۱۳۹۳ اسفند ۷, پنجشنبه

به بهانه اعطاي مجوز توزيع كثيف‌ترين فیلم ۲۰۱۳ هالیوود در ایران


به بهانه اعطاي مجوز توزيع كثيف‌ترين فیلم ۲۰۱۳ هالیوود در ایران:

«فساد سرریزشده»؛ارمغان‌ارشاد و شبكه نمایش‌خانگی برای‌ملت




نقل قول:








آیا دوستان گمان نمی کنند که صرفاً به جهت بهتر کردن بیلان و آمار مدیریتی خودشان و نیز نمایش روشنفکر بودن شان نزد دلبستگان به چنین آثار و محتواهایی ، گرگ وحشی و خانمان سوزی مثل تبلیغ مواد مخدر ، ترویج مصرف مشروبات الکلی و روابط بی قید و بند جنسی را در بین آنها و فرزندان‌شان رها ساخته‌اند؟!



ساخته‌ جنجالي



پایگاه خبری انصارحزب الله: چند وقتي است كه فيلم سينمايي «گرگ وال استريت» تازه ترين ساخته‌ جنجالي مارتين اسكورسيزي كارگردان سرشناس آمريكايي در شبكه نمايش خانگي توزيع شده است. «گرگ وال استریت» (ساخته شده در سال ۲۰۱۳ ميلادي) بر اساس کتاب خاطرات شخصي به اسم «جردن بلفورت» ساخته شده است كه در آن سودجویی سرمایه داران در «وال استریت» را به تصویر می کشد.



مميزي هاليوود براي كشورهاي اسلامي



به كلام دقيق تر «گرگ وال استریت» زندگی‌نامه‌ای بر پایه زندگی جردن بلفورت، دلال سهام نیویورکی است ، که مارتین اسکورسیزی بر اساس فیلم‌نامه‌ای از «ترنس وینتر» ساخته كه «لئوناردو دیکاپریو» در پنجمین همکاری‌اش با اسکورسیزی، در نقش بلفورت شخصيت اصلي و محوري اين فيلم ظاهر شده است. فیلم‌های هالیوودی معمولاً با استانداردهایی ساخته می‌شوند که برای نمایش در کشورهای اسلامی و به طور خاص برای اکران در کشورهای خاورمیانه به لحاظ تفاوت هاي فرهنگي و تقيدات مذهبي، نیازمند اصلاحاتی هستند.



این ممیزی ممكن است آنچنان سنگین شود که اساساً به اصل قصه و روند كلي يا پي رنگ اصلي فیلم لطمه بزند، به همین دلیل برخی ‌فیلم‌های آمریکایی و گروهی از فیلم‌های اروپایی هیچ‌ گاه در بازار رسمی و شبکه‌های تلویزیونی و سینماهای برخی ‌کشورهای خاورمیانه امکان نمایش نمی‌یابند. برخي از نمايندگي هاي اين شركت هاي فيلمسازي مدعي شده اند كه کمپانی‌های اصلی یا میجر در هالیوود اقدامات تازه‌ای ‌برای گسترش بازار فروششان در خاورمیانه در دستور کار قرار داده‌اند و آن به اين صورت است كه كمپاني سازنده اصلي فيلم اثر مورد نظر را با معيارهاي ملاك نظر كشورهاي هدف (عمدتا كشورهاي مسلمان خاورميانه) مجدداً تدوين مي كنند.البته اين تدوين و تقطيع مجدد را به صورتي انجام مي دهند كه جريان و پي رنگ اصلي فيلم دچار خدشه يا خلل نگردد و مخاطب متوجه موضوع فيلم بشود!



خريداران امتياز فيلم در ايران



در كشور ما علاوه بر این ملاحظات ، برخورداری از داشتن امتياز رایت فیلم نیز جزو شروط نمایش فیلم محسوب می‌شود. در واقع ، تنها فیلم هايي از آمریکا یا اروپا ، پروانه نمایش در سینماتک‌ها یا پخش در شبکه خانگی را دریافت می‌کنند که مجموعه داخلی ، موفق به خرید رایت این فیلم در ایران شده باشد. برخی شرکت‌های توزیع فیلم در سال‌های گذشته ، موفق به دریافت نمایندگی برخی کمپانی‌های میجر یا اصلی هالیوود نظیر سونی پیکچرز شده بودند و از این طریق رایت گروهی از فیلم‌ها را در اختیار داشتند ؛ اما در سال‌های اخیر، رایت معدودی از فیلم‌ها از نمایندگی این کمپانی‌ها در خاورمیانه خریداری می‌شد و مابقی آثار بدون رایت در ایران مجوز توزیع می‌گرفت که از مدتی پیش، این روند متوقف و برخورداری از رایت فیلم ، شرط صدور پروانه شد.



در این میان ، به ‌رغم مشکلاتی که در حوزه تبادلات بین‌المللی اقتصاد پیش آمده، خرید رایت فیلم‌ها از نمایندگی خاورمیانه کمپانی‌های میجر استمرار دارد و در همین راستا ، فیلم «گرگ وال استریت» نیز از کمپانی پخش و توزیع فیلم ایگل ـ که گروهی از کمپانی‌های اصلی را در خاورمیانه و آفریقا نمایندگی می‌کند ـ توسط موسسه «سینما ۲۴» خریداری شده است.



فيلمي مملو از سكانس‌هاي پورنو



با توجه به اينكه نسخه اصلي این فیلم سرشار از ديالوگ هاي ضد اخلاقي ، سكانس هاي سكشوال و پلان هاي پورنو ، بخش هايي مملو از فحش هاي ركيك و استفاده و تبليغ براي مصرف مواد مخدر و مشروبات الكلي و ... است ؛ آنچنان باید برای نمایش در کشورمان سانسور شود که دیگر‌ چیزی از فیلم ‌نمی‌ماند و درک داستان فیلم نیز برای مخاطب ناممکن می‌شود. چه اينكه اساساً مسير و پي رنگ اصلي قصه و داستان اين فيلم بر پايه چند مولفه سلسله وار استوار است كه با سكانس هايي همراه با سكس ، مشروب ، مواد مخدر ، كلاهبرداري و... گره خورده است.



تا جايي كه اين فيلم به دليل وجود صحنه‌هاي فراوان و افراطي از روابط جنسي و استفاده از موادمخدر يكي از جنجالي‌ترين فيلم‌هاي سال ۲۰۱۳ بود و حتي در امريكا نيز بعد از اعتراضات مخالفان كه معتقد بودند اين فيلم به انحطاط اخلاقي و افراط روي پرده سينما شكوه و زيبايي بخشيده است، توانست با محدوديت‌هاي فراوان از جمله نمايش با محدوديت سني و براي افراد بالاي ۱۸ سال به اكران برسد. حالا چنين محصولي در بين خانواده‌هاي ايراني به صورت گسترده و البته بدون هيچگونه محدوديت سني توزيع شده است! انتقادات از اين فيلم به حدي بود كه زمان اكران آن در امريكا گزارش‌هايي منتشر شد مبني بر اينكه يك عضو آكادمي اسكار در مراسم اكران ويژه اين فيلم قبل از ايام كريسمس به مارتين اسكورسيزي كارگردان اين فيلم حمله لفظي كرده و گفته بود: «شرم بر تو!»



۵۰۰ مورد فحش ركيك



اعتراض مخالفان فقط مشمول موراد فوق الذكر نبود بلكه حتي شامل ديالوگ‌هاي اين فيلم هم مي‌شد. چه اينكه در اين فيلم بيش از۵۰۰ مورد فحش ركيك به كار برده مي‌شود كه در نسخه دوبله شده آن همچنان باقي هستند هر چند تا حدودي سعي شده است به جاي آنها «فحش آفريني» و ساختن «ناسزاهاي ملايم تر» صورت بگيرد!



بجز اينها حتي در اتفاقي نادر سه مجموعه سينماي زنجيره‌اي و دو سالن سينما در كشور روسيه به جرم تبليغ مصرف موادمخدر در فيلم «گرگ وال استريت»؛ در مجموع بيش از ۱۱۲ هزار دلار جريمه شدند! «گرگ وال استريت» اما در كشورهاي ديگر نيز حاشيه‌ساز بوده است، به عنوان مثال هيئت طبقه‌بندي فيلم در كنيا اين فيلم را به دليل «صحنه‌هاي بيش از حد از برهنگي ، سكس، هرزگي ، عياشي و فحاشي» ممنوع و حتي مسئولان اين هيئت ‌دهها نفر از قاچاقچيان نسخه‌هاي غيرقانوني اين فيلم توقيف شده را دستگير كردند!





روابط عمومی موسسه «سینما ۲۴»

اما به رغم تمام اين مباحث روابط عمومی موسسه «سینما ۲۴» و با عنوان آنچه اتفاقات روزهای اخیر و انتقادهای صورت گرفته به بهانه توزیع نسخه دوبله شده فیلم «گرگ وال استریت» خوانده است؛ مواردي را جهت تنویر اذهان مخاطبین محترم! شبکه نمایش خانگی اعلام كرده است كه عيناً در ذيل آورده مي شود.



به دیده‌ها اعتماد کنیم!؟



۱- نسخه دوبله شده فیلم گرگ وال استریت ، با نظارت شرکت تهیه کننده و کارگردان فیلم جهت اکران و عرضه در کشورهای اسلامی تهیه گردیده و در اصل نسخه دومی از فیلم مذکور می باشد که کاملا با نسخه قبلی آن متفاوت است. حقوق ویدئویی این اثر توسط موسسه مذکور از نماینده خاور میانه کمپانی تولید کننده خریداری شده است. در نتیجه نسخه عرضه شده قابل مقایسه با فیلم اکران شده در کشورهای غربی نبوده و نسخه ای است که در کشورهای اسلامی اکران شده است. همچنین دوبله فیلم به همراه موارد اصلاحی اعمال شده توسط معاونت محترم نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ساختاری کاملا منسجم و قابل قبول برای مخاطب را در این فیلم ایجاد نموده است.



۲- نسخه دوبله شده گرگ وال استریت فیلمی در نقد ثروت و قدرت بوده و مخاطب را با زد و بندهای اقتصادی و زوایای پنهان سلطه طلبی و استکباری وال استریت آشنا می نماید.



۳- شایسته است منتقدین محترم قبل از ارائه و مکتوب نمودن نقدهای یکطرفه نسبت به تماشای آثار عرضه شده اقدام نموده و فعالان حوزه فرهنگی را به سودجویی ، منفعت طلبی ، و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به سهل انگاری متهم ننمایند.



۴- ای کاش دوستان منتقد به‌جای محاکمه نمودن فعالان شبکه نمایش خانگی، از خود می‌پرسیدند چرا نسخه اصلی فیلم گرگ وال استریت با زیرنویس فارسی به راحتی در خیابان‌های شهر فروخته می شود و این امر چه اثرات مخربی بر نسل جوان کشور برجای می گذارد؟ در پایان همه دوستان را به نقد منصفانه و ارائه تصویر واقعی از وضعیت رخدادها توصیه می نماییم!



توضيح يالثارات



درباره توضیحات موسسه «سینما ۲۴» تذکار چند نکته ضروری است و آن اینکه نگارنده به توصیه این موسسه اول فیلم را مشاهده کردم و به رغم ادعاها و تجاهلی که دوستان مرتکب آن هستند باید گفت سرتا سر اثر عرضه شده «گرگ وال استریت» توسط موسسه سینما ۲۴ در شبکه خانگی همچنان مملو از تعفن موارد مخدر و ترویج مصرف مشروبات الکلی است.



شاهد این مدعا هم حرفهای جردن بلفورت شخصیت اصلی این فیلم است که یکی از مهمترین رازهای موفقیت خویش را با صراحت مصرف کوکائین و برخی قرص های روانگردان اعلام می کند. ثانیاً دوستان سینما ۲۴ به جای فرار به جلو و گفتن اینکه این فیلم مخاطب را با زد و بندهای اقتصادی و زوایای پنهان سلطه طلبی و استکباری وال استریت آشنا می نماید، پاسخ بدهند که با محور قرار دادن بهانه واهی ذکر شده، آیا چنین نگاه خام دستانه و بلاهت آمیزی خود مجوز این مسئله نمی شود که دیگر فسادهای جوامع غربی از جمله بی بندوباری‌های جنسی را هم به بهانه نمایش پلشتی‌های آنها می توان به تصویر کشید؟!



از همه مضحک تر اینکه در پایان این فیلم، پلیس فدرال امریکا که دستش به خون هزاران رنگین پوست آغشته است و تا همین چند روز پیش نیز تظاهرات سراسری به خاطر کشتار سیاهپوستان و قتلها و اقدامات نژاد پرستانه پلیس امریکا بر ضد رنگین پوستان در این کشور به اوج خودش رسیده بود؛ در نقش ناجی جامعه و پاکدست ترین افراد معرفی می شوند و با حضورشان به همه فسادهای مالی و ... جردن بلفورت پایان می دهند و او را دستگیر و ثروتش را هم ضبط می کنند!



سخني با ارشاد!



ضمن اینکه وزارت ارشاد و مشخصاً مدیر کل نمایش خانگی که به دفاع از انتشار چنین اثری در بخش خانگی برآمده اند می توانند تنها یک حسن قابل دفاع و اثبات از نظر عقلی، اخلاقی یا فرهنگی و ... برای این فیلم که توجیه کننده انتشار آن در بین خانواده ها و آحاد مردم باشد را احصا کنند؟!



آیا دوستان گمان نمی کنند که صرفاً به جهت بهتر کردن بیلان و آمار مدیریتی خودشان و نیز نمایش روشنفکر بودن شان نزد دلبستگان به چنین آثار و محتواهایی ، گرگ وحشی و خانمان سوزی مثل تبلیغ مواد مخدر ، ترویج مصرف مشروبات الکلی و روابط بی قید و بند جنسی را در بین آنها و فرزندان‌شان رها ساخته‌اند؟!



آیا چیزی به غیر از منفعت طلبی می‌تواند توجیه چنین اقدام خلاف عقل و قانونی باشد؟! آیا کسی از مسئولان وزارت ارشاد اجازه می دهد که فرزندانش به تماشای این فیلم کثیف و متعفن بنشینند؟! نکته پایانی و از همه تاسف آورتر اینکه این فیلم در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله خود آمریکا با محدوديت‌هاي فراوان از جمله با محدوديت سني ویژه و براي افراد بالاي ۱۸ سال به نمایش در آمده است ، اما به لطف تجاهل و تغافل مسئولان شبکه نمایش خانگی بدون اعلام کمترین محدودیت سنی به خانواده ها نسبت به کنترل تماشای آن و رعایت محدودیت سنی فرزندانشان؛ در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است!






منبع:هفته‌نامه یالثارات الحسین(ع)





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1DX3Z4C



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: