۱۳۹۵ خرداد ۳۰, یکشنبه

بررسی تخصصی سونی Xperia X؛ ایکس مِن

اکسپریا ایکس میان‌رده ای جدید از سونی است که با کمی تغییر ظاهری و سخت‌افزاری، سعی می‌کند بازار را در دست بگیرد. با ما همراه باشید تا ببینیم این گوشی، به غیر از نام متفاوت، چه ویژگی‌هایی برای جذب مخاطب دارد.



محصولات مورد بحث


Sony Xperia X







امسال سونی به‌جای تغییر ظاهر گوشی‌های اکسپریای خود تصمیم به نوآوری در نام گذاری آن‌ها گرفته است. سونی سعی می‌کند با معرفی سری X به تولید گوشی‌های سری Z خاتمه دهد. Xperia X میان‌رده‌ای بانام گذاری جدید سونی محسوب می‌شود؛ درواقع Xperia X Performance پرچم‌دار این سری و Xperia XA ارزان‌قیمت این سری است.


طراحی


سونی برای این سری هم از همان زبان طراحی مخصوص خودش استفاده کرده است و به غیر از بهبود ارگونومی و جنس بدنه تغییر عمده‌ای نسبت به گوشی‌های قبلی آن احساس نمی‌شود. به‌جای استفاده از جنس شیشه، در قاب پشتی فلز کار شده و به لطف استفاده از شیشه 2.5D کناره‌های صفحه نمایش خوش‌دست‌تر شده است. فریم فلزی کناری لبه‌های خمیده دارد و حس محکم بودن کاملا به کاربر القا می‌شود. کلید پاور، که سنسور اثر انگشت زیر آن قرار دارد، به همراه کلید شاتر دوربین و کلیدهای تنظیم صدا در کناره سمت راست مشاهده می‌شود. کناره سمت چپ هم محل قرارگیری درگاه مشترک کارت حافظه و سیم‌کارت است. با بیرون کشیدن سینی سیم‌کارت متوجه می‌شوید که استفاده هم‌زمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه میسر نیست و اگر بخواهید از کارت حافظه استفاده کنید، باید قید سیم‌کارت دوم را بزنید. البته می‌توانید از ترفندی هم استفاده کنید که در قسمت آموزش سایت برای استفاده هم‌زمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه معرفی کردیم. جنس سینی سیم‌کارت بسیار شکننده است و بهتر است هنگام جا زدن سیم‌کارت یا کارت حافظه مراقب باشید. به‌محض درآوردن این سینی از جای خود گوشی به‌صورت خودکار ریست می‌شود و بهتر است اگر در حال انجام دادن کار مهمی هستید، دست به درگاه سیم‌کارت نزنید. به‌هرحال بهتر بود قبل از ریست شدن گوشی کاربر آن را تایید می‌کرد.


بالای صفحه نمایش خروجی صدای مخاطب، دوربین دوم، سنسورهای مجاورت و نور و چراغ نوتیفیکیشن مشاهده می‌شوند. پایین صفحه نمایش نیز اسپیکر قرار گرفته است.


همان‌طور که گفتیم، به‌جای شیشه در قاب پشتی از فلز استفاده شده است. پوشش مات قاب پشتی باعث می‌شود لغزش گوشی در دست کمتر شود. در عوض اثر لکه به‌خوبی روی آن باقی می‌ماند.


و در آخر متاسفانه باید گفت قابلیت ضدآب بودن در Xperia X وجود ندارد و سونی این قابلیت را تنها در Xperia X Performance تعبیه کرده است.



صفحه نمایش


سونی به استفاده از صفحه نمایش فول اچ‌دی در گوشی‌های خود بسیار اصرار می‌کند و بااینکه اکثر برندها کیفیت صفحه نمایش گوشی‌های جدید خود را به QHD ارتقا داده‌اند، هنوز شاهد کیفیت Full HD در گوشی‌های سونی هستیم. Xperia X به صفحه نمایش 5 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1920×1080 و تراکم پیکسلی 441 پیکسل در اینچ مجهز است. صفحه نمایش حدود 69.6 درصد از فضای جلو گوشی را اشغال کرده و لبه‌های منحنی آن لذت لمس را بیشتر می‌کند. حاشیه‌های صفحه نمایش بسیار کم است، اما از نظر ما بهتر بود، مانند Xperia XA و Xperia C5، صفحه نمایش بدون لبه باشد. برای بهبود کیفیت صفحه نمایش و نمایش بهتر تصاویر، سونی از موتور پردازش تصویر خود یعنی X-Reality استفاده می‌کند. این موتور باعث نمایش کمتر نویز تصاویر و افزایش کنتراست می‌شود. علاوه بر این، فناوری Triluminos برای نمایش رنگ‌های زنده‌تر و شارپ‌تر به کار گرفته شده است؛ اما اگر دوست دارید شدت رنگ‌ها بیشتر باشد، می‌توانید حالت Super-vivid را از منوی تنظیمات فعال کنید. در عمل، صفحه نمایش در هر شرایط نوری کاملا خواناست و زاویه دید بالایی دارد. برای مقابله با لکه و چربی صفحه نمایش با پوششoleophobic پوشیده شده است.


دوربین


بااینکه برخی قابلیت‌ها نظیر قابلیت ضدآب بودن در این گوشی موجود نیست، سونی از دوربین برای Xperia X کم نگذاشته است. سونی، مانند ،Z5 از سنسور 23 مگاپیکسلی Exmor RS برای X استفاده کرده است. این سنسور این بار در کنار لنز G با دیافراگم 2 قرار گرفته است. فوکوس در این گوشی سرعت بالاتری دارد و علاوه بر این با تکنولوژی Smart Capture تصاویر در هنگام حرکت سوژه تار نمی‌شوند. درواقع شما سوژه موردنظر را انتخاب می‌کنید و کار ردیابی حرکات سوژه به عهده گوشی است. البته برخی مواقع، مانند هنگام حرکت سریع سوژه، این قابلیت به‌خوبی کار نمی‌کند و عکس‌ها تار می‌شوند.


سونی اعلام کرده است دوربین تنها در 0.6 ثانیه از حالت استندبای فعال می‌شود و روی سوژه فوکوس می‌کند. متاسفانه دوربین فاقد OIS یا همان لرزشگیر اپتیکال است و بهتر بود سونی دوربین این گوشی را به لرزشگیر اپتیکال مجهز می‌کرد. در نور روز عکس‌ها کیفیت بسیار خوبی دارند و علاوه بر این کیفیت عکس‌های ماکرو نیز قابل قبول است؛ اما در نور کم اوضاع کمی متفاوت می‌شود و نویز در تصاویر مشاهده می‌شود. بهتر است برای تنظیم بهتر نور در محیط‌های کم‌نور از حالت دستی استفاده کنید.


برای علاقه‌مندان به سلفی هم دوربین 13 مگاپیکسلی کاملا راضی‌کننده است. در نور طبیعی کیفیت عکس‌های این دوربین هم کاملا رضایت‌بخش است. این بار می‌توانید شدت میزان لبخند در قابلیت تشخیص لبخند را خودتان تنظیم کنید: لبخند ملو، لبخند معمولی و قهقهه زدن. بهتر است اگر از این قابلیت استفاده می‌کنید آن را روی لبخند معمولی یا زیاد قرار دهید، زیرا با کوچک‌ترین تغییر در حالت لب‌های شما دوربین شروع به عکاسی می‌کند. رابط کاربری دوربین مشابه همانی است که قبلا در گوشی‌های سری Z دیده بودیم و تغییر چندانی در آن مشاهده نمی‌شود. به غیر از حالت دستی، حالت‌های Superior Auto و افکت‌های جذابی نیز موجود است که می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید.
متاسفانه دوربین قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت اولترا اچ‌دی ندارد و فیلم‌برداری نهایتا با کیفیت فول اچ‌دی امکان‌پذیر است. شاید اگر M5 هم قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن اولترا اچ‌دی نبود، دلیل سونی برای مجهز نکردن این گوشی به قابلیت فیلم‌برداری اولترا اچ‌دی موجه بود.


بیشترین تاثیر OIS در قسمت فیلم‌برداری مشخص می‌شود، اما سونی اعلام کرده است که با تکنولوژی SteadyShot دیگر نیازی به OIS احساس نمی‌شود. درواقع سونی به‌صورت نرم‌افزاری جلو لرزش تصاویر را گرفته است.
نمونه عکس‌های تهیه شده با دوربین این گوشی را در ادامه مشاهده کنید. برای مشاهده عکس‌ها در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.
نمونه عکس دوربین اصلی

نمونه عکس در حالت عادی و زوم 100 درصد
نمونه عکس ماکرو
نمونه عکس دوربین دوم

پردازنده و سیستم عامل


شاید با نگاه اول به جدول مشخصات گوشی، به نوع پردازنده استفاده‌شده در Xperia X انتقاد شود، چراکه این پردازنده جزو پردازنده‌های میان‌رده کوالکام است؛ اما هنگام کار با گوشی متوجه می‌شوید که بابت استفاده از این پردازنده انتقادی به سونی وارد نیست. سونی برای X از پردازنده 6 هسته‌ای Snapdragon 650 ساخت کوالکام استفاده کرده است. 2 هسته پرمصرف Cortex-A72 به همراه 4 هسته کم‌مصرف Cortex-A53 درون این پردازنده موجود است. این نوع پردازنده به همراه 3 گیگابایت حافظه RAM و چیپست گرافیکی Adreno 510 می‌تواند کاملا از عهده انجام دادن کارهای روزانه، اجرای هم‌زمان برنامه‌ها و حتی پردازش‌های سنگین برآید. در عمل هم وقتی بازی RealRacing3 را روی Xperia X نصب کردیم، بدون هیچ وقفه و لگ بازی اجرا شد.


با بستن برنامه‌های باز، حدود 1.35 گیگابایت از 3 گیگابایت RAM آزاد می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده استفاده بهینه از RAM است. اکسپریا X در دو نسخه 32 و 64 گیگابایت موجود است. حدود 12 گیگابایت از حافظه داخلی را رابط کاربری و نرم‌افزارهای پیش‌فرض اشغال کرده‌اند. اما اگر به حافظه بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از کارت حافظه میکرو اس‌دی تا 200 گیگابایت استفاده کنید؛ ضمن اینکه با استفاده از قابلیت OTG می‌توانید حافظه خارجی و فلش نیز به گوشی متصل کنید.

Xperia X به‌صورت پیش‌فرض با اندروید 6 یا همان مارشمالو عرضه می‌شود. مانند گذشته سونی از رابط کاربری مخصوص خودش، Xperia UI، برای Xperia X استفاده کرده و هنوز تصمیم نگرفته است این رابط کاربری را تغییر دهد. چند برنامه پیش‌فرض بدون استفاده هم در منوها دیده می‌شود که فقط می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید و قابلیت حذف کامل وجود ندارد. از ویژگی‌های خوب این رابط کاربری می‌توان به قسمت ایمیل متفاوت، لیست مخاطبان کارآمد به همراه سیستم منشی تلفنی اختصاصی، سیستم کاهش مصرف باتری و نرم‌افزار بهینه‌سازی هوشمند حافظه اشاره کرد. بهتر بود سونی به‌جای این نرم‌افزارها یک فایل منیجر اختصاصی برای گوشی‌های خود تعبیه می‌کرد.
گالری تصاویر (9 تصویر )






حسگر اثر انگشت


همان‌طور که گفتیم، حسگر اثر انگشت Xperia X مانند Z5 زیر کلید پاور تعبیه شده است. برای باز کردن قفل از طریق حسگر اثر انگشت باید ابتدا کلید پاور را فشار دهید و بعد انگشتتان را روی آن قرار دهید؛ مانند آنچه در گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم. بهتر است سونی و سامسونگ، مانند هوآوی و اچ‌تی‌سی، از سنسورهایی استفاده کنند که بلافاصله بعد از نگه داشتن انگشت قفل گوشی را باز می‌کنند و نیازی به فشردن کلید نبود. نکته دیگر محل قرارگیری این سنسور است. اگر به غیر از انگشت شست دست راستتان انگشتی دیگر برای حسگر تعریف کنید، کاملا آزارتان می‌دهد؛ اما اگر چپ‌ددست باشید، این موضوع اهمیتی ندارد.



اسپیکر استریو


Xperia X به دو اسپیکر برای پخش صدای استریو مجهز است. این اسپیکرها در بالا و پایین صفحه نمایش قرار گرفته‌اند. سونی به‌صورت نرم‌افزاری نیز قدرت این اسپیکرها را تقویت کرده، اما بهتر است برای پخش موزیک همچنان از هدفون استفاده کنید.


باتری


سونی ادعا می‌کند باتری 2620 میلی‌آمپرساعتی استفاده‌شده در Xperia X می‌تواند تا دو روز آن را روشن نگه دارد. عمر باتری 2 روز برای گوشی هوشمند کاملا قابل قبول است، اما این موضوع به نحوه استفاده کاربر از امکانات گوشی نیز بستگی دارد. در استفاده روزمره از امکانات گوشی نظیر پخش موسیقی، وب‌گردی و اجرای نرم‌افزارهای سبک می‌توان گفت باتری نزدیک به دو روز دوام می‌آورد، اما بیشترین مصرف هنگامی است که از دوربین، پخش ویدئو و دیتای گوشی استفاده می‌کنید. این گوشی به قابلیت شارژ سریع نسخه 2 مجهز است و می‌توانید در کمتر از 30 دقیقه حدود 60 درصد باتری را شارژ کنید.


نظر نهایی


نمی‌توانیم Xperia X را پرچمدار حساب کنیم، اما می‌توانیم بگوییم یکی از بهترین میان‌رده‌های حال حاضر بازار است؛ مخصوصا اگر دوربین برای شما اهمیت بالایی داشته باشد. Xperia X از نظر ابعاد و ظاهر چیزی بین Z5 Compact و Z5 است؛ اما قیمت این میان‌رده کمی بالاست و شاید اصلی‌ترین ایراد را بتوان به قیمت بالای آن گرفت. درمجموع باید گفت اگر به دنبال میان‌رده‌ای خوش‌استیل و با امکانات به‌روز می‌گردید، Xperia X می‌تواند یکی از گزینه‌های لیست خریدتان باشد. البته برای خرید آن عجله نکنید و کمی صبر داشته باشید تا قیمت کمی افت کند. در حال حاضر (خرداد ماه 95) Xperia X با قیمت حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان در بازار موجود است. با این بودجه خرید گوشی‌هایی چون iPhone 6s ،Samsung S7 ،Samsung S7 edge و حتی Z5 Premium معقولانه‌تر به نظر می‌رسد.




ادامه مطلب ....

http://ift.tt/265d5MX

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: