۱۳۹۵ مرداد ۲۲, جمعه

آیا جنتی به دادگاه می‌رود؟!

جنتی به دادگاه می‌رود؟/ ارشاد روحانی در ایستگاه عدالت

"نشر اکاذیب" و "تشویش اذهان عمومی"؛ اتهاماتی است که وزیر فرهنگ دولت روحانی را باید به جرم آن، دادگاهی و محاکمه کرد. غلامعلی صادقی دادستان مشهد، روز سه‌شنبه با بیان این مطلب، افزود: «اگر دستگاه قضا پیش ‌از این بر اجرای قانون نظارت و با این وضعیت قانوناً برخورد می‌کرد، مطمئناً وضع فعلی ما این نبود.» وی همچنین با اشاره به اظهارات جنتی درباره‌ی هزینه‌ساز بودن اقدامات دستگاه قضا، ادامه داد: «امروز به‌جای اینکه ما از وزیر مطالبه و سؤال کنیم، وی می‌گوید دستگاه قضا هزینه ایجاد می‌کند!» ارشاد تا کجا با قوه‌ی قضاییه تقابل خواهد کرد؟ جنتی آیا محاکمه می‌شود؟ پشت‌پرده‌ی مماشات دستگاه قضا با وزیر نه چندان قانون‌مدار دولت روحانی چیست؟


چه‌کسی راست می‌گوید؛ دادستان یا جنتی؟
«لغو این کنسرت‌ها به دلایل واهی بوده و قوه قضاییه با این کارها برای خود هزینه درست می‌کند.» جنتی روز یکشنبه گفت؛ در حاشیه‌ی نشست هیأت دولت. آقای وزیر که حسابی از لغو یک کنسرت در یکی از شهرستان‌های خراسان شاکی بود، ادامه داد: «می‌گویند مشهد شهر مقدسی است و شرایط خاص خود را دارد. بسیار خب، کنسرت‌ها آنجا برگزار نشود؛ ولی چرا برای برگزاری کنسرت‌ در شهرهای دیگر استان خراسان دخالت می‌کنند؟!» وی افزود: «این استان که جزیره‌ی جداگانه نیست.»


دادستان مشهد اما معتقد است علت لغو این کنسرت‌ها عملکرد غیرقانونی ارشاد و مسؤلیت‌گُریزی دولت روحانی است. غلامعلی صادقی گفته: «وظیفه‌ی دستگاه قضا نظارت بر همان قانونی است که در وزارت ارشاد وجود دارد. در ماده یک این قانون، "رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا" ذکر شده است. باید اما عنوان کنند چه تعداد از کنسرت‌های اجراشده مطابق این بند از قانون بوده است.» وی با اشاره به بند دوم همان قانون، که به استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب پرداخته، ادامه داد: «اگر همان بند اول این قانون اجرا می‌شد، در لغو کنسرت‌ها تجدیدنظر می‌کردیم.»

صادقی افزود: «وزیر ارشاد باید در مورد مجوزهایی که به کنسرت‌ها داده، پاسخ‌گو باشد. آنها باید توضیح دهند چرا به کنسرتی مجوز دادند که خلاف قانون است؟»

روحانیون آیا مقصر لغو کنسرت‌ها هستند؟
جنتی اما توپ را به زمین روحانیون و علما انداخت. آقای وزیر معتقد است علت لغو کنسرت‌ها نه مُرّ قانون، بلکه ورود و اعمال نظر روحانیون و ائمه‌ی جمعه است. وی روز یکشنبه و در حاشیه‌ی نشست دانشکده‌ی خبر گفت: «برخی روحانیون و مراجع براساس احساس وظیفه‌ی شرعی دارند، گاهی در حوزه مجوز کنسرت‌ها نظرات خود را اعلام می‌کنند. روحانیون و مراجع محترم و عزیز به خصوص نمایندگان ولی فقیه باید دقت داشته باشند ما در امر مجوزها کاملاً براساس فتواها و نظرات رهبری اقدام می‌کنیم.»


دادستان مشهد اگرچه معتقد است برخلاف ادعای جنتی، روحانیون و مراجع تقلید، نه از سرِ رساله و فتوا، بلکه بر اساس همان قانون معترض عملکرد ارشادند. وی گفته: «علما در برگزاری کنسرت‌ها حتی رساله عَملیه را کنار گذاشته و فقط می‌خواهند کنسرت‌ها در چارچوب همان قانونی برگزار شود که وزیر سوگند خورده و از مجلس رأی گرفته است.»

دانشجویان مشهدی چه می‌گویند؟
سخنان آقای وزیر البته چندان مورد پذیرش افکار عمومی قرار نگرفت. نخبگان و دانشجویان مشهدی مواضع جنتی را نوعی فرافکنی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسؤلیت قانونی تلقی کردند. آنان با پشتیبانی تمام‌قد از مواضع دادستان استان، خواستار برخورد قانونی با وزیر قانون‌گریز دولت روحانی هستند.

هادی باادب، مسؤل بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی، به عنوان بزرگترین و فراگیرترین تشکل دانشجویی، معتقد است مواضع جنتی به دور از شأن یک کارگزار اسلامی است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: «مصاحبه‌ی وزیر ارشاد این بازخورد را به همراه داشت که شخص وزیر در تلاش است با انحراف افکار عمومی، نوعی تقابل بین دستگاه قضا و مردم ایجاد کند. البته این موضوع ابداً به صلاح کشور و انقلاب نیست و نخواهد بود.»

مرتضی محمدپور هم از فعالان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه، معتقد است دستگاه قضایی به همان قاطعیت و سرعتی که با امثال حسن عباسی برخورد می‌کند، باید به‌سراغ دیگر قانون‌گریزان و متخلفین برود. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو اظهار داشت: «باید با هرکسی در هر مقام و منصبی که بخواهد از چهارچوب‌های قانونی خارج شود، برخورد کرد. اگر وزیر ارشاد در خصوص برگزاری کنسرت‌هایی که با موازین شرعی مطابقت ندارد، کوتاهی و پافشاری کرد باید طبق قانون با وی برخورد شود.» جانشین مسؤل بزرگترین تشکیلات دانشجویی دانشگاه فردوسی در ادامه افزود: «پیشنهاد ما به وزیر ارشاد این است که راهی را که مهاجرانی طی کرد، مجدداً تکرار نکند و در این یک سال باقی‌مانده از عمر دولت یازدهم لکه‌ی ننگ بیشتری بر کارنامه فرهنگی آن اضافه نکند.»

دستگاه قضایی تا کجا با جنتی مماشات خواهد کرد؟
ماجرای اخیر اما تنها حمله‌ی جنتی علیه قوه قضاییه نبود. وی پیشتر و در ماجرای "یالثارات" هم، دستگاه قضا را به «برخورد دوگانه» متهم کرده و گفته بود: «اکنون جامعه باید در مورد برخورد دوگانه دستگاه قضا در مورد تخلف مطبوعاتى که حاشیه امن دارند و سایر مطبوعات قضاوت کند.» به نظر هم نمی‌رسد آخرین آنها باشد. باید دید دستگاه قضایی تا کجا با وزیر نه چندان قانون‌مدار دولت روحانی مماشات خواهد کرد؟

یک عقب‌نشینی احتمالاً تاکتیکی!
کار بالا گرفت؛ جسارت جنتی در تقابل با دستگاه قضا می‌تواند کار دست روحانی و دولتش دهد. احتمالاً برای همین هم نوش‌آبادی سخنگوی ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، کوشید تا قضیه را جمع و جور کند. وی معتقد است اظهارات آقای وزیر نه تنها تشویش اذهان عمومی نبوده، بلکه وی حتی قصد زیر سؤال بردن دستگاه قضایی را هم نداشته. وی گفت: «اظهارات آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی منطبق با چارچوب‌های قانونی، ضوابط و ماموریت‌هایی است که به این دستگاه داده شده است. آقای جنتی با اظهاراتش قصد تضعیف نهاد و یا تشویش اذهان عمومی را نداشته و قطعا بحث‌هایی که درباره مسائل فرهنگی و هنری کشور می‌شود تنها در راستای وظایف و ماموریت‌هایی که این وزارتخانه دارد مطرح می‌شود.»

نوش‌آبادی با بیان اینکه صحبت‌های وزیر تهدید، تعریض، تضعیف و یا زیر سوال بردن قوه دیگر نبوده است، تصریح کرد: «وزیر ارشاد بارها اعلام کرده که ما برای اجرای مطلوب برنامه‌هایمان نیازمند همکاری همه قوا و دستگاه‌ها هستیم. البته ممکن است گاهی ممکن است در انعکاس اخبار و مطالب، خطاهای رسانه‌ای و یا تحریف‌هایی صورت بگیرد. بنده برخی مواقع شاهد هستم که صحبت‌هایم در بعضی از سایت‌ها و مطبوعات مورد تحریف لفظی و یا معنوی می‌شود که خودمان هم از آن تعجب می‌کنیم!»


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/2aRQUFa

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: