤسسه آل البيت
۷- عصر ظهور علی کورانی ص۱۱۷ به نقل ازنسخه خطی ابن حماد ص۷۵
۸- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ، محمد امینی گلستانی ج۱ ص۳۹۷ به نقل از ترجمۀ غيبت نعمانى باب ۱۸ ص ۳۶۰
۹- زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) ص ۷۵ به نقل از بحار الانوار ج ۵۱ ص ۲۰۵ ح ۳۷ و كمال الدين ج ۲ ص ۳۶۵
۱۰-سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ، محمد امینی گلستانی ص۳۹۷ به نقل از غيبت نعمانى باب ۱۸ ص ۱۶۰؛ بحار الأنوار:۵۲/۲۴۸ ب ۲۵ ح ۱۳۰ از غيبت نعمانى
۱۱- عصر ظهور ص۱۲۶ به نقل از بحار ج ۵۲ص۲۰۵
۱۲- زمینه سازان انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) ص۷۳- ۷۲به نقل از بحار الانوار ج ۵۲ ص ۱۸۷-۱۸۶
منبع: جهان نیوز
ادامه مطلب ....
http://ift.tt/1FTeeJh
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر