برگزارکنندگان جشنواره فیلم سارایوو از نمایش دو فیلم ضد ایرانی «تاکسی» و «دختری تنها در شب به خانه میرود» در جشنواره امسال خبر دادند.
برگزارکنندگان جشنواره بینالمللی سارایوو، اسامی 19 فیلم را به عنوان فیلمهای بخش خارج از مسابقه جشنواره امسال معرفی کردند که در این میان نام دو فیلم ضد ایرانی «تاکسی» و «دختری تنها در شب به خانه میرود» نیز به چشم میخورد.
به نظر میرسد که این جشنواره همسو با جشنوارههای دیگری چون برلین،تورنتو، نیویورک، لسآنجلس، کن، ونیز و ...، سیاست را بر هنر مقدم دانسته و سیاستهای ایرانستیزانه خود را در صدر دیگر سیاستهای خود قرار داده باشد.
فیلم سیاه و سفید و ضد ایرانی «دختری تنها در شب به سوی خانه میرود» داستان یک دختر محجبه (چادری) خونآشام (با بازی شیلا وند، بازیگر فیلم «آرگو») است که عاشق پسری آس و پاس ( با بازی آرش مرندی) میشود که قیافهاش شبیه به «جیمز دین»، بازیگر درگذشته هالیوود، است.
این فیلم به کارگردانی و نویسندگی «آنا لیلی امیرپور»، اولین بار سال گذشته در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد.
فیلمی داستانی و سیاه و سفید که تلفیقی از ژانر نوآر و وسترن است. این فیلم به زبان فارسی ساخته شده است.
داستان این فیلم 104 دقیقهای در یکی از شهرهای متروک ایران که پر از فاحشه و معتاد است و فقر و ناامیدی در آن موج میزند، رخ میدهد. (این دقیقا عباراتی است که نشریه ورایتی در توصیف فیلم «یک دختر تنها در شب به سوی خانه میرود» به کار برده است).
«لیلی امیرپور»، کارگردان فیلم یک ایرانیالاصل متولد انگلستان است که هماکنون در آمریکا زندگی میکند.
او تاکنون چند فیلم کوتاه را نویسندگی و کارگردانی کرده که از آن جمله میتوان به دو فیلم کوتاه داستانی به نامهای «خودکشی کوچک» و «من احساس حماقت میکنم» اشاره کرد.
«خودکشی کوچک» داستان یک سوسک است که ناامید از دنیایی که همه از او متنفرند و به فکر کشتن او هستند،همواره به خودکشی فکر میکند.
فیلم کوتاه «من احساس حماقت میکنم» نیز درباره مشکلات جنسی است که برای یک دختر 15 ساله بیتجربه به وجود میآید.
بنا بر این گزارش، فیلم «تاکسی» ساخته «جعفر پناهی» دیگر فیلم ضد ایرانی است که به گفته برگزارکنندگان جشنواره سارایوو، قرار است در بخش خارج از مسابقه این جشنواره به نمایش درآید.
فیلم «تاکسی» نه تنها ساخته کارگردانی است که به دلایل امنیتی توسط مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران به مدت 20 سال از ساخت فیلم محروم شده است، بلکه این فیلم بیش از آنکه یک اثر سینمایی باشد یک بیانیه سیاسی است که با هدف تحریک احساسات مخاطب خارجی علیه سیاستهای داخلی جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.
این فیلم که در بازار فیلم برلین بسیاری از کشورهای غربی از جمله آلمان، اتریش،فرانسه، ایتالیا، لهستان، سوئد، سوئیس، نروژ و ... خریداری شد اکنون مورد اقبال یک جشنواره اروپایی دیگر قرار گرفته است که نشان دهنده این مطلب است که همچنان غربیها، حامیان اول هرگونه حرکت ایران ستیزانه هستند.
به گزارش فارس، فیلم مستندگونه «تاکسی» که «جعفر پناهی» با استفاده از یک دوربین ثابت بر روی ماشین و چند موبایل آن را ساخته است داستان یک راننده تاکسی (با بازی جعفر پناهی) است که در جریان داستان زندگی مسافرهایش که هر یک از اقشار مختلف جامعه هستند، قرار میگیرد.
«پناهی» در این فیلم با هفت روایت مختلف تلاش کرده که تصویری از تهران امروز به مخاطب خارجی ارائه دهد، تصویری که لحظه به لحظه بر سیاهی آن افزوده میشود، از اعتراض به مجازاتهای سنگین قضایی در ایران از زبان یک معلم زن گرفته تا ارائه سیاههای از قوانین دست و پاگیر که بر دست و پای فیلمسازانی چون پناهی غل و زنجیر شده و همچنین حضور ناگهانی «نسرین ستوده» در قسمتی از فیلم و بیان این مطلب که ایران امروز به زندانی بزرگ تبدیل شده است.
این فیلم نه تنها فضایی سیاه و منفی از تهران (در واقع ایران) امروز به مخاطب خارجی ارائه میدهد، بلکه باعث شده تا رسانههای غربی چون «رویترز»، گستاختر از قبل، «پناهی» (به عنوان یک شهروند ایرانی) را به خاطر پشتکارش در عنادورزی با حکم وضع شده توسط دادگاه جمهوری اسلامی ایران تشویق میکنند.
البته نکته جالب توجه آن است که جشنواره فیلم سارایوو در کنار جشنوارهای چون برلین، یکی از طرفداران پر و پا قرص «پناهی» و فیلمهایش بوده است. آنچنانکه در سال 2011 جایزه افتخاری قلب طلایی جشنواره را به پاس فعالیت های سینماییاش به او اعطاء کردند که این مراسم نیز به دلیل ممنوع الخروج بودن «پناهی»، بدون حضور او و همراه با تبلیغات همیشگی غرب علیه ایران برگزار شد.
برگزارکنندگان جشنواره بینالمللی سارایوو، اسامی 19 فیلم را به عنوان فیلمهای بخش خارج از مسابقه جشنواره امسال معرفی کردند که در این میان نام دو فیلم ضد ایرانی «تاکسی» و «دختری تنها در شب به خانه میرود» نیز به چشم میخورد.
به نظر میرسد که این جشنواره همسو با جشنوارههای دیگری چون برلین،تورنتو، نیویورک، لسآنجلس، کن، ونیز و ...، سیاست را بر هنر مقدم دانسته و سیاستهای ایرانستیزانه خود را در صدر دیگر سیاستهای خود قرار داده باشد.
فیلم سیاه و سفید و ضد ایرانی «دختری تنها در شب به سوی خانه میرود» داستان یک دختر محجبه (چادری) خونآشام (با بازی شیلا وند، بازیگر فیلم «آرگو») است که عاشق پسری آس و پاس ( با بازی آرش مرندی) میشود که قیافهاش شبیه به «جیمز دین»، بازیگر درگذشته هالیوود، است.
این فیلم به کارگردانی و نویسندگی «آنا لیلی امیرپور»، اولین بار سال گذشته در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد.
فیلمی داستانی و سیاه و سفید که تلفیقی از ژانر نوآر و وسترن است. این فیلم به زبان فارسی ساخته شده است.
داستان این فیلم 104 دقیقهای در یکی از شهرهای متروک ایران که پر از فاحشه و معتاد است و فقر و ناامیدی در آن موج میزند، رخ میدهد. (این دقیقا عباراتی است که نشریه ورایتی در توصیف فیلم «یک دختر تنها در شب به سوی خانه میرود» به کار برده است).
«لیلی امیرپور»، کارگردان فیلم یک ایرانیالاصل متولد انگلستان است که هماکنون در آمریکا زندگی میکند.
او تاکنون چند فیلم کوتاه را نویسندگی و کارگردانی کرده که از آن جمله میتوان به دو فیلم کوتاه داستانی به نامهای «خودکشی کوچک» و «من احساس حماقت میکنم» اشاره کرد.
«خودکشی کوچک» داستان یک سوسک است که ناامید از دنیایی که همه از او متنفرند و به فکر کشتن او هستند،همواره به خودکشی فکر میکند.
فیلم کوتاه «من احساس حماقت میکنم» نیز درباره مشکلات جنسی است که برای یک دختر 15 ساله بیتجربه به وجود میآید.
بنا بر این گزارش، فیلم «تاکسی» ساخته «جعفر پناهی» دیگر فیلم ضد ایرانی است که به گفته برگزارکنندگان جشنواره سارایوو، قرار است در بخش خارج از مسابقه این جشنواره به نمایش درآید.
فیلم «تاکسی» نه تنها ساخته کارگردانی است که به دلایل امنیتی توسط مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران به مدت 20 سال از ساخت فیلم محروم شده است، بلکه این فیلم بیش از آنکه یک اثر سینمایی باشد یک بیانیه سیاسی است که با هدف تحریک احساسات مخاطب خارجی علیه سیاستهای داخلی جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.
این فیلم که در بازار فیلم برلین بسیاری از کشورهای غربی از جمله آلمان، اتریش،فرانسه، ایتالیا، لهستان، سوئد، سوئیس، نروژ و ... خریداری شد اکنون مورد اقبال یک جشنواره اروپایی دیگر قرار گرفته است که نشان دهنده این مطلب است که همچنان غربیها، حامیان اول هرگونه حرکت ایران ستیزانه هستند.
به گزارش فارس، فیلم مستندگونه «تاکسی» که «جعفر پناهی» با استفاده از یک دوربین ثابت بر روی ماشین و چند موبایل آن را ساخته است داستان یک راننده تاکسی (با بازی جعفر پناهی) است که در جریان داستان زندگی مسافرهایش که هر یک از اقشار مختلف جامعه هستند، قرار میگیرد.
«پناهی» در این فیلم با هفت روایت مختلف تلاش کرده که تصویری از تهران امروز به مخاطب خارجی ارائه دهد، تصویری که لحظه به لحظه بر سیاهی آن افزوده میشود، از اعتراض به مجازاتهای سنگین قضایی در ایران از زبان یک معلم زن گرفته تا ارائه سیاههای از قوانین دست و پاگیر که بر دست و پای فیلمسازانی چون پناهی غل و زنجیر شده و همچنین حضور ناگهانی «نسرین ستوده» در قسمتی از فیلم و بیان این مطلب که ایران امروز به زندانی بزرگ تبدیل شده است.
این فیلم نه تنها فضایی سیاه و منفی از تهران (در واقع ایران) امروز به مخاطب خارجی ارائه میدهد، بلکه باعث شده تا رسانههای غربی چون «رویترز»، گستاختر از قبل، «پناهی» (به عنوان یک شهروند ایرانی) را به خاطر پشتکارش در عنادورزی با حکم وضع شده توسط دادگاه جمهوری اسلامی ایران تشویق میکنند.
البته نکته جالب توجه آن است که جشنواره فیلم سارایوو در کنار جشنوارهای چون برلین، یکی از طرفداران پر و پا قرص «پناهی» و فیلمهایش بوده است. آنچنانکه در سال 2011 جایزه افتخاری قلب طلایی جشنواره را به پاس فعالیت های سینماییاش به او اعطاء کردند که این مراسم نیز به دلیل ممنوع الخروج بودن «پناهی»، بدون حضور او و همراه با تبلیغات همیشگی غرب علیه ایران برگزار شد.
ادامه مطلب ....
http://ift.tt/1HI3uNd
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر