۱۳۹۴ اردیبهشت ۱, سه‌شنبه

امام باقر(ع) از نگاه بزرگان اهل سنت

کارشناس امام شناسي گفت: امروز بايد علم امامان معصوم(ع) را اثبات کرد؛ چراکه اهل سنت در مقام ثبوتي، اهل بيت(ع) را قبول دارند؛ اما در سخنان خود بيان مي کنند، علم آنان را براي ما اثبات و عرضه کنيد و وظيفه ما اين است که اين علم غني را ارائه نماييم.


علي اصغر رضواني در نشستي، با حضور طلاب و فضلا در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، به بيان ديدگاه هاي بزرگان اهل سنت درباره اين امام همام پرداخت و گفت: شأن، شخصيت، عظمت، کمال، علم و .... امام باقر(ع) مورد اجماع بزرگان اهل سنت بوده و در گفتار آنان مشخص و مبين است. *نگاهي بر ديدگاه هاي بزرگان اهل سنت
وي با اشاره به سخنان اعاظم اهل سنت درباره اين امام همام، اظهار داشت: شمس الدين ذهبي متوفي 748 هجري قمري، در کتاب "العِبر في خبر من غبر" امام باقر(ع) را اين گونه توصيف مي كند: «كان من فقهاء المدينه/ امام باقر(ع) از فقهاي مدينه بوده اند».
اين محقق و پژوهشگر ادامه داد: ابن حجر عسقلاني در کتاب تقريب التهذيب در معرفي پيشواي پنجم شيعيان مي نويسد: محمد باقر(ع) به اندازه اي رموز و اسرار علوم و دانش ها را آشكار ساخت و حقايق احكام، حكمت ها و لطايف دانش ها را بيان نموده كه جز كوردلان و تاريك باطنان، كسي نمي تواند آنها را انكار كند و از اين رو شكافنده مشكلات علم و برافرازنده دانش لقب يافته است.
*امروز وظيفه علماي شيعه، اثبات علوم اهل بيت(ع) است
اين کارشناس امام شناسي با بيان اين مطلب که امروز وظيفه ما در مقابل اهل سنت، اثبات علوم اهل بيت(ع) مي باشد، ابراز داشت: امروز بايد علم امامان معصوم(ع) را اثبات کرد؛ چراکه اهل سنت در مقام ثبوتي، اهل بيت(ع) را قبول دارند؛ اما در سخنان خود بيان مي کنند، علم آنان را براي ما اثبات کرده و به ما عرضه کنيد، لذا وظيفه ما اين است که اين علم غني را ارائه نماييم.
دکتر رضواني در ادامه به سخنان احمد بن حجر هيثمي مکي اشاره کرد و گفت: او که متوفي 974 هجري قمري است در کتاب خود آورده: «وارثه منهم عبادة وعلما و زهادة ابوجعفر محمّد الباقر... فلذ لک هو اظهر من مخبّات کنوز المعارف و حقائق الاحکام و الحکم و اللطائف/ ...... وارث علي بن الحسين در عبادت و علم و زهد، ابوجعفر محمّد باقر بود. او را به جهت شکافتن علم باقر ناميدند... به همين دليل است که او گنج هاي معارف و حقايق احکام و حِکم و لطايف را آشکار ساخت...».
*زانوي ادب ابن تيميه، بنيان گذار مسلک وهابيت
وي يادآور شد: ابن تيميه بنيان گذار مسلك وهابيت كه در ردّ شيعه كتاب نوشته، در عبارت كوتاهي از امام باقر(ع) چنين ياد كرده: ابوجعفر محمدبن علي از برگزيدگان اهل علم و دين است و گفته شده كه او را به آن دليل باقر ناميدند كه شكافنده علوم بود.
اين محقق و پژوهشگر خاطرنشان ساخت: محمد بن سعد زهري متوفي 230 هجري قمري درباره پيشواي پنجم شيعيان گفته: «محمد من الطبقة الثالثة من التابعين من المدينة، کان عابدا عالما ثقة/ محمد از طبقه سوم از تابعين مدينه است. او مردي عابد، عالم و ثقه بود» و همچنين در جاي ديگر مي گويد: «کان ثقة کثير الحديث/ او ثقة و کثير الحديث بود».
اين کارشناس امام شناسي با اشاره به سخنان يکي ديگر از بزرگان اهل سنت در وصف امام محمد باقر(ع)، تصريح کرد: «جاحظ» ديگر دانشمند برجسته اهل سنّت، متوفي 250 هجري قمري، آفاق زيبا و بلنداي کلام حکيمانه امام باقر (ع) را اين گونه ترسيم مي کند: «قد جَمَع محمّد ابن علي ابن الحسين عليهم السلام صلاح حال الدّنيا بِحذافيرها في کلمتين فقال: صلاح جميع المعايش وَ التّعاشر مِلأمکيال: ثلثان فِطْنَة و ثُلُثُه تغافلٌ/ محمّد ابن عليّ ابن الحسين مصلحت تمامي زندگي دنيا را در دو کلمه جمع نموده و فرمود: صلاح همه زندگي ها و روابط و معاشرت «با ديگران» در پر نمودن پيمانه اي است که دو سوّم آن هوش و فراست و زيرکي و يک سوّم آن تغافل و خود را به غفلت زدن در بعضي از امور است».
رضواني بيان داشت: حافظ ابونعيم احمد بن عبدالله اصفهاني متوفي 430 ه-ق در کتاب حليه الاولياء و طبقات الاوصياء مي نويسد: از جمله شخصيت هاي مورد استناد در منابع حديثي ابوجعفر محمدبن علي الباقر است. او از خاندان نبوت بود و ميان موقعيت هاي والاي ديني و جايگاه رفيع اجتماعي جمع كرده و در زمينه رخدادها و مسائل مستحدثه و نيز موضوعات خطير مهم صاحب‌نظر و در راستاي بندگي و عبادت خدا اشك ها ريخت و از درگيري هاي لفظي و برتري جويي ها باز مي داشت.
*معناي کوثر از نگاه فخر رازي
وي در ادامه به بيان يکي از نظرات فخر رازي از علماي اهل سنّت متوفي 604 درباره معناي کوثر پرداخت و گفت: او در تفسير خود در بيان نظرهاي گوناگون راجع به معناي کوثر مي‏نويسد: سومين نظر در معناي کوثر اين است که منظور از آن، فرزندان پيامبر اسلام(ص) بوده و اين به آن جهت است که اين سوره در ردّ کساني نازل شده که از آن حضرت به خاطر نداشتن فرزند عيب‌جويي مي‏کردند، در اين صورت معناي آن اين است که خداوند تو را فرزندان و نسلي عطا مي‏کند که در طول تاريخ برقرار خواهند ماند. سپس مي‏گويد: ببين که چقدر انسان‏ها از اهل بيت پيامبر(ص) به شهادت رسيده‏اند؛ اما جهان همچنان شاهد رونق فزاينده‏ آنان است. آن گاه بنگر که چه تعداد از بزرگان انديشمند مانند امام باقر، امام صادق، امام کاظم، امام رضا (عليهم‏السلام) و محمّد نفس زکيّه در ميان آن‏ها جلوه‏‌گر شده است.
اين محقق و پژوهشگر اظهار داشت: احمدبن محمد معروف به ابن خلكان (608 – 681 ه-ق) از مشهورترين تاريخ نگاران و قضات و علماي قرن هفتم هجري است كه در اصول اشعري و در فروع شافعي مذهب بوده، وي در كتاب معروفش "وفيات الاعيان و انباء ابناءالزمان" با همه تعصبي كه نسبت به اهل سنت دارد، درباره حضرت باقر(ع) چنين مي گويد: ابوجعفر محمد بن زين العابدين ملقب به باقر يكي از ائمه شيعيان اثني عشري، پدر امام جعفرصادق(ع) است. باقر عالم بزرگ و سيد عظيمي بود و به اين جهت او را باقر گفته اند كه وي علوم را مي شكافت و به او توسعه و رشد مي داد.
*پيشواي پنجم شيعيان از نگاه يکي از بزرگان مصر
اين کارشناس امام شناسي به نظر محمد ابو زهره از بزرگان علمي مصر نيز اشاره داشت و گفت: او در کتاب "الامام الصادق" درباره امام باقر(ع) نقل کرده است: «وکان محمّد ابنه وريثه في الامامة العلم و نيل الهداية، و لذا کان مقصد العلماء من کل البلاد الاسلامية، و ما زار احد المدينة الّاعرج علي بيت محمّد الباقر ياخذ عنه/ محمد فرزند زين العابدين وارث او در امامت علم و نيل به هدايت بود. و لذا مقصد علماي همه سرزمين هاي اسلامي بود. هيچ کس به زيارت مدينه نمي آمد جز آنکه وارد خانه او شده و از آن حضرت اخذ علم مي نمود».
رضواني افزود: ابن كثير در كتاب "البدايه و النهايه" مي نويسد: محمد بن علي بن الحسين، ابوجعفرالباقر است. مادرش ام عبدالله دختر حسن بن علي مي باشد. وي از تابعان والامقام و بسيار بلند مرتبه و يكي از شخصيت هاي بارز امت اسلامي در جنبه علم و عمل و سيادت و شرف به شمار مي آيد و از جمله ائمه دوازده گانه اي است كه شيعه اماميه به امامت آنان اعتقاد دارد.
*اثبات علم امام باقر(ع)
وي در بخش ديگر از سخنان خود به اثبات علم امام باقر(ع) پرداخت و ابراز داشت: اين امام همام در موضوع هاي گوناگون علمي تخصص داشته که يکي از آنها علم قرآن بوده است.
اين محقق و پژوهشگر ادامه داد: پيشواي پنجم شيعيان در فن قرائت، علوم قرآن، تفسير، تأويل و بطن قرآن کريم تخصص داشته و با تفسير به رأي شديدا مخالف بوده اند.
*بيشترين روايات شيعه از چه اماماني نقل شده است؟
اين کارشناس امام شناسي فقه امام باقر(ع) را بسيار تأثيرگذار عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: بيشترين روايات در وسائل الشيعه، بحارالانوار و کتب ديگر، از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نقل شده و اين دو بزرگوار بيشترين حجم روايات شيعه را به خود اختصاص داده اند.
رضواني بيان داشت: مصطفي عبدالرزاق که از اهل سنت است در باب فقاهت امام باقر(ع) در کتاب خود آورده: «و من المعقول ان يكون الشروع الي تدوين الفقه كان أسرع الي الشيعة لانَّ اعتقادهم العصمة في أئمَّتهم أو ما يشبه العصمة كان حريّاً الي تدوين أقْضِيَتِهِمْ و فتاويهم/ پذيرفتن اين‌كه تدوين فقه شيعه زودتر از فرق ديگر اسلامي شروع شده عاقلانه است؛ زيرا اعتقاد آنان به عصمت يا معاني شبيه آن در مورد ائمه‌شان چنين اقتضا مي‌كرده كه قضاوتها و فتاواي آنها به وسيله‌ پيروانشان تدوين گردد».
*تدوين فقه شيعه از کدام امام آغاز شده است؟
وي ادامه داد: شروع تدوين فقه شيعه از امام باقر(ع) است؛ البته امامان قبل از ايشان نيز به اين مسئله ورود داشته اند؛ اما اين امام همام به طور کامل به اين مسئله ورود پيدا کردند.
*امتيازات فقه امام باقر(ع)
اين محقق و پژوهشگر با اشاره به امتيازات فقه امام باقر(ع)، تصريح کرد: اتصال فقه امام باقر(ع) به نبي مکرم اسلام(ص)، انعطاف پذيري فقه اين امام همام و قابل انطباق بودن با تمام عصرها، باز شدن باب اجتهاد در فقه ايشان، رجوع به حکم عقل، عرفي بودن و موافقت با قرآن از امتيازات فقه ايشان است.
*امامي که مبتکر علم اصول هستند
اين کارشناس امام شناسي در پايان با بيان اين مطلب که مي توان گفت امام باقر(ع) مبتکر علم اصول نيز هستند، اظهار داشت: قاعده استصحاب، تجاوز، فراغ، علاج تعارض و راه هايي براي رفع اين تعارض از جمله قاعده هايي است که از پيشواي پنجم شيعيان به دست ما رسيده است.

منبع: خبرگزاري حوزه


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1JpmoYj

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: