۱۳۹۴ اسفند ۲۲, شنبه

ولایت فرهنگی در خانواده

ما علاوه بر تلاش دنيايي، بايد براي سعادت ابدي هم تلاش كنيم چون اين مسئوليت به گردنمان گذاشته شده است. معنويت يعني بايد مجموعه چيزهايي كه به ما كمك مي‌كند سالم متولد شويم. از پيامبر «صلي‌الله عليه و آله و سلم» سؤال كردند: چگونه خانواده را نگه داريم؟ فرمودند: 1 ـ امر به معروف، 2 ـ نهي از منكر، 3 ـ تعليم به خير كنيد. ما در خانواده وظيفه تعليم داريم. هم خود و هم خانواده را به سمت سعادت آخرت سوق دهيم.

در روايت داريم: علم فقط سه‌تا است؛ 1 ـ اصول عقايد، 2 ـ فروع دين (احكام)، 3 ـ اخلاقيات. غير از اين سه تا فضل است (در رياضي، جبر و علوم انساني و... دانشمند است اينها خوب است به شرط اينكه بيايد كنار خداشناسي و هدف‌شناسي و انسان‌شناسي) كسي كه علم آخرت دارد و دكتر هم باشد اين پيش خدا فضيلت دارد.
آموزش‌هاي علوم مختلف: 1 ‌ـ علوم نظري مثل رساله، اخلاقيات، عقايد (بايد قانع شود، دستوري نيست). 2 ـ علوم عملي كه مهم‌تر است.
كسي كه ولايت فرهنگي دارد، بايد اينها را ياد دهد. (حرام، حلال، اخلاقيات، قرآن، عقايد را به فرزندانمان ياد دهيم كه سالم متولد شوند.)
آموزش قرآن: حضرت علي «عليه‌السلام» فرمودند: حق فرزند بر پدر اين است كه؛ 1 ـ براي او اسم خوب انتخاب كند. 2 ـ خوب تربيتش كند. 3 ـ قرآن را به او تعليم دهد. (روخواني و معارف قرآني)
نماز و ساير آموزه‌هاي ديني بايد تدريجي باشد و با فشار شروع نشود. ولي وقتي به مرحله بلوغ رسيدند بايد مورد مؤاخذه قرار بگيرند. ما در همه مراحل زندگي بچه‌ها (درس، شغل، ازدواج) آن‌ها را تحت فشار قرار مي‌دهيم ولي وقتي به معروف‌ها و منكرها و انجام واجباتشان مي‌رسد، مي‌گوييم: فشارها آن‌ها را عقده‌اي مي‌كند. چرا وقتي يك خطر بزرگ بچه‌ها را تهديد مي‌كند اين‌قدر سهل‌انگاري مي‌كنيم. اين بچه دو روز ديگر اعتراض مي‌كند كه چه‌طور براي رفتن سركار يا رفتن بچه به مدرسه او را بيدار مي‌كني ولي براي خواندن نماز مي‌گويي گناه دارد بيدارش كنم؟! آيا ما در فطري‌ترين نقطه زمين نمي‌توانيم فرزند خودمان را كنترل كنيم ولي پدر و مادرهاي آمريكايي در طبيعي‌ترين نقطه زمين فرزندانشان را كنترل مي‌كنند! در اين موارد تنبلي مي‌كنيم. اين عظيم‌ترين خيانت است چون كوتاهي كردن در مسائل ابدي افراد خانواده است. در قيامت تو را با فرزندانت مي‌سنجند. پس در ابتدا بايد فرزندانمان را آموزش دهيم اگر با آموزش شروع كنيم نه امر به معروف مي‌خواهد نه نهي از منكر. در صورت كوتاهي كردن امر و نهي مي‌خواهد يا ديگران ويروس خطرناك به او وارد كردند كه بايد امر و نهي مي‌خواهد يا ديگران ويروس خطرنك به او وارد كردند كه بايد امر و نهي به‌صورت شيرين شود. پس بچه‌ها كه به سن بلوغ مي‌رسند نماز نمي‌خوانند زنگ خطر است. رسيدن به سن بلوغ بايد جزء مطالبات پدر و مادر باشد.
در روايت داريم: ما اهل بيت فرزندانمان را از 7 سالگي آموزش روزه مي‌دهيم. نصف يا كم‌تر يا بيشتر از روز را مي‌گوييم روزه بگيرند تا زماني كه گرسنه يا تشنه شود امر مي‌كنيم افطار كنند. تا اين‌كه عادت كنند به روزه در حجاب و نماز و قرائت قرآن هم همين‌طور. شما از 9 سالگي شروع كنيد تا عادت كنند. ائمه از 5 سالگي براي نماز شروع مي‌كنند شما از 7 سالگي شروع كنيد.
حضرت علي «عليه‌السلام» فرمودند: از دانش ما، احاديث و علم ما اهل بيت به فرزندانتان به مقداري ياد دهيد كه گروه‌هاي منحرف نتوانند آن‌ها را منحرف كنند.
به‌خصوص الآن كه تاب و توان دشمنان ما در مقابل دختران پسرانمان در دين محمد «صلي‌الله عليه و آله و سلم» اسلام‌سازي زياد كرده‌اند. انواع دين پيامبر را متشابه ساخته‌اند و يك مرز باريكي با اسلام ناب دارند. از اساتيد فاضل و روحانيون خوش خط و خال استفاده مي‌كنند. در اسلام ناب شما زير بار دشمن نمي‌رويد و باج نمي‌دهيد. دوست نداريد غير خدا كسي به شما دستور دهد. در اسلام آمريكايي همه اين‌ها را زيباتر مي‌دهند ولي ولايت با آمريكا باشد. اگر با اسلام ناب بچه‌هاي ما آشنا شوند بيمه مي‌شوند و آلودگي پيدا نمي‌كنند. راه خطا نمي‌روند. زير دست اساتيد فاجر نمي‌روند. دشمن هزينه زياد صرف كرده و همه امكانات را هم تدارك ديده است.
حضرت علي «عليه‌السلام» به امام حسن «عليه‌السلام» فرمودند: پسرم قبل از اين‌كه ديگران قلب تو را به انحراف ببرند من به تربيت تو مشغول شده‌ام. بايد قبل از انعقاد نطفه ماه اول تا نهم و شيردهي هيچ مقاومتي ندارند پس بايد مراقبه داشت. عقايد سالم: اصول عقايد خوب، اخلاقيات خوب، احكام را به فرزندان بايد ياد داد. چون فرزندان احكام را بلد نيستند. تن به معاملات وارتباطات غيرشرعي مي‌دهند بدون اين‌كه بدانند خلاف است.
آخرين نكته تعليم كه لازم است از نماز هم بالاتر است، ولايت و مودت پيامبر و محبت خدا و اهل بيت «عليهم‌السلام» است.
ما مأمور به مودت و محبت فرزندانمان به پيامبر و اهل بيت هستيم و واجب است.
قرآن: بگو من هيچ اجري از شما نمي‌خواهم جز مودت خانواده‌ام. مودتي كه منجر به عمل مي‌شود. محبت حداقل 2 كار را براي ما مي‌كند: 1 ـ طي طريق ما را سرعت مي‌دهد. گاهي فرزندان شما حرف شما را قبول نمي‌كنند ولي به‌خاطر عشق به اهل بيت راهي را مي‌روند. ارتباط معنوي با معصومين دو چيز را ايجاد مي‌كند: 1 ـ راه را آسان مي‌كند. 2 ـ راه را شيرين مي‌كند. هيچ‌وقت و در هيچ جا سابقه نداشته كه كشورهاي بزرگ يك كشور را تحريم كنند ولي مردم به‌خاطر ارتباط با رسول خدا و ائمه آن را تحمل كردند و رد مي‌كنند و پيشرفت مي‌كنند. پس اگر مي‌خواهيم فرزندانمان بيمه شوند آن هم مودت اهل بيت را به آن‌ها ياد دهيم. چه فرزندان و چه كساني‌كه ما عهده‌دار مسائل فرهنگي آن‌ها هستيم. اگر فرزندان نتوانند ارتباط مستقيم برقرار كنند با اهل بيت شما نمي‌توانيد با هيچ قدرتي آن‌ها را از مسير اشتباه برگردانيم. (موفق را با چه مي‌سنجيد از تولد تا مرگ يا تولد تا ابديت مي‌نگريم خيلي هم ارتباط ندارند ولي موفق هستند) اين نگاه وارونه است در پيروزي و شادكامي.
نبي اكرم «صلي‌الله عليه و آله و سلم» فرمودند: فرزندانتان را به سه خصلت تربيت كنيد؛ 1 ـ محبت پيامبر 2 ـ محبت اهل بيت 3 ـ محبت با قرآن (انس با قرآن آدم را بيمه مي‌نمايد.


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/22aRjC5

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: