چگونه می توان حضرت رسول الله اکرم (ص) را در خواب دید؟
پاسخ اجمالی
در مفاتیح الجنان اذکار و اعمالی برای دیدن اولیای الهی در خواب بیان شده است اما باید توجه داشت که این راه ها به تنهایی علت کافی برای موفقیت در دیدن خواب اشخاص مورد نظر نیست، یعنی؛ این گونه نیست که تا هر کس به آنها عمل کرد حتما پیامبر اکرم(ص) را در خواب ببیند. چون این مهم به شرایط دیگری نظیر ترک گناهان ، انجام واجبات و صفای باطن هم نیازمند است و با جمع شدن همه شرایط است که دیدن پیامبر اکرم(ص) در خواب میسر می شود.
پاسخ تفصیلی
قبل از پاسخ، لازم است به چیستی خواب و انواع آن اشاره کوتاهی کنیم.
دانشمندان بحث های مفصل و طولانی در باره ی چیستی حقیقت خواب داشته اند. بعضى آن را نتیجه انتقال قسمت عمده خون از مغز به سایر قسمتهاى بدن مىدانند، و به این ترتیب براى آن" عامل فیزیکى" قائلند.
بعضى دیگر عقیده دارند که فعالیتهاى زیاد جسمانى سبب جمع شدن مواد سمى مخصوصى در بدن مىشود، و همین امر روى سیستم سلسله اعصاب اثر مىگذارد و حالت خواب به انسان دست مىدهد، و این حال ادامه دارد تا این سموم تجزیه و جذب بدن گردد، به این ترتیب"عامل شیمیایى" براى آن قائل شدهاند.
جمعى دیگر یک نوع "عامل عصبى" براى خواب قائلند و مىگویند: دستگاه فعال عصبى مخصوصى که در درون مغز انسان است و مبدء حرکات مستمر اعضا مىباشد بر اثر خستگى زیاد از کار مىافتد و خاموش مىشود.
هر چند تاثیر این عوامل را بطور اجمال نمىتوان انکار کرد ولى هیچ یک از این نظرات نتوانسته است پاسخ قانعکنندهاى به مساله خواب بدهد.
آنچه سبب شده تا دانشمندان امروز از بیان و تفسیر روشنى براى مساله خواب عاجز بمانند همان تفکر مادى آنها است، آنها مىخواهند بدون قبول اصالت و استقلال روح این مساله را تفسیر کنند، در حالى که خواب قبل از آن که یک پدیده جسمانى باشد یک پدیده روحانى است که بدون شناخت صحیح روح، تفسیر آن غیر ممکن است.
قرآن مجید دقیق ترین تفسیر را براى مساله خواب بیان کرده، زیرا مىگوید خواب یک نوع "قبض روح" و جدایى روح از جسم است اما نه جدایى کامل.
به این ترتیب هنگامى که به فرمان خدا پرتو روح از بدن برچیده مىشود و جز شعاع کم رنگى از آن بر این جسم نمىتابد، دستگاه درک و شعور از کار مىافتد، و انسان از حس و حرکت باز مىماند، هر چند قسمتى از فعالیتهایى که براى ادامه حیات او ضرورت دارد، مانند ضربان قلب و گردش خون و فعالیت دستگاه تنفس و تغذیه ادامه مىیابد.[1]
پس در خواب تعطیل شدن قسمتی از فعالیتهای مغزی انسان[2]، اتفاق می افتد نه تعطیل شدن کل فعالیتهای انسان، و لذا در روایات از خواب به برادر مرگ تعبیر شده است[3].
در حدیثی وجود مقدس امام علی علیه السلام می فرماید: خواب مایه آسودن از درد و رنج و هم سنخمرگ است. [4]
خواب ها انواعی دارند که بطور کلى می توان آن ها را در سه قسم کلى، آورد: الف. خوابهاى صریحى که احتیاجى به تعبیر ندارد، ب. اضغاث احلام که از جهت دشوارى و یا تعذر، تعبیر ندارد ، ج. خوابهایى که نفس در آن با حکایت و تمثیل تصرف کرده، این قسم از خوابها است که تعبیر مىشود. [5]
پس از ذکر این مقدمه باید بگوئیم که این امکان وجود دارد که انسان در خواب، با سیر در عالم مثال و عقل، خدمت این عزیزان تشرف یابد یعنی وقتى انسان به خواب رفت به عالم مثال و عقل که خود، هم سنخ آنها است متوجه شود، و در نتیجه پارهاى از حقایق آن عوالم را به مقدار استعداد و امکان مشاهده نماید.[6] و از این جهت؛ اگر در حالات بزرگانی هم چون استاد مطهری می خوانیم که ایشان به این شرافت نائل شده اند[7]، جای تعجبی ندارد.
اما؛ اولا: همه انسان ها در امور مربوط به خواب از اختیار برخوردار نیستند که بتوانند هدف مورد نظر خود را در عالم خواب ببینند.
ثانیا: اگر چه دستور العملی[8] در مفاتیح الجنان[9] برای دیدن پیامبر(ص) در خواب، ذکر شده است و این خود می تواند تاثیراتی داشته باشد ولی علت تامه برای دیدن پیامبر اکرم(ص) در خواب نیست تا هر کس به آنها عمل کرد حتما پیامبر اکرم(ص) را در خواب ببیند. چون این مهم به شرایط دیگری نظیر ترک گناهان ، انجام واجبات و صفای باطن هم نیازمند است و با جمع شدن همه شرایط است که دیدن پیامبر اکرم(ص) در خواب میسر می شود.یعنی؛ افرادی که روح تصفیه شده و جان و روان پاک دارند می توانند به مقصود مورد نظر برسند.
بله اگر شما این اعمال را انجام دادید و به مقصود نرسیدید، خداوند اجر دیگری به شما می دهد، چون هم آرزوی دیدن پیامبر اکرم(ص) و هم انجام آن اعمال که اکثراً اذکار مستحبی هستند در نزد خداوند اجر دارد.
نکته پایانی این که دیدن پیامبر اکرم(ص) در خواب منحصر به انجام این اذکار و اعمال نیست و از راههای دیگری مثل توسل جستن به اولیاء الهی، نیز امکان پذیر است. در حالات آیت الله العظمی مرعشی نجفی می نویسند که ایشان فرمودند: شبی قبل از خواب توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیاء الله را در خواب ببینم، ایشان وجود مقدس امیر المؤمنین را در خواب می بیند که داستان معروف شعر شهریار (علی ای همای رحمت) در آن شب اتفاق افتاده است.[10]
[1] نک: تفسیر نمونه، ج19، ص: 482و 483.
[2] مکارم شیرازی ، ناصر ، معاد و جهان پس از مرگ ص 385.
[3] "النوم اخو الموت" عوالی الآلی، ح 4، ص 73.
[4] "النوم راحة من الم و ملائمة الموت" غرر الحکم، 1461.
[5] ترجمه المیزان، ج11، ص 372.
در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است: رویا سه نوع است. 1.نویدی از جانب خداوند 2.حدیث نفس (ذهنیات انسان) و ترس که شیطان پدید می آورد؛"الرویا الثلاثه: فبشری من الله و حدیث النفس و تخویف الشیطان" ، کنر العمال 41385.
در روایت دیگری امام صادق (ع) می فرماید: هر گاه بنده ای آهنگ معصیت خداوند کند و خداوند خیر او را بخواهد، خواب وحشتناک به او نشان می دهد که بدان سبب از گناه باز ایستد. "اذ کان العبد علی معصیه الله عز و جل و اراد الله به خیرا اراه فی منامه رویا تروعه و فینزجرها عن تلک المعصیه"، اختصاص، ص24.
[6] برای آگاهی بیشتر، نک: ترجمه المیزان، ج11، ص 366- 373.
[7] خانم ایشان نقل می کند: "شبی استاد یک مرتبه از خواب پریدند و تند تند نفس می زدند گفتم چه شده است، فرمود: خواب دیدم که با حضرت امام خمینی نزد رسول الله صلی الله علیه و آله می رویم، من به آقا عرض می کنم که ایشان فرزند شما هستند یا رسول الله، بعد پیامبر با امام معانقه کردند و سپس رو به من کرد و مرا در آغوش گرفتند و لبانش را روی لبانم گذاشتند که هنوز گرمی آن را بر لبانم احساس می کنم به گمانم اتفاق بزرگی در زندگیم می خواهد رخ بدهد. و سه روز بعد ایشان شهید شدند."
[8] خواندن سوره شمس، لیل، قدر، کافرون، توحید،معوذتین (ناس و فلق) سپس توحید 100 مرتبه و صلوات 100 مرتبه و خوابیدن با وضو بهجانب راست.
[9]حاشیه ی مفاتیح، باقیات الصالحات.
[10] صبوری، حسین، شهریار ما، چاپ 1381.
islamquest.net
ادامه مطلب ....
http://www.nooreaseman.com/forum295/thread47953.html
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
http://ifttt.com/images/no_image_card.png خادم الزینب
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر