۱۳۹۴ آذر ۳, سه‌شنبه

پشت پرده ماشين تبليغاتي «داعش» چيست؟

«واشنگتن‌پست» در گزارشي حقايق پشت پرده‌اي از ماشين تبليغاتي گروه تروريستي «داعش» را فاش کرد که نشان مي‌دهد هزينه‌اي که اين گروه براي تيم رسانه‌اي خود مي‌کند بسيار بيشتر از هزينه‌اي است که براي پيکارجويانش در نظر دارد.


روزنامه آمريکايي «واشنگتن‌پست» بخشي از مجموعه‌اي مربوط به پيدايش تکفيري‌هاي «داعش»، پيامدهايي که براي خاورميانه داشته‌اند و تلاش‌هاي دولت آمريکا و ديگر کشورها براي تضعيف اين گروه را منتشر کرد.

در اين گزارش نوشته شده است که تکاليف و وظايف تکفيري‌هاي داعش بر روي يک تکه کاغذ نوشته مي‌شود که در هر کاغذ، پرچم سياه رنگ اين گروه تروريستي قرار گرفته است و امضاي امير رسانه‌اي اين گروه و مکان فيلمبرداري آن روز حک شده است.

«ابو هاجر الغريبي» که تقريباً يکسال بعنوان فيلمبردار «داعش» فعاليت مي‌کرد، مي‌گويد: «در اين اسناد محل به شما اعلام مي‌شود و هرگز جزئيات را مشاهده نمي‌کنيد».

وي مي‌گويد که برخي اوقات وظيفه فيلمبردار، فيلم گرفتن از نمازگزاران يک مسجد و برخي اوقات تيراندازي شبه‌نظاميان داعش است و برخي اوقات بايد از حمام خوني که داعش به راه مي‌اندازد تصويربرداري کرد.

ابوهاجر به دستور داعش به مدت دو ساعت به سمت شهر رقه واقع در جنوب غربي سوريه رانندگي کرد و در آنجا متوجه شد که به همراه 10 فيلمبردار ديگر مي‌بايست از ساعات پاياني زندگي بيش از 160 سرباز سوري که در سال 2014 گروگان گرفته شده بودند، فيلمبرداري کنند.

وي مي‌گويد: «من دوربين Canon خود را برداشتم» و اين در حالي بود که همگي گروگانها در بياباني روي زانو خم شده بودند و منتظر بودند که با يک سلاح خودکار قتل عام شوند.

واشنگتن‌پست سپس نوشت، تصاوير ويدئويي که اين فيلمبردار تهيه کرده بود، مخاطب جهاني پيدا کرد و اين ويدئو که بر روي اينترنت قرار داده شده بود به سرعت در شبکه‌هاي اجتماعي همه‌گير شد و در شبکه‌هاي جريان اصلي الجزيره و ديگر شبکه‌هاي خبري پخش شد.

اين روزنامه آمريکايي سپس توضيح داد که بازوي تبليغاتي داعش بسيار مهم‌تر از پيکارجويان اين گروه تروريستي است.

ابوهاجر که هم‌اکنون در مغرب زنداني است، در بين دهها عضو داعش است که جزئيات مفصلي از برنامه‌هايي که از داعش داشتند در اختيار واشنگتن‌پست قرار داده است و از برخي برنامه‌هاي تبليغاتي اين گروه ترويستي پرده برداشتند.

بنا به گزارش واشنگتن‌پست، آنچه که اين افراد شرح داده‌اند، شبيه يک نمايش وقايع قرون وسطايي است. تيم فيلمبرداران هر روز اطراف خليفه خودخوانده داعش حضور داشتند.

اين گزارش مي‌افزايد که دوربين‌ها، رايانه‌ها و ديگر تجهيزات ويدئويي آنها از طريق محموله‌هايي از ترکيه وارد مي‌شود و اين محموله‌ها به واحد رسانه‌‌اي تحت سلطه افراد خارجي از جمله يک آمريکايي تحويل داده مي‌شد. مهارت‌هاي توليد فيلم ويدئويي اين تبعه آمريکايي از حرفه پيشين او در بخش شبکه‌هاي خبري يا شرکت‌هاي فناوري نشأت گرفته شده بود.

اصحاب رسانه که در اين عمليات فيلمبرداري تبليغاتي داعش مشارکت داشتند به طور مستقيم در تصميم‌گيري‌ها درباره راهبرد و قلمرويي که فيلمبرداري بايد در آنجا انجام مي‌گرفت، ابراز نظر مي‌کردند.

گزارش‌ها حاکي از آن است که ارتش کاملي از فيلمبرداران و تهيه‌کنندگان و تدوين‌گران حرفه‌اي براي تهيه ويدئوهاي تبليغاتي داعش به کار گرفته مي‌شدند.

يکي از اين افرادي که از داعش جدا شده بودند، مي‌گويد: «اصحاب رسانه مهم‌تر از سربازان بودند. دستمزد ماهيانه آنها بيشتر بود و خودروهاي بهتري داشتند. آنها قدرت تشويق افراد براي پيوستن به داعش و مبارزه در کنار داعش و نيروگيري براي داعش را در اختيار داشتند».

طبق اين گزارش‌، قدرت تبليغات داعش از مرزهاي عراق و سوريه فراتر رفته بود و به اروپا نيز گسترش يافته بود. «عبدالحميد اباعود» معمار حملات اخير پاريس به طور دائم در برنامه نيروگيري داعش مشارکت داشته است. تصاوير ويدئويي و بيانيه‌هايي که بعد از حمله پاريس منتشر شد به وضوح نشان داد که هدف داعش تنها انجام اقدامات تروريستي عليه دشمنانش نيست بلکه در صدد است مخاطب جهاني را فرماندهي کند.

واشنگتن‌پست نوشت که آمريکا و همپيمانانش عليرغم تلاش‌هاي فراوان نتوانسته‌اند پاسخ مناسبي براي اين سيل عظيم تبليغات داعش پيدا کند.

ابوهاجر در گفت‌وگويي که با واشنگتن‌پست داشت درباره پيوستن به تکفيري‌هاي داعش گفت که بعد از ورود به سوريه تلاش کرد تا به تيم رسانه‌اي داعش بپيوندد و دو ماه را صرف کرد تا آموزش‌هاي پايه‌اي نظامي ببيند و سپس در برنامه ويژه يک ماهه براي انجام عمليات رسانه‌اي داعش شرکت کرد.

ابوهاجر ادامه داد که اين برنامه شامل مهارت چگونگي فيلمبرداري، ميکس صحنه‌هاي فيلمبرداري شده و چگونگي استفاده از لحن و صداي مناسب بود. بعد از پايان اين دوره، يک دوربين Canon، يک تلفن هوشمند «سامسونگ گلکسي» به وي داده شد و در واحد رسانه‌اي خليفه در رقه آغاز به کار کرد.

واشنگتن‌پست در خصوص اهميتي که تکفيري‌هاي داعش به تيم تبليغاتي خود مي‌دهند گفت، آنها در سوريه صاحب يک ويلا و يک باغ مي‌شدند و يک خودرو «تويوتا هايلوکس» به ابوهاجر داده شد و ماهيانه 700 دلار حقوق دريافت مي‌کردند که اين مبلغ هفت برابر مبلغي است که يک پيکارجو معمولي داعش دريافت مي‌کند.

علاوه بر اين، هزينه غذا، لباس و تجهيزات نيز به تيم رسانه‌اي پرداخت مي‌شد و همچنين معاف از مالياتي بودند که داعش بر اکثر اقلام تحميل مي‌کنند.

طبق اين گزارش، تکفيري‌هاي داعش، نظارت بسيار زيادي بر توليد ويدئوها و پيام‌هايي که منتشر مي‌کنند دارند و بر تأثيري که اين تصاوير ويدئويي که بعد از انتشار بر مخاطبان جهاني مي‌گذارد بسيار تکه دارند.

در مجموعه‌اي از ويدئوهايي که تهيه مي‌شود، داعش تلاش مي‌کند تا خود را به عنوان يک مقصد قابل زندگي و يک دولت خيرخواه که متهد به کارهاي عمومي است به نمايش درآورد. داعش تلاش مي‌کند تا خود را به عنوان نسخه‌ ايده‌آل در فضاي مجازي به نمايش درآورد.

طبق اين گزارش، جناح رسانه‌اي داعش بر آندسته از جواناني که پيشتر عضو تيم رسانه‌اي القاعده بودند و در بخش شبکه‌هاي اجتماعي تبحر داشتند، تکيه مي‌کند و از آنها نيروگيري مي‌کند.

واشنگتن‌پست درباره تجهيزات تيم رسانه‌اي داعش مي‌گويد که ساختمان‌هاي چند طبقه‌اي وجود دارد که هر طبقه چهار اتاق دارد که مجهز به دوربين و تجهيزات با کيفيت بالا است و بيش از 100 کارشناس رسانه‌اي در اين واحد فعال هستند.

طبق اين گزارش، بسياري از اتباع آمريکايي از طريق ويدئوهايي که داعش منتشر مي‌کند، جذب اين گروه تروريستي شده‌اند. توييتر و فيس‌بوک براي مقابله با توزيع اين ويدئوهاي داعش تلاش کردند که حساب‌هاي کاربري مرتبط با داعش را مسدود کنند اما کاربران اينترنتي راههايي را براي دسترسي به اين ويدئوها پيدا کرده‌اند و به شبکه‌هايي که کمتر در ديد دولت‌هايشان هست همچون تلگرام رو آورده‌اند.

واشنگتن‌پست گزارش کرد که لوگو داعش نيز يک نمونه ديگر از ماشين تبليغاتي تکفيري‌هاي داعش است. اين لوگو که قبل از اکثر ويدئوهاي داعش به نمايش درمي‌آيد و شبيه به لوگوي شرکت‌ها است و نشان مي‌دهد که داعش تلاش مي‌کند تا جاي ممکن رسمي به نظر بيايد و ظاهر خود را بعنوان يک دولت حفظ کند.

طبق اين گزارش، عليرغم آنکه دولت‌ها تلاش مي‌کنند دسترسي به اينترنت را محدود کنند، بخش تبليغات داعش، صفحات نمايشي بزرگي را در همسايگي‌هايي که مستقر است، نصب مي‌کند تا ساکنان منطقه بتوانند ويدئوهايي را که داعش تهيه کرده را نمايش کنند.

ابوهاجر مي‌گويد که يک تبعه آمريکايي، تدوين ويدئوهاي داعش را انجام مي‌دهد و به صورت پيشرفته به تدوين مي‌پردازد. مقامات آمريکايي مي‌گويند که موفق نشدند هويت اين افراد را فاش کنند.

منبع: فارس


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1PYgfYH

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: