۱۳۹۵ مهر ۱۶, جمعه

پیشگیری از پوسیدگی دندان بچه‌های شیرخوار

پیشگیری از پوسیدگی دندان بچه‌های شیرخوار :

در طول روز به کودک خود شیشه پر از نوشیدنی شیرین را بجای پستانک ندهید تا مدت زمان بیشتری دندان ها با مواد شیرین در تماس باشند.



تمیز کردن دندان با رویش اولین دندان شیری :

رژیم غذایی مناسب برای دندان های کودکانی که از روش های پیشگیری از پوسیدگی ، کنترل رژیم غذایی کودک است. بنابراین ضمن رعایت غذای اصلی کودک ، اگر میان وعده‌ها و مصرف تنقلات بطور مناسب انتخاب شوند ، علاوه بر تأمین منبع تغذیه و انرژی مورد نیاز کودکان، می‌توانند در پیشگیری از پوسیدگی نقش مهمی داشته باشند. شکل گیری عادات غذایی سودمند یا زیانبار در کودکان از سوی والدین صورت می‌گیرد.

بهتر است از خوردن مواد غذایی که حاوی شکر ، نشاسته و مقدار زیادی چربی هستند، پرهیز شود. در این صورت علاوه بر سلامت عمومی کودک، سلامت دندانی او نیز تضمین خواهد شد. چاشت نیم روزی سودمند شیر ،‌ نان و پنیر ،‌تخم مرغ پخته ، ماست ، میوه ها و سبزیهای خام مانند هویج ، ذرت ، آجیل شور در مقابل چاشت نیم روزی پوسیدگی زا آب‌نبات ، کیک ، شیرینی ، کلوچه ، غلات شیرین شده ، کشمش ، برگه میوه های خشک ، شیرعسل ، آدامس های شکردار ،‌بیسکوییت شیرین هستند.

توصیه‌های مهم اولین دیدار باید حداکثر بین ۶ تا ۱۲ ماهگی صورت گیرد. در این زمان دندانپزشک ، روش های بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگی های دندانی ، عادات زیانبار دهانی و نیز کاربرد فلوراید را به شما آموزش خواهد داد. فاصله دیدارها بستگی به نوع تغذیه ، مراقبت های دندانی و فلوراید آب آشامیدنی دارد و بطور معمول هر ۶ ماه یکبار توصیه می‌شود. بدین وسیله با کاربرد روشهای پیشگیری ،‌ از صرف هزینه و وقت برای درمان های پیچیده آینده جلوگیری خواهد شد.

دندانپزشک به آرامی دندان ها و لثه کودک را معاینه کرده ، پوسیدگی ها یا سایر مشکلات را ارزیابی می‌نماید. در صورت لزوم جهت بررسی فکین ،‌ دندان های در حال تکامل و پوسیدگهای غیر قابل رویت رادیوگرافی تجویز خواهد شد. همچنین در این جلسه روش های بهداشتی و نیز رژیم غذایی صحیح ارزیابی و یادآوری خواهد گردید. دندانهای شیری سالم به جویدن صحیح غذا ،‌ تکلم درست و زیبایی کودک کمک بسزایی می‌کند ، در غیر اینصورت سلامت عمومی وی به مخاطره خواهد افتاد.

در صورت زود از دست دادن دندان شیری ،‌فضای مزبور باید توسط فضا نگهدارنده حفظ شود و گرنه حرکت دندانهای مجاور سبب کاهش فضای رویش دندان دائمی جانشین گردیده و درمانهای ارتودنسی طولانی مدت را در بر خواهد داشت. هشت دندان پیشین شیری تــــــا حدود ۶ سالگی و ۱۲ دندان شیری دیگر تا ۱۲ سالگی باید برای کودک کار کند چیزهایی را که باید در مورد دندانپزشک به کودک گفت اضطراب خود را به کودک منتقل نکنید.

همواره الگوی صحیحی از نظر رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، برای کودک خود باشید.


لینک منبع:دندانپزشکی کلینیک دندانپزشکی پرهام
دندان پزشکی | ایمپلنت | لامینت | طرح لبخند | سفید کردن دندان | کاشت دندان - کلینیک دندانپزشکی پرهام


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/2dCMkIX

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: