۱۳۹۴ مرداد ۸, پنجشنبه

دو مطلبی که اختلاف ما را با سنی ها حل می کند.


دو مطلبی که اختلاف ما را با سنی ها حل می کند/ آیت الله بروجردی درباره حکومت بعداز پیغمبر چه گفت؟


شهید مطهری درباره خاطرات خود از مرجع بزرگ آیت الله بروجردی در مقاله ای با عنوان «مزایا و خدمات مرحوم آیت الله بروجردى» در کتاب «شش مقاله» به نکات جالبی اشاره کرده است.
خبرانلاین به مناسبت سیزده شوال سالروز رحلت آیت الله سید حسین طباطبائی بروجردی یکی از این خاطرات را به نقل از کتاب آورده است.


دربخش از کتاب شهید مطهری آمده است:

دو مطلب که اختلاف ما را با سنی ها حل می کند

يادم هست كه مرحوم آيت اللَّه بروجردى‌ هميشه اين مطلب را گوشزد مى‌كردند كه: دو مطلب است که اگر اين دو مطلب را از يكديگر تفكيك بكنيد، آن وقت اختلافات ما با سني ها حل مى‌ شود و به نفع ما هم حل مى ‌شود: يكى مسئله خلافت و زعامت و ديگر مسئله امامت. در مورد خلافت و زعامت، ما مى‌گوييم بعد از پيغمبر آن كسى كه مى‌بايست زمامدار مى‌شد، حضرت امير(ع) است. آنها مى‌گويند نه، ابابكر است. اين يك اختلاف. مسئله ديگر مسئله امامت است.


يعنى ما تنها روى شأن زمامدارى و حكومت پيغمبر بحث نمى‌ كنيم، پيغمبر شأن ديگرى هم داشت و آن اينكه پيغمبر بود و مبيّن احكام. ما اين حساب را بايد بكنيم كه بعد از پيغمبر مرجع احكام كيست؟ يعنى قول چه كسى براى ما حجت است؟ بعد ايشان مى‌گفتند كه در بعضى از روايات، نص در اين است كه پيامبر(ص) فرمود: على(ع) بعد از من خليفه و زمامدار است.


بعضى ديگر مطلب ديگرى را علاوه مى‌كنند، مى‌ گويند رسول اكرم (ص) فرمود: على(ع) بعد از من مرجع احكام است. ما به سني ها مى‌گوييم كه ما يك بحثى با شما داريم راجع به زمامدارى بعد از پيغمبر، ولى اين موضوع گذشته است.


نه حضرت على وجود دارد كه زمامدار باشد و نه ابوبكر. پرونده اين موضوع را مى‌بنديم و راكد مى‌گذاريم. ولى يك مسئله ديگر هست و آن اينكه قول چه كسى بعد از پيغمبر حجت است؟ حديث‌ انّى تارِكٌ فيكُمُ الثَّقَلَيْنِ: كِتابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتى‌ مقام مرجعيت علمى عترت را بيان مى‌ كند و آن امروز هم به درد ما مى‌ خورد، يعنى الآن ما بايد در ياد گرفتن احكام ببينيم عترت چه گفته است. آيا پيغمبر گفته است كه همان‌طور كه قول من حجت است، بعد از من قول عترت من هم حجت است يا نه؟


ما روى خلافت و زمامدارى با شما بحث نمى ‌كنيم اما اين مسئله روز را بايد عمل كنيم. ما چرا خودمان را سر موضوع زمامدارى خسته كنيم؟ البته ما عقيده‌ خودمان را حفظ مى‌كنيم كه بعد از پيغمبر(ص)، على بايد زمامدار مى‌ شد و اگر على(ع) زمامدار مى‌ شد اين وضعى كه دنياى اسلام پيدا كرده، پيدا نمى‌ شد. اما اين فقط يك بحث نظرى است راجع به گذشته.

منبع: خبرآنلاین


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1OQYo3U

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: