۱۴۰۳ فروردین ۱۵, چهارشنبه

مسيحيت ، عليه علم و عقلانيت

 مسيحيت ، عليه علم و عقلانيت

در باب علم ستيزي ارباب کليسا در قرون وسطي و خساراتي که به پيشرفت علم در جامعه ي غربي از ناحيه اين عملکرد نابخردانه و جاهلانه آنان در آن دوران رسيد ، سخناني بسيار گفته شده است . در آن هنگام که اروپا به واسطه ي غفلت و خودخواهي رهبران مذهبي خود در جهل و گمراهي غوطه ور بود و انديشمندان اين ديار از بيم جان خود مهر خاموشي بر لب مي زدند ، ستارگاني در ممالک اسلامي شروع به درخشيدن کردند که فروغ بي بديلشان هم اکنون نيز پس از گذر قرن ها در دانشگاه هاي غربي و شرقي پرتو افشاني مي کنند .
« آن چه که مانع از احيا و پيشرفت روح علمي غرب در قرون وسطي شد ، رفتار ارباب کليسا با علما بود که مانند سدي در برابر علم ، عمل مي کرد . ضرري که علم از نظرياب ارباب کليسا به خود ديد ، بيشتر از زياني بود که به واسطه جهان مقتضادي قرون وسطي متوجه روح علمي شد .» (52)
« روحانيون متعصب مسيحي به واسطه ي تنگ نظري ها خود ، جلوي پيشرفت علم و عقل را آن چنان گرفتند که تا اواخر نيمه ي قرن گذشته درهاي دانش عملاً بر روي مردم بسته بود . ... در گذشته هاي دور ، کساني همچون « بقراط » پزشکي را بر اساس تجربه و روش علمي بنا نهاده بودند ، در حالي که پزشکي قرون وسطي به پزشکي عصر توحش و عصر انسان نخستين بيشتر شباهت داشت . نام آورترين پاپ « آگوستين » هم شياطين را عامل همه ي بيماري ها معرفي کرده است . حتي اصلاح طلبان مسيحي هم که به کليسا و پاپ ، منتقد بوده و بر عليه قدرت آن شوريدند ، عقيده اي مشابه داشتند مثلاً به عقيده ي « لوتر » نيز ، منشأ همه ي بيماري ها صرفاً شيطان بود و درمان آنها نيز بايستي از طريق طلسمات صورت بگيرد . وجود چنين عقيده اي موجب شد که کليسا و پاپ از طريق طلسم نويسي ها درآمد سرشاري داشته باشند . اکثر کساني که به پزشکي اشتغال داشتند ، متهم به جادو ، کفر و الحاد شدند . حتي در قرن هجدهم و به اصطلاح عصر جديد نيز ارباب کليسا با مايه کوبي به مخالفت برخاستند . در طول قرون وسطي ، علم شيمي که از جهان اسلام وارد اروپا شد ، توسط پاپ ها به عنوان يک علم شيطاني شناخته مي شد . در سال 1317 م ،
پاپ ، شيمي را تحريم و تمام شيمي دانها را ملحد اعلام کرد . در سال 1292 م ، « راجر بيکن » عليرغم آن که خود تعصب مسيحي هم داشت ولي به جرم تمايل به شرکت در مباحث علمي ، و چون تحت تأثير علوم جهان اسلام بود ، به مدتي طولاني زنداني شد .»(53)
« در مراکز فرهنگي و مدارس ، تا اواخر قرون وسطي هر که مي خواست به فراگيري علم بپردازد مي بايست اوراد کشيشي بياموزد و کسي نمي توانست به دنبال فراگيري علوم نظري مستقل از کليسا برود .»

 منبع

هیچ نظری موجود نیست: