۱۳۹۳ دی ۵, جمعه

نماز سه گونه شرط دارد


بسم الله الرحمن الرحيم

«الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي»

حجت الاسلام قرائتی

شرایط نماز: شرایط صحت، شرایط قبولی، شرایط کمال. نماز سه گونه شرط دارد. بعضی شرایط صحت است یعنی اگر نباشد نماز صحیح نیست. مثل قبله، رو به قبله نباشد، نماز باطل است. وضو نباشد، نماز باطل است. لباس دزدی باشد، مکان دزدی باشد، فضا دزدی باشد، اینها شرایط صحت است.

من یکوقت شمردم 46 نخ حقوقی در نماز است. یعنی شما نماز بخوانی باید حق حیوان را رعایت کنی. اگر سگی تشنه است حق وضو نداری. باید آب را به سگ بدهی و تیمم کنی. حق بچه و فرزند در نماز است. حضرت سریع نماز را خواندند و گفتند: چرا تند خواندی؟ فرمود: سر نماز بودم یک بچه جیغ زد، فهمیدم مادر این بچه سر نماز است، نماز را زود خواندم که مادر برود بچه را بردارد. حق همسر در نماز است. اگر همسری به همسرش کار داشت ، گفت: نه! بگذار من نماز شبم را بخوانم. حق خواندن نماز شب ندارد. نماز واجب را می‌تواند بخواند. اما مستحب را انجام نباید بدهد. حالا من می‌خواهم روزه بگیرم. من می‌خواهم ختم انعام برم. کارهای که بعضی از این حاج خانم‌ها می‌‌کنند، یا حاج آقا‌ها می‌کنند. حق همسر در نماز است. حق پدر و مادر در نماز است. اگر پدر و مادر به بچه‌اش گفت: مسجد نرو، حق ندارد مسجد برود.

یک شرایطی شرایط صحت است. یک شرایطی، شرایط قبولی است. ممکن است نماز صحیح باشد، حمد و سوره اش هم غلط نیست. رو به قبله و با وضو است. اما می‌گوید: اگر می‌خواهی قبول شود، مثل نامه... نامه ممکن است بی‌غلط باشد. اما می‌گوید: اگر می‌خواهی نامه را به مقصد برسانم، باید تمبر پشتش بچسبانم. شرط دریافت و رساندن تمبر است. شما بهترین کاغذ و بهترین قلم و بهترین مطالب را با بهترین خط بنویسید. تمبر نباشد، اداره نامه را برمی‌گرداند. نماز تمبر صادرات است. اگر نماز به پاکت ما چسبید بقیه کارها هم قبول می‌شود. مثلاً برای عاشورا، کلی خرج می‌دهد. میلیون‌ها تومان خرج می‌دهد. اما در نماز کاهل است. هرسال حج عمره می‌رود. ولی پسرش را داماد نمی‌کند. دخترش را عروس نمی‌کند. ازدواج بچه‌اش را عقب می‌اندازد و دائم عمره می‌رود. نماز می‌خواند و زکات نمی‌دهد.

یکبار حضرت در مسجد آمد و به یک نفر نگاه کرد و گفت: «قُم» یعنی بلند شو. «قُم» تو هم بلند شو بیرون برو. به افرادی گفت: بلند شوید و بیرون بروید. گفتند: یا رسول الله چرا اینها را بیرون می‌کنید؟ فرمود: اینها نماز می‌خوانند و زکات نمی‌دهند. من مثل می‌زنم، نماز بی‌زکات را مثل زنی است که یک گوشواره دارد. اگر خانمی یک گوشواره داشته باشد، اصلاً عروسی نمی‌رود. شرطش برای رفتن به عروسی این است که دو گوشواره داشته باشد. قطار یکی باشد حرکت نمی‌کند. شرایط قبولی، مثلاً قرآن می‌گوید: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين‏» (مائده/27) اگر کسی تقوا نداشته باشد کارهایش هم قبول نیست. نقل شده کسی دو انار دزدید. دو تا نان هم دزدید. رفت عقب‌تر به یک فقیر داد. یک بنده خدا صدایش کرد گفت: چه کردی؟ گفت: مؤمن باید زرنگ باشد. دو انار دزدیدم دو گناه کردم. دو تا نان دزدیدم دو گناه کردم. چهار گناه کردم. قرآن می‌گوید: هرکس کار خیری بکند ضرب در ده می‌شود. چهار ضرب در ده می‌شود چهل. چهل ثواب کردم، چهار گناه از آن کم می‌شود، سی و شش تا می‌نویسد. گفت: ریاضی‌ات خوب است اما «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين‏».


«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»







ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum209/thread72258.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: