۱۳۹۵ مهر ۴, یکشنبه

مهم‌ترین مسؤولیت زن

فرازهایی از رهنمودهای امام خامنه‌ای بمناسبت روز خانواده
مهم‌ترین مسؤولیت زن

مهم‌ترین مسؤولیّت زن کدبانویی است؛ معنای کدبانویی، خدمتگزاری نیست، معنایش این است که محیط خانواده را برای فرزندان و برای همسر، یک محیط امن و آرام و مهربانی می‌کند، با مهربانی خودش، با عزّتی که در خانه برای او فرض می‌شود.
به گزارش فرهنگ ینوز، فرازهایی از رهنمودهای امام خامنه ای (مدظله العالی) بمناسبت روز خانواده را در ذیل از نظر می گذرانید:

* لزوم حراست از خانواده و بقای آن‌
اساس خانواده با امواج خیلی تند و بی‌رحمانه تبلیغات غربی دچار تزلزل و تهدید است. بنابراین کار حمایت و حراست از بقای خانواده و حراست از خانواده، کار بسیار مهمی است. این قضیه، قضیه خیلی عمیقی است.(20/2/1395)

* خانواده؛ سلول اصلی جامعه‌
مسأله زن و خانواده برای کشور، جزو مسائل درجه یک است. مسأله خانواده، مسأله بسیار مهمی است؛ پایه اصلی در جامعه است، سلول اصلی در جامعه است، نه این‌که اگر این سلول سالم شد، سلامت به دیگرها سرایت می‌کند یا اگر ناسالم شد، عدم سلامت به دیگرها سرایت می‌کند؛ بلکه به این معنا است که اگر سالم شد، یعنی بدن سالم است. بدن که غیر از سلولها چیز دیگری نیست.(14/10/1394)

* خانواده؛ محل آرامش انسان‌
مهم‌ترین چیزی که بشر به آن احتیاج دارد، آرامش است. سعادت انسان در این است که از تلاطم و اضطراب روحی در امان باشد و آرامش روحی داشته باشد. این‌را خانواده به انسان می‌دهد؛ هم به زن و هم به مرد.(30/7/1376)
خانواده، محل آسایش انسان است. هیچ انسانی، بدون داشتن یک خانواده آسوده و آرام و راحت، مزه زندگی و طعم واقعی حیات انسانی را نخواهد چشید.(15/9/1368) کانون خانواده، حوضچه آرامشِ زندگیِ پرچالش و پرتلاشِ هر انسانی است.(5/5/1384)

* خانوده؛ محل تربیت‌
خانواده، بنیاد بسیار مهم و حایز اهمیتی است. فایده خانواده در تربیت نسل بشر و ایجاد انسان‌های سالم از لحاظ معنوی و فکری و روانی، یک فایده منحصربه‌فردی است، هیچ‌چیز جای خانواده را نمی‌گیرد. وقتی نظام خانواده وجود داشته باشد، این میلیاردها انسان، هر کدامشان دو موکل و دو پرستار ویژه دارند که هیچ‌چیز جای آن دو پرستار را نمی‌گیرد.(4/10/1381)

* عدم پیشرفت ما در مسأله خانواده‌
در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست؛ در این‌زمینه، ما مثل بخش اول حرکت نکردیم، پیشرفت نکردیم. خب، باید آسیب‌شناسی کنیم؛ چرا ما در این بخش پیشرفت نکردیم؟
بنابراین باید آسیب‌شناسی کنیم، یعنی توجه به آسیبهایی که در این‌زمینه وجود دارد و جستجو از علل این آسیبها. ... چه کنیم که حق همسر - حق زن، حق شوهر - حق فرزندان رعایت شود؟ چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟ چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامتش حفظ شود و عزت خانوادگی‌اش محفوظ بماند، هم بتواند وظایف اجتماعی‌اش را انجام دهد، هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟ چه کنیم که زن مجبور نباشد بین این چند تا، یکی‌اش را انتخاب کند؟ این‌ها جزو مسائل اساسی ما است. این‌ها بخشهای گوناگونی از مسائل سبک زندگی است و ده‌ها مسأله از این قبیل وجود دارد.(23/7/1391)
* منفک‌نبودن مسأله زن و مسأله خانواده‌
مسأله زن از مسأله خانواده قابل تفکیک نیست. اگر چنان‌چه کسی بخواهد مسأله زن را جدای از مسأله خانواده بحث بکند، دچار اختلال در فهم و در تشخیص علاج خواهد شد؛ این دو را باید در کنار هم دید، با این‌که دو مسأله است.(30/1/1393)

* ریشه؛ نگرش غلط به مسأله زن‌
مسأله خانواده که امروز یک مشکل اساسی در دنیا است، از نحوه نگرش به مسأله زن یا از نگرش به ارتباط زن و مرد ناشی می‌شود. چرا خانواده که یک نهاد طبیعی و اساسی وجود بشری است، الان در دنیا این‌قدر دچار بحران است، به‌طوری‌که اگر کسی در دنیای به‌اصطلاح متمدن غربی امروز، یک پیام ولو خیلی رقیقی درباره استحکام بنیان خانواده داشته باشد، از او استقبال می‌کنند، هم زنان استقبال می‌کنند، هم مردان استقبال می‌کنند، هم کودکان استقبال می‌کنند؟ اگر این یک قلم مسأله خانواده را شما در دنیا بررسی کنید و این بحرانی را که در مسأله خانواده وجود دارد، درست مورد توجه و کاوش قرار بدهید، می‌بینید که این ناشی از آن است که مسائل مربوط به ارتباطات دو جنس و همزیستی دو جنس و روابط دو جنس حل نشده یا به تعبیر دیگر، نگرشْ نگرش غلطی است. حالا ما که در مجموعه افکاری که مردان آن‌ها را درست کرده‌اند، قرار می‌گیریم، می‌گوییم نگرش به مسأله زن درست نیست، می‌توان گفت نگرش به مسأله مرد درست نیست - تفاوتی نمی‌کند - یا نگرش به کیفیت دو جنس، یعنی هندسه قرارگرفتن دو جنس، نگرش غلطی است، نارسایی‌ها زیاد و مشکلات فراوان است.(4/10/1370)

* شناخته‌نشدن شأن زن در جامعه‌
در جامعه ما متأسّفانه به‌تَبَع خیلی از جاهای دنیا، شأن زن شناخته نشده است.(20/2/1395)

* نظر اسلام در باب خانواده و زن‌
«المرأة سیّدة بیتها»
نظر اسلام در باب خانواده و جایگاه زن در خانواده، نظر خیلی روشنی است. «المرأة سیّدة بیتها»؛ بزرگ خانه، زن خانه است، این از پیغمبر اکرم(ص) است.(1/3/1390)
«اَلمِرأَةُ رَیحانَةٌ»
در نظر اسلام و در نگاه کلّی‌ای که اسلام دارد، زن همان است که در این جمله «اَلمرأَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه» است، مثل یک گل. یک گل، وجودش لازم است و نگهداری‌اش لوازمی دارد.(20/2/1395)
«لَیسَت بِقَهرَمانَه»
«وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه»؛ منظور از قهرمان، این قهرمان متعارف ما نیست، قهرمان یعنی کارگزار، یعنی در واقع رئیس خدمه. این‌جوری نیست که خانم در خانه شما مسؤول خدمتگزاری باشد، حالا ولو به‌عنوان رئیس خدمه؛ قضیّه این نیست. «وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه».(20/2/1395)
در تعبیرات عربی، قهرمان یعنی کارگزار، پادو، یک خدمتگزار محترم. می‌فرماید: در داخل خانه، زن قهرمانه نیست؛ ریحانه است، گلِ خانه است. خطاب به مردان می‌فرماید: بهترین شما کسانی هستند که بهترین رفتارها را با همسرانشان دارند. این‌ها نظرات اسلام است و از این قبیل الی ماشاءالله وجود دارد. ولی در عین حال تحقق خواسته اسلام در خانواده، یک امری است که با این بیانات تمام نمی‌شود، حل نمی‌شود؛ احتیاج به پشتوانه قانونی، پشتوانه اجرایی و ضمانت اجرایی دارد و این‌کار باید انجام بگیرد.(1/3/1390)
اگر در یک خانواده‌ای، در یک جامعه‌ای، به زن با این چشم نگاه بشود، اوّلاً تکریم او، حفظ حرمت او، برخورد ملاطفت‌آمیز با او و مسائل فراوانی که دنبالش هست، چقدر موجب می‌شود که زن احساس امنیّت کند، احساس آرامش کند.(20/2/1395)

* مسأله کار برای زن‌
در اسلام نگفته‌اند که زن نرود بیرون کار کند؛ اصلاً این نیست. حالا این‌که بعضی از مخالفین این گرایش اسلامیِ زن، فوراً می‌چسبند به این‌که شما نصف نیروی کار جامعه را معطّل می‌گذارید، چنین چیزی نیست؛ کسی نگفته کار نکنند، اگر می‌توانند کار کنند، کار کنند؛ منتها با این دید کار کنند، با این نگاه کار بکنند؛ کاری که به آن‌ها محوّل می‌شود کاری باشد که با ریحانه‌بودن جور دربیاید، متناسب باشد.(20/2/1395)

* معنای کدبانویی زن‌
مهم‌ترین مسؤولیّت زن هم کدبانویی است؛ معنای کدبانویی، خدمتگزاری نیست، معنایش این است که محیط خانواده را برای فرزندان و برای همسر، یک محیط امن و آرام و مهربانی می‌کند، با مهربانی خودش، با عزّتی که در خانه برای او فرض می‌شود.(20/2/1395)


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/2d94hMC

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: