۱۳۹۳ اسفند ۲۵, دوشنبه

آیت اللّهی که در حال قنوت از دنیا رفت

۲۵ اسفند ۱۳۹۳ خورشیدی برابر با ۲۵ جمادی الاول ۱۴۳۶ هجری و ۱۶ مارس ۲۰۱۵ میلادی است که روی‌داد‌های زیر روی داده اند.



*تبدیل روز شمار تاریخ ایران از هجری شمسی به تاریخ مجعول شاهنشاهی (۱۳۵۴ ش)



محمدرضا پهلوی در جریان افتتاح مجلس دوره بیست‏ و چهارم، یکباره کینه‏ توزی خود را نسبت به اسلام و ملت مسلمان ایران بر زبان آورد و خواهان از میان بردن آثار و مظاهر ناپسند دوران‏ های انحطاط اجتماعی و اخلاقی شد. به این ترتیب، شاه، تلویحاً کلیه ضعف‏‌ها و عقب‏ماندگی‌‏ها و فساد و زبونی‌‏های گذشته را به آثار و مظاهر بازمانده از غلبه فرهنگی و معنوی مهاجمین و بیگانگان اشغالگر نسبت داد. بی‏‌شک منظور وی از اشغالگران بیگانه، اربابانش انگلیس و آمریکا نبود. او اسلام را هدف قرار داده بود و می‏‌خواست اسلام زدایی را تنها راه رسیدن به ترقی و تمدن قلمداد کند و مظاهر فرهنگ اسلامی را ناسازگار با فرهنگ شاهنشاهی معرفی کند. از این رو، در پایان سال ۱۳۵۴ ش دو مجلس شورای ملی و سنا در یک اجلاس مشترک تصویب کردند که مبدأ تاریخ ایران از هجری شمسی به شاهنشاهی تغییر یابد و مردم و سازمان‏های دولتی، موظف شدند تا تاریخ جدید را به کار برند و تاریخ هجری که تاریخی اسلامی و بر اساس هجرت پیامبر اسلام به مدینه است، مورد استفاده قرار نگیرد. از این پس مقرر شد که تاج‏گذاری کوروش هخامنشی در سال ۵۹۹ قبل از میلاد، مبدأ سال خورشیدی و سرآغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار گیرد. به همین مناسبت، اول سال ۱۳۵۵ هجری خورشیدی، آغاز سال ۲۵۳۵ شاهنشاهی، سال رسمی کشور شاهنشاهی ایران اعلام شد. این عمل با مخالفت علما و تحریم حضرت امام خمینی(ره) مواجه شد. در نهایت مبدأ تاریخ شاهنشاهی دوام چندانی نیافت و سرانجام در سال ۱۳۵۷ ش به دستور دولت جعفر شریف امامی برچیده شد.



*مسعود میرزا ظل السلطان از حکومت اصفهان معزول شد و تدریجاً انقلاب و اغتشاش فرونشست.(۱۲۸۵ش)



اداره امور حکومت موقتاً به عهده حسینقلی خان نظام السلطنه واگذار شد.



**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( ۲۵ جمادی الاول ۱۴۳۶ )



*رحلت استاد برجسته حوزه‏ علمیه ‏ قم، آیت ‏اللَّه "میرزا محمد فیض قمی" (۱۳۷۰ ق)




میرزا محمدفیض قمی از نوادگان ملا محسن فیض کاشانی در سال ۱۲۹۳ ق در شهر قم به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات و سطوح حوزه در قم و تهران، برای تکمیل تحصیلات خود راهی عتبات عالیات شد و از محضر علامه سید محمدکاظم یزدی طباطبایى، آخوندملا کاظم خراسانی، آقا شیخ فتح ‏اللَّه اصفهانی و سید محمدتقی شیرازی بهره برد. سپس به قم مراجعت کرد و حوزه‏ درسی تشکیل داد و به تعمیر اساسی مدرسه فیضیه پرداخت. میرزا محمدفیض قمی از جمله عالمانی است که در دعوت از آیت ‏اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی از اراک به قم و تاسیس حوزه‏ی علمیه‏ قم، نقش مهمی ایفا کرد و پس از تاسیس حوزه، در کنار آیت ‏اللَّه حائری، قرار گرفت. این عالم ربانی سرانجام در ۱۳ اسفند ۱۳۲۹ ش در ۷۷ سالگی در حین انجام فریضه‏ نماز در حالت قنوت که دعای "الهی عامِلْنا بفضلک" می‏‌خواند روحش به ملکوت اعلی پر گشود و در ایوان طلا در جوار حضرت معصومه(س) مدفون شد. تألیفات میرزا محمد فیض قمی عبارت‏ اند از: کتاب الفیض، حاشیه بر عروة الوثقی، مناسک حج، حاشیه‏ وسیلة النجاة، شرحی بر منظومه‏ مرحوم سیدبحرالعلوم در فقه، ذخیرةالعباد و چند اثر دیگر.



**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( ۱۶ مارس ۲۰۱۵ )



*اشغال کامل چکسلواکی توسط آلمان هیتلری قبل از جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹م)



چند سال پس از روی کار آمدن هیتلر در آلمان، وی به بهانه ایجاد فضای حیاتی برای جمعیت رو به افزایش کشور، درصدد تجاوز آرام به مرزهای شرقی و جنوبی کشور بود تا با انضمام اتریش و چکسلواکی به خاک آلمان، منابع کافی برای تغذیه و رفاه ملت آلمان را به دست آورد. از این رو هیتلر در دوازدهم مارس ۱۹۳۸م اتریش را به آلمان ملحق کرد و با ادعای اینکه منطقه سودِت در چکسلواکی، ساکنانی آلمانی زبان دارد، خواهان الحاق آن به آلمان شد. هیتلر با استفاده از وجود این اقلیت بزرگ آلمانی، عوامل مزدور خود را برای ایجاد جو تبلیغاتی به طرفداری از پیوستن سودت به آلمان راهی این کشور کرد و زمینه‏‌های این کار فراهم شد. در این میان هر چند مسؤولان سیاسی انگلیس و فرانسه مذاکراتی را با هیتلر برای امضای قرارداد عدم تعرض به چکسلواکی به انجام رساندند ولی هیتلر بار دیگر ضمن اولتیماتومی، به بهانه جلوگیری از آزار ساکنان آلمانی ناحیه سودت، ادعای خود را برای الحاق این ناحیه به آلمان تکرار کرد. پس از چندی در جریان کنفرانس مونیخ، قرارداد دوستی انگلیس و آلمان و تعهد هر دو کشور درباره خودداری از جنگ علیه یک‏دیگر به امضا رسید و زمینه‌‏های پیوستن سودت به آلمان فراهم شد. در نهایت، ناحیه سودت در اول اکتبر ۱۹۳۸م به آلمان ملحق شد. پس از تجزیه سودت از خاک چکسلواکی و انضمام آن به آلمان، هیتلر بروز اختلاف بین دولت مرکزی چکسلواکی و مقامات محلی اسلواکی را بهانه کرده، رهبران اسلواکی را به تشکیل یک حکومت مستقل و استمداد از آلمان تشویق کرد. این مسئله دامنه اختلافات را بالا برد و هیتلر طی شش ماه، چکسلواکی را از نقشه اروپا حذف کرد. بدین ترتیب که تا ۱۶ مارس ۱۹۳۹م، قسمت اعظم این کشور ضمیمه خاک آلمان شد و بخش کوچکی هم که اقلیت‏‌های مجار و لهستانی در آن زندگی می‏‌کردند، ضمیمه مجارستان و لهستان گردید. با این وصف، جمهوری چکسلواکی، دومین کشوری بود که پس از تصرف اتریش، به اشغال آلمان هیتلری در آمد. روند تجاوزگری هیتلر در الحاق سومین کشور اروپایی یعنی لهستان به آلمان، آتش جنگ جهانی اول را در سپتامبر آن سال روشن کرد و دنیا را به مدت بیش از ۵ سال در خود فرو برد.





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1Gc4yGX



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: