۱۳۹۴ اردیبهشت ۶, یکشنبه

نگاهی به تئاتری هنجارشکن که این روزها در مشهد اجرا می‌شود+عکس

به گزارش «قاصدنیوز»، پس از انتشار یادداشتی انتقادی از سوی یکی از بینندگان این پایگاه خبری نسبت به اجرای یک تئاتر هنجارشکن در مشهد مقدس و انعکاس وسیع آن در فضای رسانهای، روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد بیانیه ای را صادر که نسخه ای از آن را به «قاصدنیوز» ارسال نموده است.

متن این بیانیه در پاسخ به مطلب « نگاهی به تئاتری هنجارشکن که این روزها در مشهد اجرا می شود» به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«عزیزان من ،امروز تهاجم فرهنگی با استفاده از ابزار ها وفن آوری های جدید ارتباطی خیلی جدی است ....امروز نمی شود به همان روش های قدیمی خودمان اکتفا کنیم ، جوان را باید بشناسیم ، فکر اورا باید بشناسیم، آنچه را که به او هجوم آورده باید بشناسیم.» ( مقام معظم رهبری )

در پی انتشار خبری در برخی سایتها و خبرگزاری‌ها، مبنی بر اجرای نمایشی هنجار شکن در مشهد مقدس، لازم می داند جهت تنویر افکار عمومی، مطالب ذیل تقدیم گردد:

در مقطع حساس کنونی که دشمنان انقلاب اسلامی، به هر شکل ممکن تهاجم و شبیخون فرهنگی به مبانی فکری واصولی نظام مقدس جمهوری اسلامی را آغاز کرده اندو در تلاش برای القای افکار لیبرالیستی و سرمایه داری غرب بر دیگران می باشند، هنر نمایش از جایگاه مهم و تاثیر گذاری در جهت معرفی و تبیین فرهنگ ناب اسلامی خصوصا در بین جوانان و نوجوانان بر خوردار است.

در این بین معرفی و شناخت واقعیت های جوامع غربی برای آنانکه بهشت برین خود را در تقلید کور کورانه از روش و منش غربی جستجو می کنند، بسی مهم و قابل تقدیر می باشد. فروپاشی نهاد خانواده، روابط سرد بین اعضای خانواده، سقوط ارزش های اخلاقی، فرد گرایی، مصرف گرایی و.... موجب پریشان احوالی و بی هویتی مردم در غرب شده است.

از این رو شناخت صحیح آنچه که هست وآنچه که باید باشد غیر قابل انکار بوده و هنر نمایش به عنوان آیینه‌‎ی تمام نمای زندگی می تواند معرف و نشان دهنده این واقعیت ها باشد.

از شهر مقدس مشهد به عنوان پایتخت معنوی جمهوری اسلامی و قطب هنر نمایش کشور، این انتظار می رود که هر روز در این راستا در قالب های گوناگون فرهنگی وهنری نسبت به آگاهی دادن و روشنگری نسل جوان همت گماشته و محصولات مرتبط با این موضوعات را در معرض دید عموم قرار دهد.

نمایش لودلو به نویسندگی لنفورد ویلسون که نگاه نقادانه نسبت به معضلات اجتماعی جامعه غربی و مخصوصا کشور آمریکا را دارد با چنین رویکردی به روی صحنه رفته و خوشبختانه کارگردان نیز به خوبی از عهده این کار بر آمده و پیام انسانی نمایش را به مخاطب انتقال داده است.

جای بسی تاسف است که منتقد محترم در یکی از سایت ها با درج مطلبی غیر واقعی، به جای نگاه عمیق به محتوای نمایش و پیام آن، با برخی بهانه تراشی ها ی ناشیانه، برچسب هنجار شکنی به هنرمندان مشهد مقدس زده که متاسفانه مطلب فوق در برخی رسانه ها، بدون تحقیق و بررسی بازتاب پیدا نموده است که خود مصداق بارز فرمایش مقام معظم رهبری است که می فرمایند " جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دلها و ذهنهای مردم ".

پرداخت به زندگی نابسامان غرب بویژه از هم پاشیدگی خانواده، سقوط ارزشهای اخلاقی در جوامع غربی ملاک محتوای نمایش بوده و کارگردان با استفاده از برخی المانها در طراحی صحنه و میزانسن نمایش این قالب به هم ریخته در جامعه آمریکا را به خوبی نشان داده است . به طور نمونه به چند نکته اشاره می شود:

1-عنوان نمایش " نمایشگاه " بوده که نشان از مکانی برای دیدن است. نویسنده ما را به تماشای این آشفتگی دعوت می کند.

2-متن نمایش ، روایت کننده نسل جدید جامعه غربی است و شخصیت های زن نمایش آدم هایی آشفته ، بی هویت و... بوده که در انتخاب مسیر زندگی شان دچار سردرگمی و گم گشتگی شده اند و از کمترین عطوفت زنانه ای برخوردار نمی باشند که این خود نمونه ای از زنان جوامع غربی است .

3-کارگردان نمایش در راستای متن نمایش و البته با تحلیلی دقیق به خوبی این واقعیت را در میزانسن و طراحی صحنه نشان می دهد.رنگ غالب صحنه توسط کارگردان " قرمز" انتخاب می شود که مظهر خشونت جوامع غرب زده در اصالت و بی هویتی بنیان خانواده است.

4-صحنه نمایش قسمتی از خانه ای است که در فرهنگ اکثر ملل ، محلی برای آرامش و استراحت در نظر گرفته می شود که در این نمایش تبدیل به محلی برای نزاع و درگیری افراد شده است، حتی در آنجا هیچ کدام از بازیگران لحظه ای آرامش ندارند.

5-نشانه زندگی این خانه در کمدی جمع شده که همه وسایل را در خود جای داده است و با نشانه ای از زندگی توسط لوله های فاضلاب به تخت مرتبط و از آنجا به لوله های مارپیچ متصل شده ودر انتها گوشی تلفن قرار می گیرد که خودعنصر ارتباط است.این طراحی دقیق، حاکی از خانواده درگیر در هزارتوی ناتوانی ،عجز،سردرگمی و بی هویتی است که در منجلاب فاضلاب گونه ارتباطات غوطه ور شده اند.

6-بازیگران این نمایش در جلو به ظاهر آینه هایی می نشینند و گفتگو می کنند که هیچ آینه ای در آن نبوده بلکه مخاطب را به قضاوت و آیینه گی دعوت می کنند.

7-میزانسن های نمایش پر از تنش و خشونت های بین بازیگران "جامعه غربی " طراحی شده که پر از وهم زدگی و درگیری های فیزیکی است و هیچ رد پایی از معنویت در آن دیده نمی شود این نمایش که نویسنده آن یک آمریکایی است با کارگردانی دقیق و بازی های روان ، چنان اثری در جان مخاطب می گذارد که از زندگی در کشوری اسلامی ودارای تمدن وفرهنگ چند هزار ساله خشنود میشوند .

8- نمایشنامه مذکور در سال 1393 توسط انتشارات زلال اندیشه چاپ و منتشر گردیده است.

9-نمایش مذکور در سی وسومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پس از انتخاب متن و بازبینی دبیرخانه جشنواره در بخش تجربه های نو پذیرفته و اجرا شده است که خود نشان از تایید صلاحیت اجرای این نمایش می باشد.

10- شورای نظارت بر نمایش مشهد که متشکل از جمعی افراد متخصص در عرصه هنرهای نمایشی و متعهد و اشنا با مبانی دینی و اسلامی می باشند با توجه به محتوای ضد امپریالیستی نمایشنامه چاپ شده مجوز متن را صادر و پس از بازبینی و تایید نمایش مجوز اجرای آنرا صادر کرده است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که نباید قبل از بررسی و تحقیق لازم در مواردی که به آبرو وحیثیت جمعی از هنرمندان (مترجم، کارگردان، بازیگران، عوامل صحنه، شورای نظارت و...)مربوط می شود برداشتهای غلط، ناقص و نادرست فردی ناآشنا در عرصه هنر تئاتر نشر و پخش گردد که بهانه ای برای تشویش اذهان عمومی را فراهم آورد.

شایسته است مدیران محترم رسانه هایی که نسبت به درج این خبر نادرست اقدام نموده اند به انعکاس بیانیه فوق که از سوی متولیان فرهنگی وهنری شهر مقدس مشهد تنظیم گردیده تمهیدات مقتضی وعنایات لازم را مبذول فرمایند.

بدیهی است حق پی گیری قانونی مطلب کذب اشاعه شده توسط برخی سایت ها و رسانه ها از سوی متولیان امر توسط مراجع قضایی محفوظ می باشد.

در پایان تاکید می گردد هنرمندان مشهد مقدس، به مثابه سربازان عرصه جنگ نرم و مبارزه با تهاجم فرهنگی، تمام افتخار خود را در تبعیت از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) دانسته و در سالی که به نام دولت و ملت همدلی و همزبانی نامگذاری گردیده است جهت تحقق منویات فکری و فرهنگی معظم له از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش مشهد مقدس
انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مقدس


* * *
توضیحات نویسنده یادداشت و پایگاه خبری قاصدنیوز:
"به شما مسوولان دولت که بخش های گوناگون در اختیارتان است، می گویم از انتقاد نه بترسید، نه خشمگین و ناامید شوید. این‏طور هم نباشد که اگر روزنامه یا شخصی به بخشی از بخش های دولت یا به کاری که دولت پدید می‏آورد، انتقاد می‏کند، مسوولان آن بخش یا مسوولان دولتی سراسیمه شوند."
مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
* از فحوای این دفاعیه این‌طور به نظر می رسد که آن اداره محترم در نگارش خود بیش از توجه به دغدغه های عامه مردم و مطالبات آنان، به امر نامتعارف تفسیر به خود روی آورده و در مواردی همچون پوشش بازیگران اعم از استفاده از لباس خواب، پوشش براق و تنگ و کوتاه، عیان بودن گردن و موی بازیگران، دیالوگ های نامتعارف و مبتذل با محتوای اذعان به چند معشوقگی و از همه مهمتر حواشی اجرای آن در مجتمع امام رضا(ع) که مشکل اصلی این نمایشنامه است قصدی برای ورود نداشته و در نهایت پاسخی برای آن ارایه نکرده است.

* با خواندن دفاعیه فوق نگرانی اینجانب و مطمئناً سایر دلسوزان نظام و انقلاب دوچندان شده است. مگر نه اینکه توجه به فرهنگ های غربی و وارداتی از بدو تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خط قرمز و دغدغه مسولان و تمامی مردم ما بوده است؟ حال چه نکته ای باعث شده که انتقادات اینجانب و سایر رسانه ها اعم از سایت‌های خبری، رادیو و تلویزیون که نقش وکیل مدافع مردم را در مطالبات اجتماعی بر عهده دارند نادیده انگاشته شده و متهم به درج مطالب نادرست و فاقد نگاه عمیق معرفی می شوند؟ چه بر سر ما آمده که دلسوزان جامعه و منتقدان هنجارشکنی را به بهانه تراشان ناشی تفسیر می کنیم؟ آیا مطالبه و خواست منتقدان این اثر مبنی بر حفظ شئونات اسلامی مِن جمله حجاب و استفاده از پوشش های مناسب و پرهیز از نمایش «نابه هنجار» آسیب های فرهنگی دنیای به بن بست رسیده غرب نفهمی است؟

* در دفاعیه آن اداره محترم در کلیه سطرها فقط به این نکته اشاره شده است که هدف این نمایش نشان دادن مدل ازهم گسیخته زندگی غربی و سقوط ارزش‌های اخلاقی است و کارگردان سعی در آن داشته تا پریشان حالی جامعه امریکا را به تصویر بکشد. ایرادی که اتفاقاً به نمایشنامه وارد است همین نکته است که اولا مبنا و قرار ما در هیچ برهه ای از تاریخ پرشکوه نظام مقدس جمهوری اسلامی بر این پایه استوار نشده است که زندگی غربی آن‌هم از نوع از هم گسیخته را در قالب عکس، فیلم، تئاتر و یا هر هنرمتعالی دیگری نشان دهیم و برای اکران این‌گونه آثار در اماکن فرهنگی خود فرش قرمز پهن کنیم. آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند؟

معتقدم نقش هنر باید برای پاسداشت ارزش‌های جامعه ما باشد نه نشان دادن پریشان حالی و انحطاط اخلاقی دنیای غرب. ثانیاً بر فرض مثال حرف شما درست باشد و هدف به تصویرکشیدن جامعه فاسد امریکا از طریق نمایشنامه‌ای کافه‌ای بوده است. اگر اینطور باشد به ضرس قاطع به شما این قول را می دهم که از فردا باید منتظر نمایشنامه هایی شاید با مضامین ذیل و البته با توجیه اینکه می خواهیم ویرانه های دنیای غرب را نشان دهیم در پشت اتاق ارزیابی و نظارت ارشاد باشید! :
1.من و دوست دخترم جولی
2.شب رویایی من در کافه همجنسگرایان
3.گودبای پارتی شبانه
وقس علی‌هذا...

* نکته دیگر اینکه در دفاعیه فوق ، اینجانب را به عجز از فهم عمیق داستان متهم کرده اید. البته نظر بنده این است که هنر یک امرعامه پسند و مردمی است و برای برداشت و دریافت زیبایی و خلاقیت آن احتیاج به مدارج عالیه و یا به قول شما فهم عمیق ندارد. این تفسیر که استفاده از رنگ قرمز در دیزاین صحنه نشان جامعه خشن است درست است البته می‌تواند هم در کنار تخت خواب و لباس خواب ترجمان دیگری به اسم شهوت داشته باشد. تا از چه زاویه ای به ماجرا نگاه کنیم. امیدواریم مسئولان امر به چاه «هُنر برای هُنر» که معرکه جریان روشنفکرنما برای پرداختن به سوژه های پوچ و ضدفرهنگی است، نیفتند.

* در بخشی از دفاعیه برای صحه گذاشتن بر محتوای این نمایش، حضور در جشنواره فجر و چاپ کتاب آن مستمسک قرار داده شده است. در این خصوص باید گفت در دورانی که دولت کنونی با عملکرد هنجارشکنانه خود دادِ مراجع معظم تقلید و عناصر باسابقه فرهنگی را در آورده است، این مسئله هیچ دلیلی برای تطهیر تئاتر مورد اشاره نمی باشد.
* یادمان نرود در شهری زندگی می‌کنیم که نزدیک به چند دهه پیش مسجد گوهرشاد، این خانه امن الهی و نمازگزاران آن به خاطر پایبندی به پاکدامنی و حجاب، این واجب الهی به خاک و خون کشیده شدند و امروز پیش از هر زمان شاهد به بارنشستن خون آن مظلومان و جهانی شدن آرمان متعالی حجاب در دنیا هستیم.

* شایسته است مدیران محترم و ارزشی ارشاد مشهد که نقشی غیر قابل انکار در پاسداشت ادب و فرهنگ این مرز و بوم داشته اند زین پس نظارتی دقیق تر به آثار تولیدی علی الخصوص در مرحله اجرا در استان داشته تا همگام با مردم و سایر نهادها نقشی بسزا در حفظ ارزش های اسلامی در این مقطع حساس زمانی ایفا کنند.

بدیهی است حق پی گیری الهی کلیه آثارساختارشکن و نابهنجاردرجامعه اسلامی از سوی آحاد مردم دیندار در محضر خداوند متعال محفوظ می باشد.

در آخر ذکر این نکته را ضروری می دانم که مقابله با ظواهر بی بند وباری و هنجارشکنی از هر مدلی اعم از تئاتر و غیر تئاتر یک مطالبه عمومی بوده و به مدد الهی باقی خواهد ماند و انتظار می رود کلیه نهادهای استان علی الخصوص متولیان فرهنگ جامعه همسو با مردم در سایه منویات رهبری به آن جامعه عمل بپوشانند. ان شاا...
و السلام علی من اتبع الهدی
جواد آریانی چهارم اردیبهشت ماه نود و چهار


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1EEQPfs

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: