۱۳۹۴ مرداد ۱, پنجشنبه

راز برتری قرض الحسنه بر صدقه

راز برتری قرض الحسنه بر صدقه

قرض و عاریه دادن از سنت‌ های مؤکد رسول خدا (ص) است؛ ایشان ضمن احادیث متعددی مسلمانان را به این امر خداپسندانه دعوت کرده آن را صدقه و بلکه بهتر از صدقه معرفی کرده ‌اند.



: توجه به مشکلات مادی یکدیگر و تلاش برای رفع آنها از طریق سنت قرآنی قرض الحسنه از تاکیدات اسلام بوده و برای آن برکات فراوانی ذکر شده است. آنچنان که خداوند در آیه 11 سوره مبارکه حدید می فرماید: «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ، وَ لَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ؛ كيست آن كس كه به صورتى نيكو به خداوند وام (قرض الحسنه) بدهد، تا آن را براى او دو چندان كند، و مزدى كريمانه بهره او شود»

علاوه بر این، قرض و عاریه دادن از سنت‌های مؤکد رسول خدا (ص) است؛ ایشان ضمن احادیث متعددی مسلمانان را به این امر خداپسندانه دعوت کرده آن را صدقه و بلکه بهتر از صدقه معرفی کرده ‌اند و فرمودند: «شبی که مرا به آسمان بردند، دیدم که بر در بهشت نوشته است، ثواب صدقه ده برابر است و ثواب قرض دادن، هجده برابر. به جبرئیل گفتم: چرا قرض برتر از صدقه است؟ گفت: چون نیازمند گاه دارد و باز دست نیاز می‌کند؛ اما خواهان قرض، تقاضای کمک نمی‌کند؛ مگر از روی نیاز.»
پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «... هر كس به ستمديده (و حرمان رسيده) اى وام دهد و در مطالبه آن خوشرفتارى كند، اعمال خويش از سر گيرد (كه خداوند گذشته او را آمرزيده است)؛ و خدا در برابر هر درهم او هزار قنطار از بهشت به وى خواهد بخشيد.»
ایشان همچنین فرموده اند: «(پاداش) صدقه ده برابر است، و وام دادن هجده، و كمك به دوستان بيست، و كمك به ارحام بيست و چهار.»
علاوه بر این، امام صادق (ع) روایت کرده اند که: «رسول خدا (ص) روزى بر منبر بالا رفت و به حمد و ثناى خدا پرداخت و فرمود: «اى مردم! حاضران شما به غايبان خبر دهند كه: آگاه باشيد! هر كس وامدار تنگدستى را مهلت دهد، خداى متعال براى هر روزى كه به وامدار مهلت داده است، صدقه ‏اى به اندازه تمام آن مال در حق او بنويسد، تا آن روز كه وام به تمامى پرداخته شود».
همچنین، رسول خدا (ص) می فرمایند: «... هر كس كه برادر مسلمانش (از تنگدستى) نزد او شكايت كند و به او وام ندهد، در آن روز كه نيكوكاران پاداش خواهند گرفت، خداوند بهشت را بر او حرام كند.»
و در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که فرمودند: «کسی که به برادر خود قرض دهد، در برابر هر درهمی که قرض داده هموزن کوه احد و کوه رضوان و کوه سینا، حسنات خواهد داشت و اگر برای وصول آن مدارا کند، از پل صراط همچون برق جهنده بدون حساب و عذاب خواهد گذشت.
علاوه بر این امام صادق (ع) می فرمایند: «وام دادن به مؤمن غنيمتى است و شتابى در رسيدن به خير؛ اگر وام‏گيرنده تمكّن يابد آن را خواهد پرداخت، و اگر بميرد به حساب زكات براى وام دهنده محسوب خواهد شد.»


منابع:
ثواب الاعمال
كافى
وسائل الشیعه
مسکن الفؤاد






منبع: قدس آن لاین


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1KmPts6

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: