۱۳۹۱ دی ۲۵, دوشنبه

ورزش کردن در هوای آلوده بیش از آنکه به نفع شما باشد به ضررتان تمام شود

کارشناسان بهداشتی در کشور می گویند نتایج یک مطالعه جدید در این کشورنشان می دهد، افرادی که ساکن شهر ها هستند و در فضای باز ورزش می کنند سطح التهاب در بدنشان بیشتر است و به طور متوسط توان ذهنی پایین تری نیز دارند.



به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، کارشناسان بهداشتی تاکید می کننند که فعالیت جسمی در میزان‌ بالای آلودگی هوا می‌تواند باعث آسیب جدی به سلامتی فرد شود. به خصوص افرادی که به دویدن، دوچرخه سواری و اسکیت می‌پردازند،در معرض خطرند.

نتایج این بررسی ها نشان داد شهرنشین ها در مقایسه با افرادی که در حومه شهر زندگی و ورزش می کنند در تست های ارزیابی توان ذهنی اغلب بازده پایین تری دارند و همچنین از نظر جسمی نیز میزان التهاب در بدنشان بالاتر است.

در این رابطه شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه ۱۵ نفری که درشهر اقامت داشتند ویک گروه ۹ نفری که در یک محیط روستایی زندگی می کردند. هر دو گروه باید سه روز در هفته از ساعت ۱۲ تا یک ظهر برای یک دوره ۱۲ هفته ای راهپیمایی می کردند و می دویدند. سپس متخصصان تست هایی را در این افراد انجام می دادند. نتایج آزمایشات نشان داد سطح بالای آلودگی هوا در شهر مانع از بهبود و تقویت توان ذهنی ناشی از ورزش کردن در شرکت کنندگان می شود.

به بیان دیگر گروهی که شهرنشین بودند از مزایای ورزش کردن برای مغز شامل بهبود توان ذهنی برای یادگیری موضوعات جدید، درک بهتر و بهداشت روانی مطلوب تری بی بهره می ماندند. همچنین در این گروه سطح برخی از نشانگرهای التهابی در خون به مراقبت بیشتر از گروه دوم بود.

محققین تاکید دارند که بدترین زمان آلودگی هنگامی است که آسمان ابری و خیابان ها مملو از ماشین است . گازهای سمی خارج شده از اتومبیل ها ، عامل اصلی آلوده کننده هوای شهرهاست که با وجود ابر آلودگی بیشتر می شود .

با برخورد نور خورشید به زمین ، هوای موجود در سطح گرم شده به طرف بالا حرکت می کند و آلاینده ها را با خود می برد . این پدیده در روزهای ابری اتفاق نمی افتد و اصطلاحاً پدیده اینورژن رخ می دهد.

توصیه شده است که در زمان شلوغی ترافیک صبح و ۲ ساعت پس از شلوغی بعد از ظهر و آلودگی زیاد هوا ورزش نکنید، ولی اگر نمی توانید وقت دیگری را به این کار اختصاص دهید ، حتما ورزش کنید که از کرختی و تنبلی بهتر است .

دکتر «روماین مئوس» رییس دپارتمان فیزیولوی انسانی در طب ورزش در دانشگاه وریج بلژیک در این باره خاطرنشان ساخت: التهاب در مغز می تواند موجب بروز مشکلات و اختلالات روانی شود اما خوشبختانه به دلیل اینکه بدن یک مکانیزم ترمیمی و قوی دارد، این التهاب به مرور زمان از بین می رود و از آنجا که ورزش کردن برای انسان امری حیاتی است و نمی توان از آن صرف نظر کرده و زندگی بی تحرک را برگزید لذا در این مقاله چند دستورالعمل ساده برای ورزش کردن در شهرها مطرح شده تا بتوان اطمینان حاصل کرد که آلودگی هوا سلامت شما را به طور جدی به خطر نمی اندازد.

محققین تاکید دارند که آلاینده‌ها باعث التهاب و تحریک پوشش راه‌های هوایی می‌شوند. مخاط و بلغم بیشتری تولید می‌شود و عضلات کوچک احاطه‌کننده راه‌های هوایی با انقباض واکنش نشان می‌دهند. کار تنفسی افزایش می‌یابد و رساندن اکسیژن به بدن مشکلتر می‌شود.”

ذرات ریز معلق از موتورهای دیزلی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها خارج می‌شوند.مونوکسیدکربن از دود سیگار و اگزوز ماشین‌ها حاصل می‌آید و می‌تواند اکسیژن را از دستگاه گردش خون فرد خارج کند.

قرارگیری افراد در حال ورزش کردن به مونوکسیدکربن می‌تواند به سرگیجه، اغتشاش شعور، سردرد و درجه حرارت‌های بالای خطرناک بدن بینجامد.

اوزون که بزرگترین جزء مه‌دود در شهرهای بزرگ است الگوهای تنفس را مختل می‌کند، اندازه‌ راه‌های هوایی را کاهش می‌دهد ریه‌ها را نسبت به اکسیژن مقاوم می‌کند.

پژوهشگران برای ورزش در بیرون خانه نکات زیر را توصیه می‌کنند:

- نزدیک جاده‌ها و خیابان‌هایی که کامیون‌های سنگین و اتوبوس‌ها در آن در حرکتند ندوید.

- در ابتدای صبح یا بعد از غروب ورزش کنید.

- در صورت امکان درون خانه ورزش کنید.

- اگر دچار اشکال تنفسی شدید، فورا ورزش را متوقف کنید و به نزد دکتر بروید.

- از باران و باد استقبال کنید چون در این شرایط آب و هوایی جریان باد ذرات بسیار ریز آلاینده ها را با خود می برد و شما دیگر درهنگام تحرک آن را استنشاق نخواهید کرد.

- از ورزش کردن در ساعات شلوغ و پرترافیک جداً پرهیز کنید هرچه تعداد خودروها و وسایل نقلیه در خیابان ها بیشتر باشد به معنی آلودگی بیشتر هوا است.

- پارک های بزرگ را برای ورزش کردن انتخاب کنید. هرچه بین شما و خیابان تعداد درختان بیشتری وجود داشته باشد، آلودگی هوا کمتراست. به یاد داشته باشید که درخت ها هوا را پاک می کنند.

- در شرایط آلودگی بالای هوا ، فضاهای ورزشی باز نظیر استادیوم های ورزشی رو باز و ایستگاههای ورزشی کنار خیابان های اصلی شهرها نمی تواند مکان مناسبی برای ورزش کردن باشد.

- در شرایط آلودگی زیاد هوا ، با ورزش در فضاهای بسته نظیر سالن می توان اثرات آلودگی هوا هنگام ورزش را کاهش داد.

- حتی الامکان در زمانهایی که آلودگی در بیشترین حد است بایستی از ورزش کردن و حتی فعالیتهای روزانه خارج از منزل خودداری کرد.





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum391/thread47575.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


http://ifttt.com/images/no_image_card.png خادم الزهرا

هیچ نظری موجود نیست: