روز اربعين براي شيعيان زمان تجديد غم و اندوه براي مصايب سيد الشهدا است؛ اين غم و اندوه در جان شيعيان جريان دارد تا به دست منتقم واقعي آل محمد انتقام خونهاي به ناحق ريخته شده در سرزمين کربلا ستانده شود به همين جهت روز اربعين را ميتوان زمان تجديد عهد با منتقم آل محمد دانست.
زيارت اربعين در ميان احاديث شيعه از ارزش والايي برخوردار است تا آن جا که از نشانههاي فرد مومن برشمرده شده است؛ روز اربعين رابطه مستقيمي با ظهور منتقم سيد الشهدا(ع) دارد.
زيارت اربعين در ميان شيعيان از جايگاهي بسيار والايي برخوردار است. علت تعظيم و بزرگداشت شيعيان نسبت به اربعين امام حسين (ع) را ميتوان در گفتار و سفارشات اهل بيت ريشهيابي کرد.
امام حسن عسكرى (ع) فرموده است: پنج چيز از نشانه هاى مؤمن است. گزاردن پنجاه و يك ركعت نماز واجب و نافله، زيارت اربعين، انگشتر در دست راست كردن و پيشانى بر خاك ساييدن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم.
زيارت اربعين از امام جعفر صادق (ع) روايت شده و خواندن آن در روز اربعين مستحب موکد است. شيخ عباس قمي زيارت اربعين را در کتاب ارزشمند مفاتيح الجنان نيز ذکر کرده است.
اربعين روز تجديد اندوه شيعه
روز اربعين براي شيعيان زمان تجديد غم و اندوه براي مصايب سيد الشهدا است؛ اين غم و اندوه در جان شيعيان جريان دارد تا به دست منتقم واقعي آل محمد انتقام خونهاي به ناحق ريخته شده در سرزمين کربلا ستانده شود به همين جهت روز اربعين را ميتوان زمان تجديد عهد با منتقم آل محمد دانست.
سفارشات و دستورات اکيد ائمه مبني بر زيارت امام حسين (ع) در روز اربعين را ميتوان به سبب بزرگداشت اين غم و اندوه دانست تا از خاطر شيعيان محو نشود که همواره بايد منتظر ظهور قائم آل محمد باشند.
رابطه جلوههاي عزاداري حسيني و انتظار
ميان جلوههاي عزاداري براي امام حسين (ع) و ظهور حضرت صاحب الزمان رابطه مستقيم و تنگاتنگي را ميتوان يافت. از مهمترين آنان ميتوان به منتقم بودن حضرت مهدي (عج) اشاره کرد.
سرخي پرچم، سمبل ادامه جنگ
نشانهها و سمبلهاي انتظار ظهور حضرت در مظاهر حسيني جلوههاي گوناگون دارد از جمله آنکه ميتوان به پرچم سرخ رنگي که در بالاي گنبد در حال اهتزار است اشاره کرد. اهتزاز پرچم سرخ رنگ در قبايل عرب مفهوم خاصي دارد از جمله آنکه اين جنگ هنوز ادامه دارد و پايان نپذيرفته است.
زيارت اربعين و ياري کردن امام زمان
ياري کردن امام زمان (ع) فقط محدود به انتظار براي ظهور آن حضرت نميشود، بلکه همان طور که در زيارت اربعين به آن اشاره شده است: « قلبي لقلبکم سلم و امري لامرکم متبع و نصرتي لکم معده حتي ياذن الله لکم فمعکم معکم لا مع عدوکم؛ قلب من تسليم قلب شماست و در امور زندگي از اوامر شما تبعيت ميکنم و براي ياري دادن شما آمادهام تا اين که خداوند به شما اجازه خروج دهد. پس من همراه با شمايم نه همراه با دشمنان شما»
انتظار تنها يک امر قلبي نيست
انتظار ظهور امام زمان تنها منوط به يک امر قلبي نميشود، بلکه اين انتظار بايد همان طور که در زيارت اربعين به آن اشاره شد در عمل شيعيان نيز جلوه پيدا کند.
شيعهاي که قلبا تسليم امر امامت است و در شئونات زندگي از اوامر اهل بيت اطاعت کند و نسبت به دشمنان ايشان بيزاري داشته باشد را ميتوان در جريان ظهور و انتظار فعال دانست. نکتهاي که در زيارت اربعين به آن اشاره شده اين است که شيعيان همواره براي ياري دادن امام زمان خود بايد آماده باشند.
انتظار به مانند غلطيدن در خون خود
شيعياني که در اين انتظار استقامت ميورزند ولي موفق به درک حضور حضرت نميشوند و مرگ فرصت را از آنان سلب ميکند، در احاديث شيعه از آنان به بزرگي ياد ميشود. امام صادق (ع) ميفرمايد: «اگرکسي از شما بگويد قائم آل محمد را درك كنم او را نصرت خواهم كرد او مانند كسى است كه پيشاروى او شمشير مىزند، نه بلكه مانند كسى است كه همراه او شهيد شود.»
همچنين از امام صادق از پدرانش از امير المؤمنين عليهم السّلام روايت شده است كه فرمود: «منتظر امر ما مانند كسى است كه در راه خدا به خون خود درغلطد.»
روايات از ثواب بسيار زياد انتظار حکايت ميکند، اما از ثواب و اجرهايي که براي انتظار ذکر شده است ميتوان دانست که امر انتظار براي ظهور صاحب الزمان کاري سخت و طاقت فرساست و با توجه به زمان غيبت کبري حفظ کردن قلب و عمل از وسوسههاي شيطان کاري سخت و دشوار است.
و اما سخن آخر اینکه:
تجمع بیست و چند میلیونی مسلمانان برای یک نفر ، آن هم در کشور بحران زده عراق و در چند کیلومتری داعش، پذیرایی شبانه روزی از همه زائران به رایگان و تحمل سختی های فراوان توسط زائران باعث شد تا رسانه های دنیا مجبور شوند دیگر به این حقیقت اقرار کنند تا جایی که روزنامه هافینگتن پست در تحلیلش اینگونه بیان کند : ("حسین کیست؟"، سوالی با این عمق که میتواند باعث شود افراد دین خود را تغییر دهند تنها زمانی میتواند پاسخ داده شود که شما با پای پیاده به حرم حسین رفته باشید.)
و در ادامه مقاله خود در اعترافی جالب در مورد دلایل ناآگاهی مردم جهان از این مراسم، می نویسد: (اما چرا شما هیچگاه درباره این مراسم چیزی نشنیدهاید؟ احتمالاً به این قضیه مربوط است که رسانهها عموماً، بیشتر با تصویری منفی، سیاه و افراطی سرو کار دارند تا روایتی مثبت و امیدبخش، بخصوص وقتی با اسلام مواجه میشوند.)
ویا در همین راستا روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به معرفی مراسم اربعین حسینی پرداخت و آن را "بزرگترین مراسم مذهبی جهان " توصیف کرد.
اما از همه اینها که بگذریم ، تاثیر این پیاده روی در نجات حقیقی بشریت که همان ظهور امام زمان (عج) است غیرقابل کتمان است.همانگونه که می دانید در روایات اهل تسنن و شیعه آمده است که امام زمان (عج) در آغازین لحظات ظهور ، ما بین رکن و مقام می ایستند و پنج ندا می دهند:
۱. اَلا یا اَهلَ العالَم اَنَا الاِمام القائِم. آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم،
۲. اَلا یا اَهلَ العالَم اَنَا الصَّمصامُ المُنتَقِم. آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده،
۳. اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً. بیدار باشید ای اهل جهان که جدّ من حسین را تشنه کام کشتند،
۴. الا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین طَرَحُوهُ عُریاناً. بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را روی خاک افکندند،
۵. اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سَحَقُوهُ عُدواناً. آگاه باشید ای جهانیان که حق جد من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند.
بنابراین امام زمان(عج) با امام حسین (ع) خود را معرفی می کنند و در روایات باز به این نکته اشاره می شود که همه انسان های زنده در آن روز ندای حضرت را می شنوند و او را می شناسند.پس نتیجه می گیریم قبل از ظهور باید همه بشریت از شرق تا غرب عالم امام حسین علیه السلام را بشناسند.
پیاده روی اربعین این سال ها، در حقیقت اولین عمل قابل لمس همه مسلمانان محسوب می شود که در تعجیل ظهور حضرت حجت(عج) بسیار موثر است ،چراکه باید ابتدا همه امام حسین (ع) را بشناسند تا معرفی کردن امام زمان با امام حسین (ع)معنا پیدا کند.
مرجع : خبرگزاري موج
برگرفته از :سایت پرسمان مهدویت و سایت فرهنگ نیوز
فراوری شده: در بخش سایت مؤسسه منتظران منجی (عج)
زيارت اربعين در ميان احاديث شيعه از ارزش والايي برخوردار است تا آن جا که از نشانههاي فرد مومن برشمرده شده است؛ روز اربعين رابطه مستقيمي با ظهور منتقم سيد الشهدا(ع) دارد.
زيارت اربعين در ميان شيعيان از جايگاهي بسيار والايي برخوردار است. علت تعظيم و بزرگداشت شيعيان نسبت به اربعين امام حسين (ع) را ميتوان در گفتار و سفارشات اهل بيت ريشهيابي کرد.
امام حسن عسكرى (ع) فرموده است: پنج چيز از نشانه هاى مؤمن است. گزاردن پنجاه و يك ركعت نماز واجب و نافله، زيارت اربعين، انگشتر در دست راست كردن و پيشانى بر خاك ساييدن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم.
زيارت اربعين از امام جعفر صادق (ع) روايت شده و خواندن آن در روز اربعين مستحب موکد است. شيخ عباس قمي زيارت اربعين را در کتاب ارزشمند مفاتيح الجنان نيز ذکر کرده است.
اربعين روز تجديد اندوه شيعه
روز اربعين براي شيعيان زمان تجديد غم و اندوه براي مصايب سيد الشهدا است؛ اين غم و اندوه در جان شيعيان جريان دارد تا به دست منتقم واقعي آل محمد انتقام خونهاي به ناحق ريخته شده در سرزمين کربلا ستانده شود به همين جهت روز اربعين را ميتوان زمان تجديد عهد با منتقم آل محمد دانست.
سفارشات و دستورات اکيد ائمه مبني بر زيارت امام حسين (ع) در روز اربعين را ميتوان به سبب بزرگداشت اين غم و اندوه دانست تا از خاطر شيعيان محو نشود که همواره بايد منتظر ظهور قائم آل محمد باشند.
رابطه جلوههاي عزاداري حسيني و انتظار
ميان جلوههاي عزاداري براي امام حسين (ع) و ظهور حضرت صاحب الزمان رابطه مستقيم و تنگاتنگي را ميتوان يافت. از مهمترين آنان ميتوان به منتقم بودن حضرت مهدي (عج) اشاره کرد.
سرخي پرچم، سمبل ادامه جنگ
نشانهها و سمبلهاي انتظار ظهور حضرت در مظاهر حسيني جلوههاي گوناگون دارد از جمله آنکه ميتوان به پرچم سرخ رنگي که در بالاي گنبد در حال اهتزار است اشاره کرد. اهتزاز پرچم سرخ رنگ در قبايل عرب مفهوم خاصي دارد از جمله آنکه اين جنگ هنوز ادامه دارد و پايان نپذيرفته است.
زيارت اربعين و ياري کردن امام زمان
ياري کردن امام زمان (ع) فقط محدود به انتظار براي ظهور آن حضرت نميشود، بلکه همان طور که در زيارت اربعين به آن اشاره شده است: « قلبي لقلبکم سلم و امري لامرکم متبع و نصرتي لکم معده حتي ياذن الله لکم فمعکم معکم لا مع عدوکم؛ قلب من تسليم قلب شماست و در امور زندگي از اوامر شما تبعيت ميکنم و براي ياري دادن شما آمادهام تا اين که خداوند به شما اجازه خروج دهد. پس من همراه با شمايم نه همراه با دشمنان شما»
انتظار تنها يک امر قلبي نيست
انتظار ظهور امام زمان تنها منوط به يک امر قلبي نميشود، بلکه اين انتظار بايد همان طور که در زيارت اربعين به آن اشاره شد در عمل شيعيان نيز جلوه پيدا کند.
شيعهاي که قلبا تسليم امر امامت است و در شئونات زندگي از اوامر اهل بيت اطاعت کند و نسبت به دشمنان ايشان بيزاري داشته باشد را ميتوان در جريان ظهور و انتظار فعال دانست. نکتهاي که در زيارت اربعين به آن اشاره شده اين است که شيعيان همواره براي ياري دادن امام زمان خود بايد آماده باشند.
انتظار به مانند غلطيدن در خون خود
شيعياني که در اين انتظار استقامت ميورزند ولي موفق به درک حضور حضرت نميشوند و مرگ فرصت را از آنان سلب ميکند، در احاديث شيعه از آنان به بزرگي ياد ميشود. امام صادق (ع) ميفرمايد: «اگرکسي از شما بگويد قائم آل محمد را درك كنم او را نصرت خواهم كرد او مانند كسى است كه پيشاروى او شمشير مىزند، نه بلكه مانند كسى است كه همراه او شهيد شود.»
همچنين از امام صادق از پدرانش از امير المؤمنين عليهم السّلام روايت شده است كه فرمود: «منتظر امر ما مانند كسى است كه در راه خدا به خون خود درغلطد.»
روايات از ثواب بسيار زياد انتظار حکايت ميکند، اما از ثواب و اجرهايي که براي انتظار ذکر شده است ميتوان دانست که امر انتظار براي ظهور صاحب الزمان کاري سخت و طاقت فرساست و با توجه به زمان غيبت کبري حفظ کردن قلب و عمل از وسوسههاي شيطان کاري سخت و دشوار است.
و اما سخن آخر اینکه:
تجمع بیست و چند میلیونی مسلمانان برای یک نفر ، آن هم در کشور بحران زده عراق و در چند کیلومتری داعش، پذیرایی شبانه روزی از همه زائران به رایگان و تحمل سختی های فراوان توسط زائران باعث شد تا رسانه های دنیا مجبور شوند دیگر به این حقیقت اقرار کنند تا جایی که روزنامه هافینگتن پست در تحلیلش اینگونه بیان کند : ("حسین کیست؟"، سوالی با این عمق که میتواند باعث شود افراد دین خود را تغییر دهند تنها زمانی میتواند پاسخ داده شود که شما با پای پیاده به حرم حسین رفته باشید.)
و در ادامه مقاله خود در اعترافی جالب در مورد دلایل ناآگاهی مردم جهان از این مراسم، می نویسد: (اما چرا شما هیچگاه درباره این مراسم چیزی نشنیدهاید؟ احتمالاً به این قضیه مربوط است که رسانهها عموماً، بیشتر با تصویری منفی، سیاه و افراطی سرو کار دارند تا روایتی مثبت و امیدبخش، بخصوص وقتی با اسلام مواجه میشوند.)
ویا در همین راستا روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به معرفی مراسم اربعین حسینی پرداخت و آن را "بزرگترین مراسم مذهبی جهان " توصیف کرد.
اما از همه اینها که بگذریم ، تاثیر این پیاده روی در نجات حقیقی بشریت که همان ظهور امام زمان (عج) است غیرقابل کتمان است.همانگونه که می دانید در روایات اهل تسنن و شیعه آمده است که امام زمان (عج) در آغازین لحظات ظهور ، ما بین رکن و مقام می ایستند و پنج ندا می دهند:
۱. اَلا یا اَهلَ العالَم اَنَا الاِمام القائِم. آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم،
۲. اَلا یا اَهلَ العالَم اَنَا الصَّمصامُ المُنتَقِم. آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده،
۳. اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً. بیدار باشید ای اهل جهان که جدّ من حسین را تشنه کام کشتند،
۴. الا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین طَرَحُوهُ عُریاناً. بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را روی خاک افکندند،
۵. اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سَحَقُوهُ عُدواناً. آگاه باشید ای جهانیان که حق جد من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند.
بنابراین امام زمان(عج) با امام حسین (ع) خود را معرفی می کنند و در روایات باز به این نکته اشاره می شود که همه انسان های زنده در آن روز ندای حضرت را می شنوند و او را می شناسند.پس نتیجه می گیریم قبل از ظهور باید همه بشریت از شرق تا غرب عالم امام حسین علیه السلام را بشناسند.
پیاده روی اربعین این سال ها، در حقیقت اولین عمل قابل لمس همه مسلمانان محسوب می شود که در تعجیل ظهور حضرت حجت(عج) بسیار موثر است ،چراکه باید ابتدا همه امام حسین (ع) را بشناسند تا معرفی کردن امام زمان با امام حسین (ع)معنا پیدا کند.
مرجع : خبرگزاري موج
برگرفته از :سایت پرسمان مهدویت و سایت فرهنگ نیوز
فراوری شده: در بخش سایت مؤسسه منتظران منجی (عج)
ادامه مطلب ....
http://ift.tt/1PVP9ms
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر