۱۳۹۴ مرداد ۱, پنجشنبه

نکاتی در رابطه با پروسه چاپ

چاپ هنر انتقال کلمات، حروف و علامات بر روی کاغذ و یا هر سطح قابل چاپ دیگر از طریق واسطه­ای بنام مرکب با رنگدانه های روغنی است. سه نوع مهم چاپ وجود دارد. چاپ برجسته که پیشرفت آن ریشه در اختراع انواع حرکتی آن توسط گوتنبرگ داشت.

چاپ گود این روش اینتاگلیو یا گداور سازی صفحه مسی است که در آن طرح برای چاپ شدن روی پلات حک می شود . سپس این پلیت آغشته مرکب شده ومرکب از سطح هموارونرم به داخل شیارهای ایجاد شده با گراور سازی می ماند. هنگامیکه کاغذ به روی پلیت پرس می شود مرکب را از روی شیارهای گراور شده جذب می کند. مرحله سوم،لیتوگرافی توسط سنگ و یا در مراحل پیشرفته تر افست لیتوگرافی بلانکت های لغزنده است . این مرحله حد فاصلی اس بین دو مرحله پیشین و بیش از تفاوت در سطوح چاپی ، در واکنش شیمیایی تفاوت دارند، لترپرس اصلی ترین نوع چاپ بوده وبیش از سایر انواع ظرفیت دارد

. افست لیتوگرافی برای موارد به خصوصی به کار می رود. گاهی در انتشارات تجاری و یا جاهای دیگر ، هنوز بحث در مورد طرز عمل این دوشیوه در صنعت چاپ وجود دارد. جدای از این مسائل به نظر می آید که استفاده از هر دوی این شیوه ها با افزایش مداوم تقاضا افزایش یافته است. به هر حال تقاضای زیاد باعث شده که جا به اندازه کافی برای هر دو چاپ باشد.

این تئوری که یک فرم چاپ یا یک نوع تبلیغاتی باید به عنوان الگو در قیاس با انواع دیگر رشد کند به نظر کاملاً سفسطه انگیز و بی توجه به نیاز بالای مشتریان بازار چاپ می باشد. با هر قدمی که در تمدن وتکنولوژی برداشته می شود، صنعت چاپ نیز رشد میکند و در هر گوشه ای از دنیا افراد زیادی هستند که به آن نیاز دارند.

چاپ و آگهی مدرن همانند انواع مختلف دیگر سیر صعودی گرفته اند که صادقانه باید گفت: که قابل رعایت در صنعت چاپ نیستند. تولید یک قطعه چاپی عالی بسیار شبیه ساختن یک خانه عالی است و باید دقیقاً جزئیات مراحل بعدی و نهایتاً تولید آن را از پیش تعیین کرد.

ابتدا پیام باید آشکارا و به طور منطقی استخراج شده و کپی شود چنانچه شرح داده شد تصاویر باید با دیدی هنری و تاثیر گذار در قالب متن و در کنار مطالب دیگر قرار داده شوند. سپس با رجوع به متن به زیباترین حالت چیدمان شوند. فرم صحیح و نوع گراور سازی باید انتخاب شود. کیفیت کار گراور سازی تا میزان زیادی به نوع کاغذ مصرفی بستگی دارد. باید توجه داشته باشید که کاغذ باید از نوعی باشد که گراور سازی روی آن به بهترین شکل انجام گیرد.

طرحی که در نظر گرفته می شود باید به گونه ای باشد که اول تعیین نوع گراوری که بهترین نوع چاپ و طرح را ایجاد کند و دوم انتخاب بهترین نوع کاغذ، مراحل جمع آوری و صحافی در دستور کار بعدی قرار دارند.

مهمترین توصیه ای که به ناشران یا مبلغان تازه کار که گمان می کنند هنوز به پختگی کامل درصنعت چا نرسیده اند می شود این است که کار را به یک شرکت تبلیغاتی که به آن اطمینان دارند واگذار کنند. یک شرکت چاپ خوب در انتخاب نوع، طرح، گراورها و انتخاب کاغذ مهارت کافی دارد، و با دقت زیاد از مشورت با مشتری خود بهره جسته و در نهایت موجب رضایت مشتری می­شود. دلیل دیگری برای مشورت بین چاپگر و خریدار دستگاه چاپ وجود دارد، شاید فردی که دستگاه چاپ را خریده از تمام جزئیات دستگاه گرافیکی آن مطلع نباشد اما هوش و ذائقه هنری خود را به کار گرفته و به خاطر داشتن غریزه نقادانه طبیعی بتواند در پیشرفت کار طراح تبلیغاتی نقش داشته باشد.

استعداد تصویرسازی جزء استعدادهای کمیاب است؛ کمتر کسی می­تواند یک تصویر صحیح ذهنی از یک قطعه چاپی با جزئیات دقیق را داشته باشد. بنابراین بهترین راه ماهرانه ساختن یک ماشین چاپ مفید وکارآمد است. در عملیات چاپ احتمال خوب از آب درآمدن تصویر یعنی شانس نقشی ندارد. کوچکترین تغییر در وضعیت قرارگیری تصویر در آنچه که چاپ می شود اختلاف و تغییر ایجاد کرده و نتیجه کار با آن مورد نظر ما بوده تفاوت خواهد داشت. از جهت دیگر ممکن است با دیدن نتیجه­ای عالی از یک دستگاه چاپ مجدداً از آن استفاده کرده و به دیگران نیز آن را توصیه کنم. همانطور که برای دکوراسیون داخلی منزلتان پول زیادی خرج می کنید، برای استفاده از یک چاپگر خوب هم باید نسبتاً هزینه بالایی پرداخت کنید.

از هر نقطه نظری که بررسی شود دید هنری، دانش علمی، تجهیزات و قابلیت­های فردی متخصصین صنعت چاپ در امریکا روز به روز در حال رشد است و هر ساله موسسات چاپ و نشر با سرویس دهی و تکنولوژی ها پیشرفته وارد عرصه رقابتی می­شوند. چنانچه مایلید کارتان توسط یک موسسه چاپ به بهترین نحوی انجام شود به او اعتماد کرده آزادی عمل دهید و منتظر بمانید تا نتیجه کار را ببینید. زمانیکه تاکید بیشتر بر روی نتیجه کار عالی و با کیفیت است، وسواس بیش از حد بر روی قیمت کاری غیر منطقی است . چنانچه موسسه چاپ شما مورد اطمینانتان باشد به غیر از هزینه­های اصلی کار تنها سود کمی را به کل مبلغ تمام شده اضافه خواهد کرد. اگر طراح تبلیغاتی و چاپتان را تحت فشار قرار دهید که از هزینه کار تا جایی که برای شما راضی کننده باشد، کم کند ممکن است این کار شما باعث شود او هم قسمتی ازکار شمار را حذف کند. موسسات چاپی که به طور کلی براساس هزینه دریافتی از مشتری کارشان را انجام می دهند معمولاً قادر به تامین رضایت مشتری نبوده و نمی توانند کاری عالی ارائه دهند، اولین کاری که می کنید یک موسسه چاپ معتبر و قابل اطمینان پیدا کرده به او آزادی عمل دهید و منتظر نتیجه کارش بمانید.

این که شما دریایی از اطلاعات آشفته و درهم برهم را همراه تعدادی کپی و تصویر پیش روی طراح تبلیغاتی تان قرار دهید و از او توقع داشته باشید که سریعاً یک آگهی تبلیغاتی عالی و مرتبط به شما تحویل دهد کمی غیر منصفانه و البته غیر منطقی است. اگر شما برای دسته بندی اطلاعات و تصاویر فرصت کافی ندارید کسی را استخدام کرده تا اختصاصاً این کار را قبل از تحویل به طراح انجام دهد.

بسیاری از موسسات چاپ درمورد بسته بندی اطلاعات نیز به مشتریان خود سرویس می دهند بنابراین بهترین چاپ کنندگان بهترین مشاوران شما هستند.

بسیاری از موسسات تبلیغاتی و چاپ تسهیلات فراوانی را ارائه هر چه بهتر کارشان به کار می گیرند. تا جایی که امروزه با آژانس های تبلیغاتی امریکایی ارسال مستقیم پستی کار میکنند و در نامه ای از آقای جیمز اوشاگنسی رئیس دفتر انجمن آژانس های تبلیغاتی امریکا به نویسنده این مقاله آورده است.

در سال های اخیر شاهد پیشرفت های غیر قابل انکاری در خدمات قابل ارائه از سوی آژانس های تبلیغاتی هستیم و دامنه این خدمات هر روزه وسیع تر نیز می شود...

نوشتن تبلیغات و طراحی آنها که اغلب گمان می رود تنها خدمات این آژانس ها باشد تنها بخش کوچکی از سرویس های فراوانی است که آنها برای جلب رضایت مشتریان و در تبلیغات ملی انجام می دهند.

قبل از این که هر آگهی نوشته و طراحی شود، طراح تبلیغاتی و ضعیف بازار را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق و بررسی اولیه نشان دهنده نقطه نظر مشتری بوده و یا ممکن است موید این مطلب باشد که هنوز زمان تبلیغ فرا نرسیده است ...

موسسه تمام شیوه ها و فرم های تبلیغاتی اش را به کار گرفته و با استفاده از بخشی از آنها و یا تمام آنها به مشتری بهترین پیشنهاد را ارائه می دهد. در یک روال طبیعی ممکن است طراح تبلیغاتی تنها استفاده از شیوه رایج پستی مستقیم را توصیه کند شامل هر چیزی از یک کارت پستال ساده تا یک کاتالوگ جامع، که البته همه اینها یا در نظر گرفتن تمامی جوانب کاری انجام می گیرد. ضمناً در تمام تبلیغات ملی، آژانس های تبلیغاتی شیوه ارسال پستی را به کار می گیرند. ادبیات عامیانه مردمی حتی در کارهایی که منحصراً از طریق دلالان به فروش میر سند، یکی از بخش های اساسی هر پروژه تبلیغاتی ملی است و این حتی ممکن است موجب گسترش و ارتقاء سطح این ادبیات شود.

موسسات تبلیغاتی معتبر شدیداً بر استفاده از کاغذهای خوب و یک تلیپوگرافی هنری اعتقاد دارند، هر موسسه تبلیغاتی موفق یک کارشناس زبده خرید کاغذ و همچنین متخصصانی در زمینه هنر تایپوگرافی دارد که زمینه را برای استفاده کاغذ و تایپوگرافی خوب در جهت ارائه کاری هنری و خوب هموار می کنند. در واقع رقابت بین موسسات تبلیغاتی بر پایه استفاده هر چه دقیقتر شیوه ارسال مستقیم پستی به عنوان روش اصلی و چه به عنوان روش اصلی و چه به عنوان یک روش کمکی در تبلیغات ملی و مردمی استوار است.

به هر حال هیچ شیوه ای به اندازه یک چاپ استاندارد و کامل مفید نیست. این یک هنر است و هرگز با قوانین ثابت دست و پاگیر محدود نمی شود،اما تجربه و درک رایج و معمول قوانین بخصوصی را منجر می شود؛ یک نمونه کار تبلیغاتی ممکن است به اندازه ای که دقیقاً مطابق میل مشتری است بریده شود، اما اندازه های معینی وجود دارند که دقیقاً مطابق کاغذهای استاندارد بوده و حداقل کاغذ بسیاری را هدر دهیم. اطلاعات مربوط به اندازه های که به ندرت مورد توجه تماشاگر قرار می گیرد کاغذ بسیاری را هدر دهیم . اطلاعات مربوط به اندازه های رایج اقتصادی کاغذ های استاندارد و اطلاعات مربوط به اندازه و فرم یک آگهی در ضمیمه این مقاله آمده است.

نگاشتن و تایپ کلمات اساس تمام تبلیغات است. تایپ بسیار مهم بوده اما نباید فراموش کرده که تصویر نیز در انتقال پیام فروشنده به مخاطب بسیار مهم است. در گذشته تمام این کارها به صورت دستی انجام می شد. اما امروزه این اعمال در چاپ توسط ماشین های تمام حرفه ای و حیرت انگیزی که هر ساله پیشرفت تکنولوژی موجب ارتقاء سطح کیفی آغاز می شود انجام می­گیرد و به راحتی بهترین محصول را در اختیار ما قرار می دهند.

جدیدترین ساخته در صنعت چاپ ماشینی به نام لینو تایپ” Lino type”است که توسط دیتمار مرجنتاله ساخته شده است. عمل تایپ بابه کار افتادن کلیدهای تایپ ماشین در خطوط مستقیم و معین که در یک قالب چارچوب بندی شده انجام می گیرد. این به احتمال بسیار قوی سریعترین ابزار مکانیکی نوشتاری بوده و این حقیقت که کنترل این ماشین بسیار آسان بوده و خطاهای موجود درچاپگرهای قدیمی مثل "فاصله اندازی " در یک ستون یا شکل را ندارد، واقعیتی قابل توجه است. این ماشین تایپ در سطح جهانی و در روزنامه های aquong در چاپ مجلات ، کتابها و پروژه های تجاری وکاری نیز مورد استفاده قرار میگیرد. روز به روز این ماشین از سطح کیفی بالاتری برخوردار شده و سازندگانش آ« را قادر به چاپ در انواع و اندازه های تایپ می کنند.

طرز کار آن مشابه Lino type های قبلی بوده با این تفاوت که تایپ های مخصوص ویژه را به جای طرح ریزی خطوط داخلی در هر قالب انجام می دهد. این دستگاه شامل یک ماشین منگنه و یک کیبورد و همچنین یک ماشین قالب بندی است که با هوای فشرده کنترل می شود. انعطاف پذیری این ماشین در تولید انواع سایزها و تایپ ها کم نظیر است. به طور کلی در تهیه کاتالوگ ها کتاب ها وکارهای تجاری کاری با کلاس بالاتر و به طور ویژه در کارهای جدولی استفاده می شود. امروزه سازندگان به بهترین تکنولوژی در تایپو گرافی دست یافته ودست خریداران را در انواع تایپ باز می گذارند.

بزرگترین امتیاز این ماشین نوشتاری مناسب بودن آن برای هر نوع کاری است چرا که حروف از فلز مذاب قالب بندی شده و در نوشتن به کار می روند.

ماشین های نوشتاری دیگر مانند لیتوگراف و اینترتایپ وجود دارند. لودلوتایپوگراف ابزار جالبی است که برای اجرا و تایپ تجاری از اندازه 6 paint تا 60 point طراحی شده و شامل قابلیت حروف کشیده و ضخیم در این سیستم ، قالب ها به طور ثابت قرار گرفته و مل تایپ در خطوط قالب بندی شده انجام می گیرد . اما سازندگان ماشین ادعا دارند که این ماشین زمینه ساز انتخاب های فراوان برای تایپ به شما خواهد بود. همچنین امکان کپی گرفتن سریع از یک محیط و حذف فرم ها استفاده شده را فراهم می کند. به غیر از سفارش هایی با تیراژ بسیار بالا این ماشین سیستمی سریع، عملی و اقتصادی برای تمام کارها و نوشتارهای تبلیغاتی است.

چاپ افست تقریباً تکنولوژی جدید در صنعت چاپ است که قدمت آن به سال 1904 زمانی که ایرادبیلو رابل لیتوگرافیست روزنامه های نیوتلی و نیوجرسی در حال استفاده از یک استوانه با فشار چاپ مجهز به یک بلانکت لغزنده روی لیتوگرافی فلت – بد(Flat- bed ) بود که یکی از کاغذها به طور اتفاقی از زیر Feeder جدا شد و طرح روی بلانکت لغزنده استوانه فشار چاپ باقی ماند یا به اصطلاح افست شد. کاغذ بعدی در هر دو طرف خود طرح دار شد، اولی، طرح موردنظر اما طرح پشت صفحه همان طرح جا افتاده بود که روی بلانکت لغزنده جا افتاده بود . رابل وقتی کاغذ را دید آن را با عصبانیت پرتاب کرد . اما زمانیکه کاغذ به زمین افتاد متوجه سمت دیگرش شد. با دوباره آزمودن اینکار دریافت که این نوع چاپ از انواع دیگر بهتر و به صرفه تر است. بدین صورت و به شکلی کاملاً تصادفی چاپ افست اختراع شد که در حال حاضر به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است. یک گفته قدیمی وجود دارد که آب و روغن با هم مخلوط نمی شوند.این امر به علت عدم چسبندگی بین آب و ذرات چربی است که در زیر طرح افست و لیتوگرافی قرا می گیرد. چاپکننزه برای تماس پلات با مواد شیمیایی ، تصویر یا طرح رابا فتوگرافی یابه طور دستی روی پلات زینک یا آلومینیوم قرار میدهد. آن بخش از پلات که حامل تصویر است جوهر لیتوگرافی را جذب میکنند، در حالی که بخش های دیگر به علت مرطوب بودن جوهر را دفع کرده و خالی می مانند. جوهرهای لیتوگرافی در مقایسه با جوهرهای معمولی چاپ بسیار سنگین و چرب هستند. کل پورسه به این صورت است که جوهر به بخش های طرح خورده پلات چسبیده و بخش های خالی آن را دفع می کنند که به جای جوهر، یک لایه آب دارند.

در چاپ افست سه بخش اصلی وجود دارد: یک بخش تغذیه کننده کاغذ خودکار، یک مصحح چاپ برجسته و سکوی بالا به تحویل کاغذ، تمامی این قسمت ها بستگی به چاپی دراد که به کار می گیرید. در چاپ افست 3 استوانه وجود دارد. اولی ، استوانه فرم ( شکل دهنده) است. پلیت زینک یا آلومینیوم حامل طرح، بر روی این استوانه سوار شده است. این پلات ها درست به اندازه یک خط کش بسیار باریک بوده به طوریکه یک دسته از آنها در کنار یکدیگر که قرار بگیرند ضخامتشان به سختی به یک اینچ می رسد.

استوانه فرم در حالیکه زیر دو دسته غلتک قرا گرفته شروع به چرخش میکند، یک دسته از این غلتک ها آب را که مانع رسیدن جوهر به بخش های خالی می شود به این قسمت رسانده ودسته دیگر جوهر را به بخش های طرح دار می رسانند.

استوانه دوم که بلانکت لغزنده افست روی آن سوار شده و در تماس با استوانه فرم قرار دارد به محض این که استوانه ها شروع به چرخش می کنند بلانکت لغزنده اثر تصویر را از بخش های جوهری استوانه فرم دریافت می کند. در واقع وظیفه استوانه شماره 2 نقش نهادن طرحی است که از پلات روی کاغذ دریافت می کند که توسط استوانه شماره 3 حمل شده و با آن در تماس است. بنابراین کاغذ طرح را از بلانکت لغزنده استوانه شماره 2 دریافت کرده و این در حالیست که هرگز تماسی با پلات ندارد.

هر دور چرخش استوانه عمل ترسیم انجام می گیرد که در سرعت بالای چاپ افست تاثیر دارد. مسیر عملیاتی که برروی کاغذ انجام می شود بدین شرح است: ابتدا کاغذ توسط کاغذ رسان که باید از نوع مکشی باشد برداشته می شود، سپس توسط استوانه کشیده شده واز بین استوانه و بلانکت لغزنده عبور می کند تا تصویری را که بلانکت در تماس با پلات زینک روی استوانه شماره 1 دریافت میکرده بر روی آن ترسیم کند. سپس به خارج دستگاه فرستاده می شود. مانند ماشین های معمولی چاپ بروز برخی مشکلات در ماشین ممکن است نهایتاً منجر به چین خوردن یا پاره شدن کاغذ شدند. آماده سازی پلات ها مرحله بسیار جالبی است . اولین چیزی که برای اینکار لازم است این استکه: با دقت زیاد روی یک پلات زنیک یافتی دانه دانه با کیفیت ایجاد می کند. این کار توسط ماشین دانه زنی و با مهره های غلتان روی کی لایه شنی یا هر سطح زبر و ساینده دیگر انجام می شود.

وقتی عمل زبر کردن تکمیل شد پلات را در یک محول زاج سفید می شویند تا برای دریافت طرح آماده شود. محلول زاج سفید برای حساس سازی پلات در برابر جوهر چوب مصرفی روی کاغذ مورد نظر است. کاغذ از روی سنگ یا پلات اصلی کشیده شده و به پلات چاپ منتقل می شود. حال مراحل فتولیتوگرافی اجرا می شود تا تصویر مستقیماً به شکل فتوگرافیکی روی صفحه فلزی انتقال داده شود.

از بعضی جنبه ها چاپ افست امتیازات غیر قابل انکاری وجود دارد . عمق و کیفیتی را به تصویر می دهد که در انواع دیگر چاپ وجود ندارد.تعدیل و درجه بندی فونالیته رنگها بسیار خوب است. یک شرکت معروف لیتوگرافی اخیراً با چاپ افست اقدام به تولید رنگهایی از روی رنگهای حلال در آب اوریجینال ساخته ماکسفیلد پریش کرده است که کیفیت کار آنقدر بالاست که اغلب افراد معمولی قادر به تشخیص نوع بدل از نوع اوریجینال آن نیستند.

دلیل اصلی استفاده شرکت های تبلیغاتی در به کار گیری چاپ افست با صرفه بودن آن در طولانی مدت به خاطر سرعت بالا و گران نبودن قطعات آن است ولی به هر حال شاید هزینه آماده سازی پلات ها و انتقال آنها کمی به نظر بالا بیاید.

وقتی مهمترین مساله شفافیت رنگها، کیفیت بالای تصویر و طرح است . لترپرس رقیبی ندارد. قبل از شرح مراحل آن، ابتدا طرح تبلیغاتی باید تعیین کند که کدام جنبه کار از نظر مشتری مهمتر بوده و با توجه به میزان کاغذ مصرفی قیمت تمام شده را بسنجد.

اگر چه چاپ افست عموماً درتولید کاتولوگ ها استفاده نمی شود اما نمی توان نمونه های فوق العاده کاتالوگ را که با افست چاپ شده است نادیده گرفت. مثل کاتالوگ های شرکت های پاکارد موتورکار، پیچ دتروات موتور کار، و شرکت ویلز سنت کار که پوشش طراحی شده با Buckeye cover دارند. سختی فوق العاده جنس،لایه تفکیک کننده رویه و قابلیت تطابق آن با سایر موارد لل تعیین کننده انخاب این نوع چاپ هستند.

پلات مسی گراور، برای کارهای معمولی در چاپی استفاده می شود. این نوع پلات در زمینه های اختصاصی تر مثل کارت دعوت، کارت تبریک و معرفینامه به کار می رود. یکی دیگر از موارد استفاده آن در تولید لوازم التحریر های فانتزی و کیفیت بالاست. عمر مفید این پلات کوتاه و سرعت چاپ نسبتاً پایین است. بنابراین هزینه کار بالا بوده و برای تیراژهای پایین خیلی به صرفه نیست و بیشتر در مواردی که ظاهر زیبا و درجه یک مورد نظر باشد. به کار می رود . مانند یک موسسه مالی کلاس بالا که معمولاً تمایل دارد تغییرات اداری­اش به صورت کارتهای گراور شده و به شکل خاص چاپ شود. اما به طور کلی تقاشا برای این نوع چاپ بیشتر شخصی و اختصاصی است تا در موارد اداری تجاری.

پلات ها و قالب های استیل درمقایسه با گراورهای پلات مسی خصوصیات محافظتی دراند. این پلاتها به این علت که روی آنها عمل ترسیم تعداد دفعات بیشتری انجام می شود و درکارهای اداری تجاری با صرفه اقتصادی به کار می رود. گراور عموماً برای (کارهایی مثل نوارها، گواهینامه ها) کارت های بیمه، سربرگها و کارت های تجاری به کار می رود. قالب های استیل برای تولید حروف برجسته یا ایستاده به کار رفته و ر تولید لوازم التحریر اداری یا غیر اداری بسیار مصرف دارد. در لوازم التحریرهای اداری یا غیر اداری اسم و آدرس، آندرس تنها یا آرم مورد نظر روی آنها چاپ می شود. چنانچه کاغذ خوب هم استفاده شود این نوع چاپ کیفیتی عالی را حاصل خواهدکرد. حروف از طریق قالب های برجسته وبسیار تیز برجسته می شوند. چاپ گراوری که کمی برجسته انجام می شود ایجاد کمی زبری می کند و منجر به انباشتگی جوهر و برجسته سازی سطح کاغذ که قبلاً با گراور سازی کمی زبر شده با قالب برجسته می کند. گراورهای فلزی که در چاپ پرتره به کار می روند بسیار معمولی بوده و در حال حاضر بسیار به ندرت و در مواقع خاص استفاده می شوند. این نوع چاپ گراور امروزه دیگر به شیوه دستی و اختصاصی – اجرا نمی شود ، بلکه پروسه Halftone به عنوان مرحله ای کمکی به گراور سازی استفاده می شود.

فتوگراور که پروسه تولید تصاویر بسیار عالی است در عین حال گران وکند است که معمولاً از نظر شرکت های تبلیغاتی مقتصد خیلی به صرفه نیست. از آنجایی که این شیوه دستی است و در این نوع هزینه بالاست اما پرتره های حاصل از کیفیت فوق العاده ای برخوردار خواهدبود. این نوع چاپ شبیه چاپهایی است که در آن از پلات مسی استفاده می شود . تنها تفاوتش در این است که در این چاپ دیگر از اسکرین برای پوشش سطح پلات استفاده نمی شود و در عوض سطح پلات مسی را کاملاً با یک پوشش پودری که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود می پوشانند . بنابراین دیگر اسکرین موجب ایجاد نقاط خالی نمی شود. ریز ترین جزئیات و نامحسوس ترین سایه ها نمایان می شود. ضمنا عمقی که در تصویر ایجاد می کند بیش از سایر چاپها است ، البته به جز قلم زنی ( اچینگ) و مزوتینگ هایی که با دست انجام می شوند، فتوگراور در تقابل با مرحله هالفتون یکنوع اینتالگیو است که از سطح پرینت می شود.

جوهر به جای این که از نقا روی سطح منتقل شود از بخش های قلم زنی شده پلات فتوگراور بر کاغذ انتقال می یابد. هر قلم زنی عمیق تر انجام شود نتیجه کار بهتر خواهد شد.

فتوگراور محور گرد رو کاری یا " روتوگراور" همانطور که از اسمش پیداست یک چاپ اینتاگلیو است که در آن عمل ترسیم توسط استوانه مسی که روی آن قلم زنی شده انجام می شود . تفاوت اصلی بین گراور و روتوگراور این است که در فتوگراور چاپ براساس یکبار دانه بندی دپوزیت شده به شیوه مکانیکی انجام می گیرد در حالیکه در روتوگراور نوع خاصی از اسکرین به کار می رود و در مقایسه با فتوگراور به خاطر سرعت بالایش به طور گسترده در استخراج تصاویر در روزنامه ها، مجلات یا هر کار تصویری دیگر در تیراژ بالا استفاده می شود. مصرفی بسیار روشن بوده و غالباً نامریی است و تصاویر فتوگرافیک و بسیار شفافی را تشکیل می دهد . غالباً انواع کپی هم به این شیوه گرفته می شود در صورتیکه دستگاه درست کار کند کپی واضح و سایه بسیار مشخص است در غیر اینصورت تصویر یا طرح یکدست ونامشخص بین سایه ها نیست و کمترین کنتراست را دارد.

چاپ فتوژلاتین معمولاً جایگزین مناسب برای چاپ های فتوگرافیکی به شمار می آید. این نوع چاپ، واضح­ترین پرینت ها را داده که می تواند با کارهای فتوگرافیکی آن را به سطح کیفی بالاتری ارتقاء داد.

گراور سازی واکس Wax در موارد ویژه استفاده شده و تعدادکسانی که در زمینه کار با آن ماهر و زبده هستند بسیار محدود است . به طور عمده این نوع چاپ در کارهای خط کشی شده کارتها، تصاویر مکانیکی متقاطع، نقشه ها و غیره استفاده می شود.

پلات گراور Wax ممکن است در چاپ عادی نیز به کار رود ، در تمام انواع چاپ گراور فتومکانیکی تفاوت بین اندازه کپی ها ، حجم تیراژ با تولید و خصوصیت لنز مصرفی است. به همین دلیل گراور Wax در مواردی مثل کارتها و دیاگرامها که احتیاج به دقت فراوان دارند استفاده می شود. چاپ کارهای خط کشی شده بسیار آسان است. اگر قسمت تایپ شده به عهده پلات نهایی باشد، چاپگر موارد را به درستی تایپ میکند و تمام خط کشی به حذف میکند. سپس گراور از این شکل یک ترکیب روی پلات Wax ایجاد میکند . خط کشی ها توسط یک ماشین خط کشی به حافظه سپرده شده و سپس به صورت الکتریکی ترسیم می شوند. چنانچه طراح موردنظر پیچیده تر باشد هزینه تمام شده چاپ آن با خط کشی Wax کمتر از چاپ آن با چاپگرهای رایج خط کشی است.

منبع : چاپ دیجیتال


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1Kmgzzv

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: