۱۳۹۵ تیر ۵, شنبه

تردمیل و مصارف پزشکی آن

تردمیل را با نام دستگاه دو درجا نیز می شناسند، به دلیل اینکه کاربر می تواند بر روی صفحه متحرک دستگاه (تسمه) ساعتها بدود بدون اینکه حرکتی داشته باشد.تسمه یا همان صفحه اصلی تردمیل متحرک و بدنه آن ثابت است. تردمیلها یا از جنس استیل ساخته شده اند یا آلومینیوم.که نوع آلومینیومی آن سبک تر می باشد.

این دستگاه شامل دو دسته اصلی موتوردار و بدون موتور هستند. نوع بدون موتور تردمیل ها برقی نیستند و صفحه آنها با استفاده از نیروی وزن کاربر به حرکت در می آید. البته کار با آنها مشکل تر از تردمیل های برقی است. قیمت و وزن این تردمیل ها نیز به نسبت تردمیل های برقی سبک تر می باشد. امروزه اغلب افراد از نوع برقی تردمیل که ویژگی ها و امکاناتی زیادی دارد استفاده می کنند.تردمیل کاربردهای زیادی دارد و بسیاری از افراد به منظور داشتن فعالیت ورزشی بری کاهش وزن یا دستیابی به سلامتی از آن استفاده می کنند، برخی ورزشکاران نیز برای حفظ آمادگی جسمانی خود و تمرینات ورزشی از آن بهره می برند و علاوه بر این تردمیل در مصارف پزشکی و بازتوانی افراد نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از کاربردهای تردمیل در زمینه پزشکی، برای بیماران قلبی ست که فرد بیمار بر روی تردمیل راه رفته و یا می دود و از این راه پزشک می تواند از طریق نمایشگر دستگاه به تعداد ضربان قلب و نحوه فعالیت بدن او دست یابد. این حرکت در علم پزشکی الکتروکاردیوگرافی نامیده می شود.البته در زمانهای گذشته پیش از اینکه از تردمیل به عنوان یک وسیله ورزشی استفاده شود به عنوان یکی از تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت.

یکی از کاربردهای دیگر تردمیل توانبخشی به بیمارانی ست که به دلایلی از جمله سکته مغزی، بیماری پارکینسون یا ام اس دچار مشکلات حرکتی هستند. استفاده از تردمیل برای این افراد می تواند به میزان زیادی در بهبود وضعیت آنها مفید واقع شود.

همچنین برای بیمارانی که مشکلات مفصلی یا استخوانی دارند با نظارت پزشک می توانند از این دستگاه برای بهبود وضعیت خود استفاده کنند.حتی تردمیل های آبی نیز برای این منظور و مصارف پزشکی به بازار عرضه شده است که در این زمینه می تواند بسیار سودمند باشد.

از دستگاه تردمیل در سالن های ورزشی در کنار سایر وسایل فیتنس استفاده می شود که البته طرفداران زیادی نیز دارد.ورود تردمیل خانگی به بازار نیز تا حدود زیادی توانست وضعیت ورزش کردن در میان مردم را بهبود بخشد.استفاده از تردمیل سبب شده است تا مردم بدون صرف وقت در ترافیک برای رسیدن به باشگاهای ورزشی در خانه به ورزش بپردازند البته ترکیب تردمیل با ورزشهای دیگری نظیر دراز نشست و ورزشهای کششی می تواند باشگاه خانگی خوبی برای شما باشد.

تردمیل های برقی به نسبت تردمیل های بدون موتور امکانات بیشتری دارند از جمله آن وجود صفحه نمایشگر است که در طول تمرین تعداد ضربان قلب کاربر،کالری مصرفی او، مدت زمان تمرین، مسافت طی شده و سرعت را نمایش می دهد و با بهره گیری از این اطلاعات می توان برنامه مناسبی برای تمرین داشت.

در اکثر تردمیل های برقی تنها با فشار یک دکمه می توان شیب دستگاه را به میزان دلخواه تغییر داد و حالتی نظیر تپه نوردی را به وجود آورد.که استفاده از آن البته با سرعت کم برای بدن بسیار مفید است و می تواند سبب بالا رفتن متابولیسم و تقویت عضلات پا شود.
به خاطر داشته باشید که هیچگاه نباید شیب و سرعت تردمیل را به طور همزمان بالا ببرید زیرا این کار سبب آسیب به مفلصل زانو می شود.

همانگونه که در ابتدا مطلب نیز یادآور شدیم تردمیل کاربرد های مختلفی دارد، هم جنبه دستیابی به سلامتی و تندرستی و هم تناسب اندام. البته دوندگان حرفه ای دو و حتی فضانوردان برای بالا بردن سطح استقامت بدن خود و هماهنگی عضلات از تردمیل استفاده می کنند.

نکته اساسی در استفاده از هر وسیله ورزشی از جمله تردمیل طریقه صحیح به کارگیری آن است تا برای بدن شما مفید باشد. پس قبل از رفتن بر روی آن دفترچه راهنما را به دقت مطالعه کنید و یا از یک مربی ورزشی در این زمینه راهنمایی بخواهید.

نکات اساسی در انتخاب تردمیل

بهتر است قدرت موتور تردمیل انتخابی شما حداقل 1.5 اسب بخار باشد و حتی برای افراد کم وزن قابلیت تحمل وزن تا 120 کیلوگرم را داشته باشد.به این ترتیب دستگاه پر توان تری دارید و به جز شما افراد دیگر نیز می توانند از آن استفاده کنند.اگر اندام درشتی دارید به ابعاد تسمه تردمیل توجه کنید به گونه ای که به راحتی بتوانید بر روی آن ورزش کنید(تردمیل عریض تری انتخاب کنید).هنگام خرید دستگاه وزن چاق ترین فرد خانواده را در نظر بگیرید و بر اساس آن تردمیل را انتخاب کنید تا در صورت استفاده او به موتور دستگاه فشار وارد نشود.برای راحتی کار با تردمیل شیوه استفاده از دستگاه خصوصاً نمایشگر آن را به خوبی بیاموزید.


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/28TObDR

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: