ترابری و یا حمل و نقل به نقل و انتقالات انسان، جانوران و یا محصولات٬ از مکانی به مکانی دیگر می گویند. کلمه ترابری یا حمل و نقل از پیشوند فارسی ترا- به معنای فراسو و آن سو، و کلمهٔ بری از فعل بردن تشکیل شده که پیشوند ترا- از پیشوندهای قدیمی زبان فارسی می باشد که در فارسی باستان هم پرکاربرد بوده است و هممعنی و همریشه با Trans در زبان انگلیسی می باشد. ترابری از نظر واژگانی به معنای بردن به آنسوی دیگر می باشد.
ترابری یا همان حمل و نقل تهران برای خود رشته ای خاص را شامل می شود و دربرگیرنده جنبههای مختلفی می باشد. در یک طبقه بندی کلی میتوان حمل و نقل را به سه قسمت زیرساخت، وسایل نقلیه، و بهرهبرداری مورد مطالعه قرار داد. زیرساخت دربرگیرنده شبکههای ترابری که شامل جادهها، خطوط راهآهن، راههای هوایی، راههای آبی، خطوط لولهٔ حمل مواد، و غیره است و همینطور گرهها یا پایانههایی نظیر فرودگاهها، ایستگاههای راه آهن، ایستگاه اتوبوس، و بندرها) را شامل می شود. وسایل نقلیه معمولا در شبکهها رفت و آمد دارند شبکه هایی نظیر خودروها، قطارها، و هواپیماها. بهرهبرداری، که دارای فعالیتهایی می باشد که کنترل سامانه را صورت می بخشد (این کنترل سامانه عبارت است از چراغهای راهنمایی و شیبسنجها، خط گردانهای راهآهن، کنترل شدآمد هوایی، و جز اینها)، و همینطور سیاستهایی نظیر نحوه ادارهٔ امور مالی حمل و نقل (که شامل بهره گیری از عوارض جادهای یا مالیات سوخت در ترابری بزرگراهی می گردد). کلا طراحی شبکه در رشتهٔ مهندسی عمران و برنامهریزی شهری، طراحی وسایل نقلیه در رشتهٔ مهندسی مکانیک و گرایشهای تخصصی آن، نظیر مهندسی دریا و مهندسی هوا-فضا، و با بهره برداری هم غالبا تخصصی گشته است؛ هرچند که امکان دارد از آن پژوهش بهرهبرداری یا مهندسی سامانهها نیز شود.
راه ها و رویکردهای حمل و نقل و ترابری تهران نیز، مخلوطی از شبکهها، وسایل نقلیه، و بهرهبرداری، و دربرگیرنده پیاده رفتن، سامانه خودرو /بزرگراه، ترابری ریلی، و ترابری دریایی (کشتیها، راههای آبی، و کنترل شدآمد هوایی) می باشند.
حمل و نقل و ترابری و در کنار آن مقوله ارتباطات تکیمیل کننده همدیگر هستند این امر به خصوص در شهرای بزرگ و کلان شهرهایی نظیر تهران به خوبی قابل لمس است. در حمل و نقل تهران هر چند امکان دارد ارتباطات به طور پیشرفته بتواند جایگزین حمل و نقل گردد و فرد عوض مشاهده فردی به صورت حضوری، به او تلگراف، تلفن، دورنگار یا ایمیل بزند، اثبات گشته که این راههای ارتباطی در واقع در کل رابطه ای دوطرفه مناسبی را پدید می آورند. پیشرفت در حمل و نقل شهری مانند تهران بدون ارتباطات ناممکن می باشد. ارتباطات به منظور سامانههای حمل و نقل تهران نیز قسمتی حیاتی و لازم می باشد، از خطوط راهآهنی که دارای یک خط هستند و قصد دارند در هر دو سمت از آنها قطار رفت و آمد کند تا کنترل خطوط هوایی که همیشه باید از محل هواپیما در آسمان مطلع باشند. پس، دیده شده که بالا رفتن و ارتقای یکی از این دو ، به گسترش زیادی دیگری منتهی می شود. برای اجرای ارتباطات در حمل و نقل تهران راهکارهای حمل و نقل در زیر ساخت و وسیله نقلیه توسط نقلیه وجود دارد. اگر زیرساخته های ارتباطی استاندارد باشند بهینه کردن حمل و نقل تهران کاری شدنی می باشد که نیاز به مشارکت همگیرانه مردم و دولت دارد.
ترابری یا همان حمل و نقل تهران برای خود رشته ای خاص را شامل می شود و دربرگیرنده جنبههای مختلفی می باشد. در یک طبقه بندی کلی میتوان حمل و نقل را به سه قسمت زیرساخت، وسایل نقلیه، و بهرهبرداری مورد مطالعه قرار داد. زیرساخت دربرگیرنده شبکههای ترابری که شامل جادهها، خطوط راهآهن، راههای هوایی، راههای آبی، خطوط لولهٔ حمل مواد، و غیره است و همینطور گرهها یا پایانههایی نظیر فرودگاهها، ایستگاههای راه آهن، ایستگاه اتوبوس، و بندرها) را شامل می شود. وسایل نقلیه معمولا در شبکهها رفت و آمد دارند شبکه هایی نظیر خودروها، قطارها، و هواپیماها. بهرهبرداری، که دارای فعالیتهایی می باشد که کنترل سامانه را صورت می بخشد (این کنترل سامانه عبارت است از چراغهای راهنمایی و شیبسنجها، خط گردانهای راهآهن، کنترل شدآمد هوایی، و جز اینها)، و همینطور سیاستهایی نظیر نحوه ادارهٔ امور مالی حمل و نقل (که شامل بهره گیری از عوارض جادهای یا مالیات سوخت در ترابری بزرگراهی می گردد). کلا طراحی شبکه در رشتهٔ مهندسی عمران و برنامهریزی شهری، طراحی وسایل نقلیه در رشتهٔ مهندسی مکانیک و گرایشهای تخصصی آن، نظیر مهندسی دریا و مهندسی هوا-فضا، و با بهره برداری هم غالبا تخصصی گشته است؛ هرچند که امکان دارد از آن پژوهش بهرهبرداری یا مهندسی سامانهها نیز شود.
راه ها و رویکردهای حمل و نقل و ترابری تهران نیز، مخلوطی از شبکهها، وسایل نقلیه، و بهرهبرداری، و دربرگیرنده پیاده رفتن، سامانه خودرو /بزرگراه، ترابری ریلی، و ترابری دریایی (کشتیها، راههای آبی، و کنترل شدآمد هوایی) می باشند.
حمل و نقل و ترابری و در کنار آن مقوله ارتباطات تکیمیل کننده همدیگر هستند این امر به خصوص در شهرای بزرگ و کلان شهرهایی نظیر تهران به خوبی قابل لمس است. در حمل و نقل تهران هر چند امکان دارد ارتباطات به طور پیشرفته بتواند جایگزین حمل و نقل گردد و فرد عوض مشاهده فردی به صورت حضوری، به او تلگراف، تلفن، دورنگار یا ایمیل بزند، اثبات گشته که این راههای ارتباطی در واقع در کل رابطه ای دوطرفه مناسبی را پدید می آورند. پیشرفت در حمل و نقل شهری مانند تهران بدون ارتباطات ناممکن می باشد. ارتباطات به منظور سامانههای حمل و نقل تهران نیز قسمتی حیاتی و لازم می باشد، از خطوط راهآهنی که دارای یک خط هستند و قصد دارند در هر دو سمت از آنها قطار رفت و آمد کند تا کنترل خطوط هوایی که همیشه باید از محل هواپیما در آسمان مطلع باشند. پس، دیده شده که بالا رفتن و ارتقای یکی از این دو ، به گسترش زیادی دیگری منتهی می شود. برای اجرای ارتباطات در حمل و نقل تهران راهکارهای حمل و نقل در زیر ساخت و وسیله نقلیه توسط نقلیه وجود دارد. اگر زیرساخته های ارتباطی استاندارد باشند بهینه کردن حمل و نقل تهران کاری شدنی می باشد که نیاز به مشارکت همگیرانه مردم و دولت دارد.
ادامه مطلب ....
http://ift.tt/1ITMsj5
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر