۱۳۹۳ آذر ۸, شنبه

گوشه ای از آداب مهمانداری حضرت امام رضا علیه السلام


بسم الله الرحمن الرحيم

«الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي»

حجت الاسلام قرائتی

حضرت امام رضا علیه السلام مهماندار شد، شام آورد و آخر شب هم رختخوابی آورد که مهمان بخوابد، مهمان رفت که رختخواب را باز کند، حضرت فرمود شما رویتان را به دیوار کنید، به مهمان گفت: شما نگاه به رختخواب نکن، رویتان را به دیوار کنید، گفت: باشد. مهمان رفت و رویش را به دیوار کرد و امام رختخواب را باز کرد و یک نگاهی کرد و گفت: بیا بخواب! ولی مهمان نفهمید که چرا امام گفت رویش را به دیوار کن، چرا؟ چرایش را نفهمید. صبح که امام وارد اتاق شد، باز مهمان دوید و رفت و رویش را به دیوار کرد، که امام رختخواب ها را جمع کند، فرمود: بیا! رختخواب را جمع کن! بیش تر گیج شد. که دیشب رفتیم نگاه کنیم، گفت: رویت آن طرف، صبح رویمان را آن طرف کردیم، می گوید: رویت این طرف! حالا بالاخره رویمان آن طرف یا اینطرف؟ گفت: آقا ببخشید، این قصه شما چی است؟ دیشب گفتی رویت آن طرف، صبحی رویم آن طرف است، می گویی رویت این طرف؟ گفت این رختخواب برای مهمان ها است، دیشب که آوردم در یک لحظه گفتم نکند، مهمان هایی که چند شب پیش اینجا بودند، در رختخواب خوابیدند، رختخواب کثیف شده است، و رختخواب را باز کنی و ببینی رختخواب کثیف است، از رختخواب خوشت نیاید. گفتم: رویت آن طرف باشد، اگر ملافه تمیز است، بیایی و بخوابی... صبح ممکن است که دیشب تو رختخواب را آلوده کرده باشی، آن وقت نگاه من به رختخواب بخورد تو نزد من خجالت بکشی! نخواستم خجالت بکشی، گفتم خودت رختخواب را جمع کنی که اگر هم کثیف شده، چشم من به آن نخورد و تو خجالت نکشی! ببینید ما یک چنین دینی داریم، کجا برویم؟ چه کسی این دین را دارد؟ اصلاً باید افتخار بکنیم.

امام در وصیتنامه اش، می گوید که ما مفتخر هستیم که بند به اهل بیت هستیم. ما افتخار می کنیم که بند به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و بند به
حضرت امام رضا علیه السلام هستیم. ما افتخار می کنیم که... ما افتخار می کنیم که... حالا من بد عمل می کنم و یک کسی دیگر بد عمل می کند و به قولمان عمل نمی کنیم، درس نمی خوانیم، بد می خوانیم، از زیر کار در می رویم، تخصصی را خوب یاد نمی گیریم، خوب آن ضعف های ما است، والا مکتب خیلی قوی است. عزت!

«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»







ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum165/thread71700.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: