۱۳۹۴ آذر ۹, دوشنبه

جانبازانی که در صف دارو شهید می‌شوند!

سید هادی کسایی زاده/ سال‌های پس از جنگ، زمانی که نشانه‌های مصدومیت شیمیایی جانبازان خودنمایی کرد، وابستگی آن‌ها به داروهای خارجی که می‌توانست بخشی از دردشان را تسکین دهد روز‌به‌روز بیشتر شد.

بیشترین داروی مصرفی این افراد از کشورهايی مانند آلمان و انگلیس وارد کشور می‌شد و با کمترین عارضه و بیشترین تأثیر در اختیار جانبازان شیمیایی قرار می‌گرفت. تا اینکه با ایجاد مرکز تحقیقات جانبازان شیمیایی، زنگ ساخت داروهای ایرانی به صدا درآمد، اما به گفته جانبازان شیمیایی با وجود اینکه پزشکان
 بنیاد شهید بر مصرف داروهای ایرانی اصرار دارند، سایر پزشکان و متخصصان مصدومیت‌های شیمیایی توصیه می‌کنند که کیفیت داروهای خارجی بهتر است. هر چند هنوز مسؤولی به این توصیه‌های پزشکان گلایه نکرده و با آن برخورد نشده است، اما پرسش اینجاست که آیا داروهای خارجی برای جانبازان شیمیایی شامل بیمه می‌شود؟ آیا تمام جانبازان شیمیایی می‌توانند از داروهای خارجی استفاده کنند؟ کدام داروها کمیاب است؟

طرح این پرسش‌ها در حالی است که چند سال پیش ورود داروهای چینی به سبد داروی جانبازان شیمیایی حاشیه‌هایی به همراه داشت، اما مسؤولان بنیاد شهید آن را تکذیب کردند. با این حال همچنان جانبازان شیمیایی با مشکلات دارویی دست و پنجه نرم می‌کنند.

درمان و داروی جانبازان رایگان است

در این میان معاون بهداشت و درمان
 بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌گوید: تمام تلاش ما ارایه بهترین خدمات به ایثارگران است که در همین راستا، 100 درصد هزینه درمان جامعه شاهد و ایثارگر پرداخت می‌شود. عبدالرضا عباسپور می‌افزاید: فهرست رسمی دارویی کشور شامل کل داروهای گیاهی و شیمیایی تولیدی و وارداتی موردقبول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تعهدات بیمه تکمیلی
 بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌ شمار می‌آید.

عباسپور با اشاره به اینکه هیچ مشکلی در مورد داروهای داخلی مورد نیاز ایثارگران وجود ندارد، اظهار می‌دارد: در صورت وجود موارد خاص و درخواست ایثارگران برای استفاده از داروهای وارداتی خارج از فهرست که مشابه آن‌ها در کشور تولید می‌شود، کمیته‌های تخصصی تشکیل شده و با بررسی درخواست توسط متخصصان و شورای عالی پزشکی، مشکل دارویی ایثارگران حایز شرایط حل می‌شود.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید می‌افزاید: بیمه تکمیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران درخواست‌های دارویی ایثارگران را پوشش می‌دهد که این مسأله در سالی که گذشت رضایت جامعه شاهد و ایثارگر را در پی داشته است. عباسپور با بیان اینکه جانبازان تعیین درصد شده، خانواده تحت تکفل جانبازان، والدین، همسر و فرزندان شهدا بدون سقف سنی و شرط تأهل که تحت پوشش بیمه تکمیلی بنیاد هستند، می‌توانند از خدمات آیین‌نامه ارایه خدمات دارویی به جامعه شاهد و ایثارگر استفاده کنند، ادامه می‌دهد: در صورت وجود مجوز استفاده ایثارگران از نوع وارداتی داروی در تعهد بیمه پایه، پرداخت فرانشیز و اختلاف قیمت داروهای وارداتی و تولید داخل توسط بیمه تکمیلی انجام می‌شود. همچنین هزینه تمام داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی و پیوند اعضا و داروهای مربوط به دوران بستری تولید داخل یا وارداتی توسط بیمه تکمیلی قابل پرداخت است.

عباسپور خاطرنشان می‌کند: هزینه کل داروهای عمومی و تخصصی اعم از بستری و سرپایی براساس فارماکوپه دارویی (دارونامه) کشور، فارماکوپه داروهای گیاهی کشور، هزینه مکمل‌های غذایی تولید داخل، ویتامین‌های تولید داخل، پرداخت حق فنی نسخ، اختلاف قیمت برندهای داخلی، اختلاف قیمت داروهای وارداتی با تولید داخل در صورت داشتن مجوز مصرف نوع وارداتی و هزینه لوازم مصرفی براساس تطبیق با نسخه توسط بیمه تکمیلی قابل پرداخت است.

فقط برای جانبازان 70 درصد!

وی با اشاره به اینکه در هر نوبت تمدید قرارداد بیمه تکمیلی، فهرست داروهای جدید به فهرست پیشین افزوده می‌شود، اظهار می‌دارد: در همین زمینه دو مورد از مکمل‌ها با نظر بنیاد به فهرست داروهای وارداتی قابل پرداخت از طریق بیمه تکمیلی جامعه شاهد و ایثارگر افزوده شده است که والدین شهدا و همسران شهید بالای 60 سال، جانبازان 70 درصد و افرادی که با نظر اداره کل درمان بنیاد حایز استفاده از این مکمل‌ها تشخیص داده می‌شوند، می‌توانند از این دو مورد استفاده کنند.

عباسپور با اشاره به اینکه رضایت جامعه شاهد و ایثارگر از خدمات دارویی و بیمه بنیاد در سال 93 افزایش چشمگیری داشته است، عنوان می‌کند: برگزاری کلاس‌های آموزشی مبین 2 و آموزش کارکنان حوزه بهداشت و درمان بنیاد در
 بالا بردن آگاهی همکاران این بخش نقشی اساسی داشت که این مسأله موجب راهنمایی بهتر و موفق‌تر جامعه شاهد و ایثارگر در زمینه مسایل دارویی و تجهیزات پزشکی شده است.

وی با تأکید بر اینکه استفاده جامعه شاهد و ایثارگر از بهترین خدمات پزشکی و دارویی حق آنان است، می‌گوید: بنیاد سعی دارد از طریق آیین‌نامه‌های دارویی و قراردادهای بیمه تکمیلی خود، بهترین خدمات را به این جامعه ارایه دهد؛ البته بسیاری از مشکلات در این زمینه فقط مربوط به بنیاد نیست و در سطح کل کشور وجود دارد که باید از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری و برطرف شود.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید ادامه می‌دهد: خدمات یکسان و بدون سقف بیمه تکمیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تمامی بیمه‌شدگان، بنیاد شهید و امور ایثارگران را به یک سازمان رو به ‌پیشرفت در خدمات‌دهی در میان سایر سازمان‌ها تبدیل کرده است.

گفته‌های معاون بنیاد شهید در حالی است که غلام دلشاد جانباز شیمیایی 70 درصد و از بنیانگذاران انجمن حمایت از جانبازان شیمیایی فارس می‌گوید: این اظهارات قرار است عملی شود، اما هنوز چیزی ندیدیم!

وی می‌افزاید: متأسفانه هنوز اسپری «اسپریوا» و قطره اشک مصنوعی در بازار دارویی کشور نایاب است و جانبازان برای پیدا کردن آن باید کفش آهنی به پا کنند. برای تهیه «اسپریوا» پس از گذشت هفت خان رستم باید 150 هزار تومان پول نقد بدهیم تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. شاید یک جانباز هفته‌ای یک عدد و شاید هم ماهی یک عدد نیاز داشته باشد. البته جانبازان 70 درصد هزینه آن را از طریق بیمه تکمیلی می‌گیرند، اما جانبازان بدون درصد یا زیر 50 درصد در تأمین آن مشکل دارند.

در کشور چاقوی لیزری نداریم!

البته این داروها مشابه ایرانی هم دارد، اما جانبازان به استفاده از آن تمایلی ندارند. از سوی دیگر مشکل تنها این نوع داروها نیست، به عنوان مثال من برای استفاده از چاقوی لیزری (برای گشاد کردن مجاری تنفسی)که قیمت آن کمتر از 500 میلیون تومان است -چون در کشور وجود ندارد- باید به آلمان بروم تا مشکلم برطرف شود که ماه آینده پرواز دارم، در حالی که دکتر هاشمی -وزیر بهداشت- در بیمارستان ساسان به من قول دادند این دستگاه را وارد کنند تا دو ساعته مشکل جانبازان برطرف شود.

همین موضوع را با یک جانباز 5 درصد شیمیایی در شمال کشور مطرح کردیم. او هم می‌گوید: به دلیل اینکه درصد جانبازی کمی دارم نمی‌توانم از بیمه تکمیلی بنیاد شهید استفاده کنم و مجبورم ماهانه 150 تا 300 هزار تومان فقط برای خرید یک اسپری هزینه کنم. اسپری سرتاید و اسپری فلوکسی تاید بیشترین مصرف را برای جانبازان شیمیایی دارد که چون کیفیت بهتری نسبت به مشابه ایرانی دارند باید استفاده کنیم وگرنه سرفه و تنگی نفس امانم را می‌برد.

این جانباز شیمیایی می‌گوید: بنیاد شهید فقط برای جانبازانی که در پرونده درصد خاصی دارند هزینه می‌کند و اگر جانبازی با تأیید پزشک خود بنیاد شهید ثابت شود شیمیایی هست اما درصد پایینی داشته باشد، این تسهیلات و یارانه‌ها
 داده نمی‌شود.

دکتر علی ثابت جانباز شیمیایی بدون درصد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: بنیاد شهید هزینه‌ای را پرداخت می‌کند که خودش قبول داشته باشد و به نیاز جانباز توجهی ندارد. برای همین بنیاد شهید درصد جانبازان شیمیایی را پایین محاسبه می‌کند تا به نوعی از پرداخت این هزینه‌ها شانه خالی کند. من خودم چندین اسپری در ماه مصرف می‌کنم که هزینه همه آن‌ها شخصی است.

سری به بیمارستان ساسان تهران زدیم تا با جانبازان شیمیایی که در حال درمان و مداوا هستند هم گفت‌وگویی داشته باشیم که مسؤولان بیمارستان و حراست می‌گویند ورود هرگونه خبرنگار و عکاس به بیمارستان ممنوع است و خبرنگار حق ندارد با جانبازان مصاحبه کند. اما وقتی با خانواده جانبازان گفت‌وگو کردیم آن‌ها هم از گرانی داروهای خارجی و 
تحت پوشش بیمه نبودن آن‌ها گلایه داشتند و اینکه چرا بنیاد شهید برای تنها بازماندگان مجروح جنگ این‌قدر خست به خرج می‌دهد.

یکی از همراهان جانبازان می‌گوید: پدرم در همین صف دارو در یکی از داروخانه‌های تهران شهید شد و حالا نوبت دوست پدرم است که با دخترش به عیادتش آمده‌ایم.

هرچند پدرم درصد بالایی نداشت، اما ریه‌هایش را از دست داده بود و پرونده‌ای برای او تشکیل ندادند. این داستان برای خیلی از جانبازان دیگر تکرار شده است.

حالا پس از گذشت 26 سال از جنگ تحمیلی، باز هم داستان درصد جانبازی برقرار است و جانبازان شیمیایی، پرونده به دست، سال‌هاست نمی‌توانند اقدامی برای اثبات مصدومیت خود داشته باشند. هرچند شاید برخی مسؤولان این گزارش یا اظهارات جانبازان را تکذیب کنند، اما نشانی سردشت، روستای نثار دیره، روستای زرده و بیمارستان ساسان تهران سر راست است...


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1PVyKOV

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: